Představujeme M.arter, offline platformu pro ženy na rodičovské dovolené

Mateřství, nejkrásnější období v životě ženy, jak se říká. Někdy to však tak růžové být nemusí. Se strastmi i radostmi tohoto životního období se zabývá platforma M.arter určená pro všechny ženy na rodičovské dovolené. Na otázky odpovídala Andrea Bohačíková.

O čem váš projekt je?
M.arter je platforma pro ženy na rodičovské dovolené, která se zaměřuje na stinné stránky rodičovské dovolené. Skoro každý z nás si totiž toto období představujeme jako růžové bez mráčku. Neměla jsem to jinak. Jenže ony tady mráčky jsou a ne zrovna malé. Délka rodičovské dovolené v ČR (až 4 roky na jedno dítě), která je tou nejdelší na světě, velice často vede k sociální izolaci ženy – frustraci, deprivaci, dokonce i depresi, která může dojít až k syndromu vyhoření. Dále je zde vysoké riziko výskytu alkoholismu, jelikož jedna pětina veškerých registrovaných žen závislých na alkoholu v ČR začíná pít právě na rodičovské dovolené. To byl také bod, kdy jsem si řekla, že by se s tím mělo něco dělat. A v neposlední řadě je zde vysoká nezaměstnanost žen s malými dětmi po rodičovské dovolené.

Jakým způsobem tedy ženám na mateřské pomáháte?
I když se výše uvedené skutečnosti nemusí týkat zcela všech žen na rodičovské dovolené v ČR, M.arter může být i tak přínosem všem. Maminky si díky M.arter rozšiřují své obzory, potkávají se se ženami ve stejné nebo podobné životní situaci i s profesionály z různých oborů. Prostřednictvím vzájemných workshopů, kdy jedna žena či muž „investuje“ svůj čas do potenciálu ostatních, žen na rodičovské dovolené, sdílejí své zkušenosti a dovednosti. Tím si udržují a rozvíjejí svůj cenný lidský kapitál, podporují sebedůvěru a motivaci vrátit se zpět do pracovního procesu nebo dokonce začít sami podnikat. M.arter milerád pomůže s workshopy, odborníky, případně sítí kontaktů či napojením na podnikatelské akcelerátory. Navíc mohou mít své děti s sebou, když chtějí a potřebují. K dispozici je také dětská herna a shovívavé prostředí. A to všechno za cenu např. dvou káv v řetězci Starbucks.
V praxi to funguje tak, že přes M.arter můžete „investovat“ svůj čas, znalosti, dovednosti i know-how a to do potenciálu žen na rodičovské dovolené. V případě, že jste i vy žena či muž na RD, máte další workshop (dle svého výběru) zdarma, a tím zažijete ten správný mateřský barter, odtud také pochází naše jméno. Pokud nejste žena či muž na RD, je váš vklad brán jako dar či chcete-li investice do potenciálu druhých.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
V době podání přihlášky do O2 Smart Up jsme byly v týmu dvě – Andrea Bohačíková (zakladatelka) a Jana Makovcová. Kamarádky z vysoké školy bez dětí. Ano, slyšíte dobře, bez dětí. Od podzimu minulého roku jsme však tým začaly rozšiřovat. Vlastně díky Smart Up si nás na internetu našla Bára. Maminka na RD a žena tisíce dovedností bez které si upřímně M.arter nedovedu představit. No a poté další dvě super holky se zaměřením na HR, IT či marketing, naše Hanka a Verča.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Nutno podotknout, že na M.arter jsem nepřišla zcela jasna z ničeho nic. Historie mého zájmu o cílovou skupinu – ženy na RD sahá až do ledna 2017, kdy jsme s kamarádkou Kristýnou, která v tu dobu byla na RD, chtěly řešit problém kočárek vs. MHD v Praze, a to nejlépe mobilní aplikací. Postupem času jsme zjistily, že už taková aplikace existuje. Přišel tedy další nápad jak cílové skupině pomoci a to pro změnu zase mobilní aplikací. Všechno však bylo špatně a my si pěkně „nabily čumák“ při setkání s porotou Social Impact Award 2017. Kamarádka pak také projekt opustila. Co mi však zůstalo, byl velký problém ve společnosti, který jsem zkrátka chtěla řešit. No a pak někdy v únoru 2018 si to všechno sedlo a najednou začal M.arter dostávat své první kontury.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Úplně první nejtěžší věcí bylo si říct, že do toho půjdu. Že to fakt chci a že to může třeba i vyjít. A to i přes skutečnost, že sama zatím nejsem matkou, což jsem cítila jako svůj velký handicap. Pak jsem se obrátila na pár lidí a začala s nimi M.arter, který v té době neměl ještě ani jméno, řešit. Další těžká věc byla přihlásit se do soutěže, kde jsme před rokem s kamarádkou pohořely. Jelikož jsme v tom však viděly velkou příležitost v té době už i s Janičkou na palubě, přihlášku jsme podaly. A víte co? Ono to skutečně vyšlo. Postoupily jsme do semifinále, pak do finále a tím i do akceleračního programu, jenž trval celé léto. A v tu chvíli začala opravdu náročná jízda.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Zkuste to! Když to nezkusíte, tak přeci nikdy nezjistíte, zda to mohlo vyjít, či ne. A když to nevyjde, nezatvrďte se z toho. Kdybych se tenkrát nechala zlomit, M.arter by tu dnes nebyl. Naopak se ze svých chyb poučte a zkuste to příště dělat lépe. To asi nejdůležitější je: poslouchejte své zákazníky, svou cílovou skupinu, zkrátka ty, jejichž problém řešíte. Protože vy máte možná své představy a velké vize, ale oni jsou ti, kteří váš produkt či službu mají používat a hlavně platit.

Na čem pracujete teď?
Druhou polovinu ledna jsme odstartovaly vstupem do akcelerátoru pro udržitelné podnikání podporovaného EU od VŠEM se zaměřením na cíle udržitelného rozvoje OSN. V tuto chvíli se tedy připravujeme na “náš návrat do školy” a následujících 3 – 9 měsíců mentoringu, konzultací, tvrdé práce a snad i škálování projektu. Samozřejmě také chystáme další a další akce. Jednáme s partnery a pracujeme na nových projektech, o kterých mluvit teď je asi trochu předčasné. Do toho řešíme web, který zatím nemáme a všichni se po něm začínají ptát. A aby toho nebylo málo, scházíme se s firmami středních i větších velikostí a mluvíme o tom, jak využít potenciál žen na či po rodičovské dovolené.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.

Foto: Andrea Bohačíková

Related post

Leave a Reply

MámNapad.cz