Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stařec a motorka. Jeho tři sta kilometrů za hodinu dosud nikdo nepřekonal

  18:09
Před 120 roky se na Novém Zélandu narodila motocyklová legenda Burt Munro. Muž, který ve svých sedmašedesáti letech, s nemocným srdcem a na pětačtyřicet let staré motorce, překonal na solných pláních v Bonneville světový rychlostní rekord.
Motocyklová legenda Burt Munro

Motocyklová legenda Burt Munro | foto: Museum of American Motorcycle Association

Když jedenadvacetiletý Munro v roce 1920 pověsil definitivně svůj farmářský klobouk na hřebík a zklamal tím svého otce, měl jeho zbrusu nový americký motocykl Indian Scout maximální rychlost 55 mil za hodinu. Tedy něco k devadesáti kilometrům v hodině.

O sedmačtyřicet let později, které Munro vyplnil nepřetržitým „vývojem“, překonala stejná motorka na solné pláni v Bonneville světový rychlostní rekord hodnotou 184,087 mil za hodinu. Tedy téměř 300 kilometrů v hodině. Neoficiálně tehdy sedmašedesátiletý stařík uháněl ještě o dvacet mil za hodinu rychleji, zhruba 331 kilometrů v hodině.

Munro přitom nebyl žádný technik s inženýrským vzděláním. Všechny úpravy dělal víceméně podomácku, často metodou pokus omyl. Ostatně hned jednou z prvních úprav se rozhodl radikálně změnit celou koncepci motoru indianu.

Ten měl architekturu s postranními ventily, která byla sice spolehlivá, zároveň však nikterak výkonná. Dnes je toto řešení mimochodem zcela překonané, najdeme jej možná u sekaček na trávu. Munro celou hlavu motoru radikálně přepracoval na konvenční uspořádání. Výsledek? Zklamání. Na to jakou práci si dal, výkon příliš nevzrostl.

Postupem času však z motorky dostával víc a víc. Za jakoukoliv cenu. V poslední vývojové fázi, kdy bylo jeho indianu pětačtyřicet, byly komponenty dohnané do extrému natolik, že jejich životnost se nepočítala na motohodiny, ale na motominuty.

Motor nevydržel v provozu údajně víc jak deset minut. Nemluvě o brzdách. Munro přece podřídil život rychlosti, brzdy tak byly naprosto přebytečná záležitost, kterou nebylo třeba se zabývat. Munroa to připravilo o několik rekordů. Na konci trati nedokázal provést povinnou otočku a druhou srovnávací jízdu, protože zkrátka „přejel“. Jednou ho dokonce našli až po čase kus za koncem trati uvázlého v blátě solné pláně.

Až do roku 1948 se Munro živil, jak se dalo. Během velké hospodářské krize, která dopadla i na Nový Zéland, prodával motorky a díky svým kontaktům a nadšení byl úspěšný. S prací praštil definitivně až v roce 1948. To už byl držitelem národního rychlostního rekordu z roku 1940, který zůstal nepřekonaný celých dvanáct let.

Na domácí půdě i v nedaleké Austrálii neměl Munro konkurenci. Do toho se rozvedl. A tak přišlo v roce 1957 rozhodnutí vyrazit i s indianem do USA. V té době bylo Munroovi osmapadesát, než však celou cestu připravil, uplynuly další čtyři roky. Do svého snu investoval všechny peníze, které měl našetřené na stáří. Aby se do Ameriky dostal, nechal se najmout jako lodní kuchař.

V třiašedesáti, s motorkou starou 42 let, konečně stál v přístavu na západním pobřeží Spojených států. Jenže jej celníci nechtěli vpustit do země.

Munro ve filmu

Příběh Burta Munroa si můžete užít i ve filmu World´s Fastest Indian z roku 2005. V Česku se snímek, kde hlavní roli ztvárnil oskarový herec Anthony Hopkins, distribuoval pod názvem V zajetí rychlosti.

Tehdy poprvé se projevil „efekt Munro“, který jej pak provázel během celé americké anabáze. Ten stařík, který obětoval celý život tomu, aby zajel rychlostní rekord na motorce, byl zkrátka tak neodolatelný, že kdo mohl, pomohl mu. Celníci nakonec nad neúplnými dokumenty přimhouřili oko. Když neprošel na Bonneville technickou přejímkou, přimluvili se za něj u pořadatelů největší legendy a soupeři. Když mu chyběl díl, nebo zničil motor, celé depo Munroovi pomohlo, jen aby si mohl splnit svůj sen.

Během pěti let Munro na solné pláni v Bonneville překonal několik rekordů – převážně svých vlastních. Ten největší přišel v roce 1967, kdy Munro přesáhl rychlost 190 mil za hodinu a stanovil tak nové maximum pro motory o objemu do tisíc kubických centimetrů. Ačkoliv později americká motocyklová asociace rychlost přepočítala a maximum stanovila na 184 mil za hodinu, zůstává Munroova jízda dodnes nepřekonána.

Po rekordní jízdě z roku 1967 Munro trochu „zvolnil“. Přece jen mu bylo osmašedesát a údajně kvůli tvrdým pádům z mládí měl problémy se srdcem. Stáří trávil doma na Novém Zélandu. V roce 1977 dostal silný infarkt, ze kterého se ještě dostal. Zemřel 6. ledna 1978 v nedožitých devětasedmdesáti letech.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....