Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Válka mezi Hyundai a prodejci? Smír je možný, zasáhne i korejský velvyslanec

Ekonomika

  6:00
Praha - Po odchodu Vladimíra Vošického z čela českého zastoupení automobilky Hyundai firma zásadně přehodnotila přístup ke svým dealerům – a to nejen k těm současným, ale i k těm, kteří značku kvůli vzájemným sporům opustili. Do věci se nově vloží i­ korejský velvyslanec v Česku.

Spor dealerů s automobilkou Hyundai. foto: Lidové noviny

„Naši právníci dostali od nového vedení zadání, aby s dealery našli ideální smírné řešení, nejlépe aby to bylo výhodné pro obě strany,“ řekl LN Daniel Novotný, šéf komunikace importéra Hyundai.

„S novým vedením budeme jednat, ale nikoliv ze strany slabších,“ uvedl včera Karel Havlíček, šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, který bývalé prodejce Hyundai jako své členy zastupuje.

O dalším postupu mají současní i bývalí dealeři značky jednat právě v pondělí. Havlíček se kvůli ­tomu včera sešel i s jihokorejským velvyslancem v Praze. Seoung-Hyun Moon mu slíbil, že bude ve sporu prostředníkem a pokusí se přispět k dohodě.

Staré dluhy a nová dohoda

„Jsme připraveni k určitým ústupkům, ale bez zaplacení starých a prokazatelných dluhů není možné uvažovat o jakékoliv dohodě,“ dodává Havlíček.

Rozpory mezi dealery a importérem vyústily před pěti lety v exodus třetiny prodejní sítě značky, která je střídavě dvojkou a trojkou na českém trhu. Následovaly vzájemné žaloby a žádosti o odškodnění. Dílčí části sporu vyhráli dealeři, část importér, kolotoč tahanic to ale nezastavilo. Hyundai opouštěli další prodejci a síť navzdory plánům na expanzi neustále řídla.

Náhlý odchod Vošického z vedení českého zastoupení automobilky na začátku března se již odrazil například u rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře, který řeší žalobu Hyundai na bývalé dealery značky. Jen pár dní po konci Vošického firma u tohoto soudu deklarovala vůli ke smíru. Minulý pátek pak dealeři vedení importéra zaslali návrhy podmínek konečného ukončení vzájemných sporů.

Zároveň s hledáním smíru ve vzájemných sporech se začalo mluvit o tom, že by část bývalých dealerů mohla značku Hyundai prodávat znovu. „S některými už jednání probíhají,“ říká Novotný.

„K jednáním dochází, nejdůležitější ale je ukončit stávající spory,“ zdůrazňuje Bohumil Boura, který vede spolek bývalých prodejců značky. „Věřím, že někteří projeví zájem se k Hyundai vrátit. Největší problém byl ve Vladimíru Vošickém,“ dodává.

Značka podle něj další prodejce potřebuje. V některých regionech jí zcela chybí zastoupení, žádné nemá například na Zlínsku.

Boura stejně jako ostatní bývalí dealeři Hyundai mluví o značce až s nostalgií, sám přitom dnes prodává vozy značek Škoda a­ Mitsubishi.

Absurdní soudní klání

„Nikdy jsme značku Hyundai nepoškozovali. Pět let sporů nás poznamenalo. Na zdraví vám nepřidá, když čelíte novým a novým žalobám o miliony,“ dodal Boura s­ tím, že konec tahanic by uvítal.

„Spor mezi bývalými dealery Hyundai a dovozcem je jedním z­ nejabsurdnějších soudních kláních našeho podnikatelského prostředí,“ konstatuje Havlíček. Soud sice uznal, že dealeři byli šikanováni a docházelo ke zneužívání postavení dovozce vůči jeho partnerům, zároveň však jiné soudy označily vzájemnou koordinaci dealerů za zakázanou dohodu. Zastoupení Hyundai navíc přicházelo s dalšími obviněními a spory, což vyřešení dál oddalovalo. Podle Havlíčka bylo cílem slabé protihráče finančně takzvaně vycukat.

„Spravedlnost vždycky zvítězí, ale trvá to,“ řekl ke sporům před čtyřmi lety v rozhovoru pro Hospodářské noviny bývalý šéf českého zastoupení Vladimír Vošický. Rozpad dealerské sítě ustál a na českém trhu dokázal Hyundai vytáhnout z okrajové značky mezi tři nejsilnější. Růst prodejů se ale v poslední době zastavil právě kvůli prořídlé obchodní síti. Z vedení firmy pak byl Vošický nečekaně odvolán na začátku března.

Spor automobilky s jejími dealery odstartoval etický kodex

V roce 2014 dostali smluvní prodejci vozů Hyundai k podpisu nový etický kodex. Řada z nich s ním ale měla problém. Kritizovali především to, že pravidla Hyundai se měla vztahovat na všechny další aktivity prodejců – včetně obchodování s vozy jiných značek.

Problém to byl například u ­takzvaných účelových registrací vozů. Hyundai je zakazoval, jiné automobilky je naopak po dealerech požadovaly.

Dealerům vadily i pokuty a ­bonusy, jež byly výhradně na rozhodnutí importéra. Tyto peníze přitom rozhodovaly o jejich zisku nebo případné ztrátě.

Spory dále vyhrotily prodejní cíle. Část prodejců dostala mírnější, jiní přísnější, které prakticky nešlo splnit.

Třetina dealerů po marných snahách o jednání Hyundai opustila a­ začaly tahanice o uhrazení škod. Dealeři chtějí například kompenzace za vozy, jež museli prodávat se ztrátou, Hyundai žádá odškodnění za poškození jména značky. Obě strany zatím dosáhly jen dílčích úspěchů.