Příběhy našich sousedů: Vzpomínky pamětníků z Prahy 11
22. března 2019 07:26
V rámci tohoto projektu děti natočily a vyprávěly osudy devíti pamětníků z Prahy 11, jejichž životy významně ovlivnily dějinné události 20. století, které se odehrály na území České republiky.
Pod vedením svých učitelů zaznamenali pamětnická vyprávění žáci ze ZŠ K Milíčovu, ZŠ Mendelova, ZŠ Mikulova, ZŠ Květnového vítězství, ZŠ Donovalská a z Gymnázia EDUCAnet Praha.
Mezi pamětníky, jejichž osudy děti zpracovávaly, je podle regionální koordinátorky pořádající společnosti Post Bellum Veroniky Stehlíkové zajímavý mix osobností, od dcery hrdiny Pražského povstání, po kterém je pojmenována jedna z místních ulic, až po filmového historika, který přišel o velkou část rodiny za holocaustu.
Děti zpovídaly často své příbuzné či rodinné známé, například právě filmového historika Pavla Taussiga, jehož otec přežil holocaust a za 2. sv. války se zapojil i do bojů u Tobruku, Milušku Kličkovou, která byla během Pražského povstání přítomná popravě několika svých sousedů, Jana Hracha, televizního redaktora, který za 2. sv. války jako kluk nahrával na desky protinacistické skeče, i další pamětníky, kteří vzpomínali mimo jiné na okupaci v srpnu 1968.
Do projektu Příběhy našich sousedů, který se na Praze 11 koná již potřetí, se zapojilo celkem devět žákovských a studentských týmů z šesti různých základních a středních škol.
V rámci slavnostního podvečera odborná porota ve složení Patricie Polanská (novinářka), Michal Kurz (historik) a Veronika Junková (vyučující) posoudila zpracovaná dokumentární díla žáků i jejich prezentace před publikem a nakonec z nich vybrala tři vítězné projekty.
Zvítězili žáci ZŠ K Milíčovu, kteří zpracovali životní osudy pana Jana Hracha. Na druhém místě skončili zástupci ZŠ Mikulova s příběhem pana Václava Soldáta. Na 3. místě se po hodnocení poroty umístil další tým ze ZŠ Mikulova, tentokrát s prezentací o paní Heleně Zikmundové.
Slavnostního akce a ocenění vítězů se za Prahu 11 zúčastnila radní MČ Praha 11 pro školství Zuzana Ujhelyiová (Piráti), která při této příležitosti uvedla: „Projekty obecně prospěšné společnosti Post Bellum považuji za celospolečensky přínosné. V tomto konkrétním se žáci a studenti naučí pracovat s audiovizuální technikou, vést rozhovor, prezentovat výsledky a organizovat práci v týmu. Především však dochází k mezigeneračnímu setkávání a sdílení příběhů, které zasazují lidský život do konkrétních dějinných rámců.“