Spojení Britů s Iry se zasloužilo o parádní podívanou

První ze dvou společných soutěží britského a irského mistrovství o víkendu nabídnula nevídanou konkurenci.

Startovní pole čítající 148 dvojic, ze kterých 24 usedlo do speciálů prémiové kategorie R5, si zasloužilo pořádnou soutěž. A té se také dočkalo, když organizátoři přichystali na rozdíl od předcházející irské Galway Rally skutečně plnotučnou soutěž. Ta se odehrála během dvou dnů na patnácti zkouškách o celkové délce 218 kilometrů. Než se podíváme na samotný průběh rally, podívejme se na relativně krátký seznam těch předních jezdců, kteří se s jejími nástrahami vypořádat nedokázali. Už na první zkoušce svůj zelený Hyundai i20 R5 odstavil Manus Kelly. O tři zkoušky později se musel vzdát myšlenek na bodový příděl další pilot Hyundaie Meirion Evans, když se dostal do potíží s palivovým systémem. Pro mladého Brita bylo odstoupení o to citelnější, že se letos účastní obou šampionátů. Britské i irské mistrovství absolvuje rovněž Desi Henry a ve West Cork Rally se cítil na dobrý výsledek. Už v RZ 3 ale svou Fabii R5 poslal mimo trať. Donagh Kelly musel svůj debut ve voze R5 odložit z první soutěže kalendáře až na tu aktuálně druhou, ale už v pátém testu svou Fabii odstavil.

Parádně do rally vstoupil Josh Moffett, který podobně jako zmínění Evans s Henrym cílil na body do obou šampionátů. V druhém testu se sice pilot Fordu Fiesta R5 musel sklonit před Craigem Breenem za volantem stejného vozu, ale druhou příčku si úspěšně hlídal až do RZ 6. V jejím průběhu se bohužel jeho vůz přeměnil ze čtyřkolky na dvoukolku a Moffett tím ztratil celou minutu, která jej srazila na osmou příčku. V neděli hned ráno se Moffett propracoval na místo sedmé, ale výše už vystoupat nedokázal. Do irského mistrovství tak nakonec bral body za páté místo, v tom britském ale dopadnul výrazně lépe, když se těsně vešel na pódium. Jeho bratr Sam takovou rychlost nepředváděl, ale na druhou stranu jeho Fiesta R5 soutěží prošla bez technických potíží. Na konci první etapy se Sam Moffett vyhoupl na páté místo. O to ale musel celou neděli srdnatě bojovat s Callumem Devinem, který zde odjel svou teprve první letošní soutěž. Duel dvou Fordů nakonec dopadnul lépe pro Moffetta, když v jeho prospěch hovořilo pouhých 7,1 sekundy. Robert Barrable má za sebou dvě sezóny, ve kterých nakročil nejprve s Hyundaiem a následně s Fordem do boje o titul. V obou případech ale své snažení předčasně vzdal. Do letošní sezóny vstoupil Barrable se zpožděním, teprve ve druhé rally kalendáře. Se Škodou Fabia R5 nezačal vůbec špatně, když v prvním testu dosáhnul druhého nejrychlejšího času. Bohužel v dalším průběhu rally Irovi trochu došel dech a nakonec ji zakončil až jako osmý.

Breen bude letos po ukončení angažmá v továrním Citroënu více k vidění na soutěžích národní úrovně. Ještě před vstupem do italského šampionátu se ukázal doma v Irsku, kde opanoval hned úvodní Galway Rally. Tentokrát se do čela vyhoupl ve druhé zkoušce znovu a znovu měl za sebou Alastaira Fishera s další Fiestou R5. A co se od únorové soutěže také nezměnilo, Fisher ani tentokrát Breenovi nestačil a po prvním dnu zaostával už skoro o půl minuty. V neděli byl Fisher o necelých pět vteřin rychlejší, ale Breen už tehdy vzhledem ke svému náskoku nemusel zas tak moc tlačit na pilu. V irském mistrovství zůstává i nadále neporažen. O co nudnější byl boj o vítězství, o to zábavnější byl boj o poslední pódiový stupínek. Náboj mu dodával fakt, že se jednalo o boj, který měl určit vítěze v rámci britského mistrovství. Prvním lídrem BRC se sice stal Josh Moffett, ale jak víme, ten po problémech v RZ 6 spadnul na třetí místo. Do čela této klasifikace se následně dostal Tom Cave s Hyundaiem i20 R5. Lídr šampionátu Matt Edwards jej ale následně přeskočil a etapu nakonec ovládnul o 6,8 sekundy. Mladík v i20 první soutěž šampionátu, Cambrian Rally nedokončil a teď potřeboval vybojovat co nejvíc bodů. V neděli se hned na prvním testu vrátil do čela, ale v půlce etapy už byl znovu uvězněn za Edwardsem. Ve třinácté zkoušce oba protagonisté srovnali krok a v té předposlední si pak skoro pětivteřinový náskok vytvořil Cave. Pilot Hyundaie tentokrát naštěstí žádné drama v závěru soutěže neprožil a kromě umístění na bedně si z Irska domů do Walesu odváží i maximální bodový obnos. V klasifikaci britského juniorského mistrovství měli tentokrát výhodu Irové a jeden z nich, Marty Gallagher se ujal v RZ 2 vedení. V šestém testu ale svůj Peugeot 208 R2 rozbil. Na konci etapy se tak vedení ujal jiný Ir, Jordan Hone s Opelem Adam R2. S ním se pustil do souboje Josh McErlean s Peugeotem 208 R2 a nakonec soutěž vyhrál. Hone po svém odstoupení přenechal celé juniorské pódium na irské půdě Britům.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!