Článek
Ovšem grafická práce jako taková se nemění. Její podstata zůstává stejná – vytvořit výrazný, originální a zajímavý design, který zaujme. A je lhostejné, je-li to vinyl, magnetofonová kazeta, kompaktní disk či virtuální obal na internetu.
Organizátoři rozdělili expozici do několika tematických kapitol. Věnovali je mimo jiné zakázaným obalům, bookletům na export, vizuálům punkových, hardcoreových či heavymetalových alb, ale také významným tvůrcům. Nezapomněli tedy na Josku Skalníka, zmíněného Karla Halouna či Františka Štorma.
Pro milovníky rockové hudby může výstava působit trochu jako chůze proti proudu vlastního života. Vždyť to, jak vypadaly obaly jeho iniciačních alb (třeba Želva skupiny Olympic či Meditace Blue Effectu), si pamatuje každý.
Za pozornost stojí i několik rarit. Především kapitola věnovaná bookletům neexistujících desek. Představuje vizuály magnetofonových kazet dříve poloilegálních skupin i alb, která vyšla v zahraničí, třeba italská kompilace Czechoslovakian Beat z roku 1996. Obal vinylu skupiny Garáž The Best of Garáž od Michala Cihláře má větší rozměr, takže je v záplavě alb v polici jasně identifikovatelný.
Klenot pro sběratele představuje obal LP interpreta vystupujícího pod jménem Svatý Vincent. Vzniklo 999 alb a každé z nich má ručně malovaný design s podpisem tvůrce, samotného interpreta. Když majitel obal zarámuje, vznikne skutečný obraz. To ale lze udělat s většinou vystavených obalů. Některé mají více stran, mohou být i rozkládací.
Výstava ukazuje výtvarný vývoj v oblasti tvorby hudebních obalů od nicneříkajících abstraktních motivů na prvních singlech přes klasické LP desky s jednou velkou fotografií po snahy o originalitu (někdy za každou cenu). Kromě toho však říká, že i obal, který je vlastně druhotný, může proslulosti alba pomoci.
Může se vám hodit na Firmy.cz: