25.03.2019 14:17

Wagnerova Valkýra v přímém přenosu z Metropolitní opery

Monumentální tetralogie Prsten Nibelungův Richarda Wagnera se úspěšně vrátila na jeviště Metropolitní opery v New Yorku. Její druhá a patrně nejslavnější část Valkýra zamíří už v sobotu 30. března do třiadvaceti českých kin.

V titulní roli se představí sopranistka Christine Goerke jako nebojácná bohyně Brünnhilda, kterou setkání s lidskými dvojčaty Siegmundem a Sieglindou, v podání Stuarta Skeltona a Evy-Maria Westbroek, přivede na cestu z Valhally k pozemským smrtelníkům. Hudební nastudování řídí Philippe Jordan.

Richard Wagner komponoval Prsten Nibelungův v letech 1848 – 1874. Je autorem nejen hudby, ale i libreta všech čtyř oper, které ho tvoří - Rýnské zlato, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. Celý cyklus je inspirován prvky z mnoha skandinávských a germánských pověstí a mýtů. Valkýra, která měla svou premiéru v červnu 1870 jako samostatná opera, vychází ze starého severského mýtu Sága o Volsunzích, kdy se dvojčata Sieglinde a Siegmund, která byla v dětství od sebe oddělena, znovu setkají a zamilují se do sebe. Jejich láska však rozčílí bohy, kteří si vyžádají smrt Siegmunda. Sieglinde je zachráněna valkýrou Brünnhildou. Valkýra je dodnes považována za nejpopulárnější ze všech čtyř částí. Snad nejvíce se v ní Wagner přiblížil své vlastní teorii souborného uměleckého díla, Gesamtkunstwerku. Vnitřní hloubka tohoto monumentálního celku a Wagnerův genius vytvářejí z Valkýry operu nadčasovou.

Metropolitní opera v New Yorku se pro tuto sezónu rozhodla přinést na scénu celý Prsten Nibelungův. Režisér Robert Lepage ho inscenoval v Met v sezónách 2010 – 2011 a 2011 – 12. Všechna čtyři díla charakterizuje stejný rukopis – smysl pro tradiční vyprávění kombinované se současnými technologiemi. Tím přenáší Lepage Wagnerovu vizi do 21. století. Metropolitní opera v rámci cyklu vrací na program i operu Valkýra, která měla v tomto nastudování svou premiéru v roce 2011.

Opera o třech dějstvích stojí na vizuálně silné scénografii Carla Filliona, o které se zmiňují snad všichni operní kritici: „Nejdůležitějším stavebním kamenem Valkýry je scénografie (Carl Fillion), která měla být technologickým zázrakem. Jeviště vyplňuje zařízení složené z 24 tyčových prvků, jako jsou obří klavírní klávesy, namontované na centrální ose, která jim umožňuje se zvedat, klesat a otáčet se, transformovat se díky projekcím jednou v les plných stříbřitých kmenů stromů (kde Siegmund prchá před svými pronásledovateli), podruhé ve skalnatý útes žilkovaný roztavenou lávou (kde se bůh Wotan a jeho žena Fricka dohadují o zákonech manželství),” píše Anne Midgette z  The Washington Post.

Milovníky opery jistě ocení hvězdné obsazení. Stuart Skelton a Eva – Maria Westbroeck vystoupí jako Siegmund a Sieglinde, děti Valkýry Wotan, kterou zazpívá Greer Grimsley. V roli Valkýry Brünnhildy, nejoblíbenější dcery Wotan, se představí Christine Goerke.

www.metopera.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Wagnerova Valkýra v přímém přenosu z Metropolitní opery

Zahraniční divadlo

24.04.2024

Dirigenta Jakuba Hrůšu čeká debut v Carnegie Hall

Český dirigent Jakub Hrůša si připíše zdolání další mety ve své kariéře: nyní ho čeká debut v legendární koncertní síni Carnegie Hall. Bamberští symfonikové v čele s Jakubem Hrůšou zahrají Preludium k Wagnerovu Lohengrinovi.

22.04.2024

Vieme, ktoré dramatické texty sa dostali do finále súťaže o najlepší dramatický text v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2023

Do 24. ročníka súťaže DRÁMA bolo prijatých 40 textov, z toho 16 v českom a 24 v slovenskom jazyku. Porota súťaže ocenila tri z nich, do finále súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku postúpili tieto autorky a autor (v abecednom poradí): Jana Borsuková s textom Nahá, Vilém Dubnička s textom České moře aneb Královec na prvním místě, Barbora Rokytová s textom Nějak tě nestíhám.

15.04.2024

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco míří z Metropolitní opery do kin

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací po více než dekádě a 20. dubna míří v přímém přenosu také na plátna kin v rámci oceňované série MET: Live in HD. Hořkosladký milostný příběh sofistikované kurtizány a jejího partnera, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, posunul režisér Nicolas Joël do dvacátých let dvacátého století do snového světa Paříže v duchu stylu art deco.