Sága Devil May Cry se poprvé objevila na konzoli PlayStation 2 v roce 2001. Od té doby jsme se dočkali mnoha pokračování, speciálních edicí, remasterů a dokonce remaku. Po něm se tvůrci překvapivě vrátili k původní sérii. V pátém díle, který vyšel 11 let po čtyřce, ohrožuje svět obří král démonů Urizen. Jeho moc je tak velká, že i legendární Dante při boji s ním pohořel a dostal před držku.

Vrací se Dante i Nero

Na scénu se přitom vrací nejenom Dante, ale i známý Nero. Tomu však záhadný padouch usekl jeho démonickou ruku, a on tak přišel o své magické schopnosti. Získal však nové, protože si nechal pahýl upravit. Nyní na něj může připevňovat nejrůznější robotické ruce s rozmanitými schopnostmi. Jedna pálí rakety, jiná přitáhne nepřítele z dálky hezky k tělu a z další lze zase udělat hoverboard a poletovat kolem.

Devil May Cry 5 pro konzoli Xbox One X.
Autor: Blesk.cz - Ladislav Leimer
Nero se k tomu ohání známým mečem Red Queen a husťáckou dvouhlavňovou pistolí Blue Rose. Jeho bojový styl je promyšlený, zábavný a jako celá hra zběsilý. Je to prostě řízek. Dante, jehož role se hráči chopí až v polovině hry, je nejvíce variabilním hrdinou. Má čtyři bojové styly, mezi kterými lze libovolně přepínat. Každý z nich (šejdíř, pistolník, mistr meče a královská stráž) je specifický a dodává mu nové schopnosti.

4 bojové styly, 4 zbraně na blízko a 4 na dálku

Drsňák Dante má přitom ve zbrojním arzenálu čtyři zbraně na blízko a čtyři na dálku. Hezky z blízka si to vyříká s démony za pomocí meče, ohnivých rukavic, nunchuků a bizarní kombinace motorky a motorových pil. Z dálky zase pálí ikonickými pistolemi Ebony & Ivory, brokovnicí, raketometem a ujetým magickým kloboukem, v němž si střihne i měsíční chůzi Michaela Jacksona.

Devil May Cry 5 pro konzoli Xbox One X.
Autor: Blesk.cz - Ladislav Leimer
Hraní za Danteho se mi líbilo nejvíc nejenom z nostalgie, ale i díky jeho humoru a rozličným schopnostem. Dvě bělovlasí lovci démonů však nejsou jedinými hratelnými postavami DMC5. Nováčkem je záhadný V, jehož původ je zastřen tajemstvím a který je zároveň dosud nejoriginálnější postavou celé série. Jeho bojový styl se nepodobá ničemu, co fandové dosud viděli a okusili.

V je jako zjevení

V totiž neútočí přímo sám, ale svými silami povolává na útok tři magické tvory. Prvním z nich je ukecaný pták Griffon, který umí pálit projektily a vyvolávat blesky. Tvar měnící puma Shadow zase útočí tlamou, drápy, ale je schopna vytasit také dlouhé bodáky nebo se roztočit jako motorová pila. Poslední z tvorů je gigantický hromotluk Nightmare. Ten útočí masivními pěstmi a laserem z hlavy.

Devil May Cry 5 pro konzoli Xbox One X.
Autor: Blesk.cz - Ladislav Leimer
Jeho povolání do boje je však spíše speciálním útokem a možnosti jeho ovládání jsou značně limitované. Když přivolaní tvorové přijdou o energii, potřebují pauzu k jejímu doplnění. V to může urychlit předčítáním z magické knihy, ale poté je ještě zranitelnější. Sám o sobě je totiž slabou postavou, s níž se budete konfliktům vyhýbat. Výjimku tvoří dorážení démonů holí.

Příběh je šílený, ale zároveň super

V je klíčový pro celý příběh, který sám o sobě naprosto šílený a ujetý, nestále přeskakuje v čase sem a tam a je docela zmatený. Fanoušci ho však budou milovat stejně jako já, protože obsahuje zajímavé zvraty. Objeví se v něm i sexy kočandy Trish a Lady jako nehratelné postavy. Novou a sympaticky ztřeštěnou slečnou je Nico. Jde o mechaničku, která se v dodávce Devil May Cry stará o vylepšení schopností i výzbroje hrdinů.

Devil May Cry 5 pro konzoli Xbox One X.
Autor: Blesk.cz - Ladislav Leimer
Dodávku si lze z telefonní budky přivolat přímo do rozehrané úrovně. Upgradování postav za rudé orby je uspokojující jako vždy. Utratit je ale můžete i za vzkříšení, když padnete k zemi. To dělá z DMC5 titul, ve kterém není snadné zemřít. Hra trvá zhruba 15 až 18 hodin podle zvolené obtížnosti a také toho, na kolik nepovinných misí se vrhnete. Těch příběhových je ve hře přesně 20. Výborné je, že až do konce přináší DMC5 nové herní prvky i výzvy.

Cameo systém nezaujal

Novinkou v sérii je Cameo systém. V některých misích, v nichž lze zvolit hrdinu, za kterého budete hrát, se objevují i další postavy. Ty bojují podle umělé inteligence, záznamu vašeho kamaráda či neznámého hráče nebo může jít o skutečného hráče. Většinou se objevují v pozadí, ale občas se objeví i po vašem boku. Po skončení úrovně můžete jejich výkon ohodnotit a odměnit jde. Nejde ale o nic zajímavého ani světoborného.

Devil May Cry 5 pro konzoli Xbox One X.
Autor: Blesk.cz - Ladislav Leimer
Protivníků je celá řada a nechybí ani pověstné smrtky s obřími nůžkami nebo noví těžkotonážní a obrnění Behemothi. Nejvýraznější jsou samozřejmě bossové. Bitvy s nimi jsou jedna velká radost. Jsou to velcí tlučhubové a pocit z jejich rozdrcení je vždy velmi uspokojující. Nejděsivější a nejnebezpečnější je samozřejmě Urizen, se kterým se utkáte hned několikrát v mnoha různých podobách. Fandové se pak budou tetelit při bitvě s králem Kerberem.

Devil May Cry 5 je technicky briliantní

Z technického hlediska je DMC5 naprostá pecka. Recenzovaná verze na Xboxu One X se pyšní ostrým 4K obrazem, vysokým dynamických rozsahem HDR i téměř vždy stabilními 60 snímky za vteřinu. Hra se mi nikdy viditelně necukala. A to je u zběsilé akce velmi důležité. Kamera občas zlobí, ale když se postaví někam, kam nemá, vše před postavami se zprůhlední. DMC 5 je mela, kterou by si měl zahrát každý. Jde o téměř dokonalou řežbu.

16 fotografií

Vše o sérii Devil May Cry přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 92 %