TZ: Aleš Hnízdil, Jiří Kačer

Aleš Hnízdil, Jiří Kaček / Sochy a objekty / kurátorka: Magdalena Juříková / Galerie hlavního města Prahy: Zámek Troja / Praha / 29. 3. – 3. 11. 2019

V interiéru i exteriéru zámku se již několik let koncentrujeme na sochařské výstavy. Má to hned několik důvodů. Sochařská díla především organicky souzní s bohatě zdobenými interiéry zámku i s barokní zahradou. Nenárokují si žádné vestavby, které by zastínily nástěnné a nástropní fresky. Zámek si tak zachovává svou atmosféru a jeho dispozice je téměř nedotčena. Sochařství je zde také velice akcentovanou součástí původní výzdoby, a tak se současná díla ocitají v konfrontaci s barokními mistry. Většinou se orientujeme na minimalistickou a objektovou tvorbu – připomeňme výstavy Václava Ciglera nebo Vladimíra Škody – a nyní jsme vybrali autory dva: Aleše Hnízdila a Jiřího Kačera. Oba patří ke stejné generaci, která nastupovala v osmdesátých letech. Jejich práce se však liší jak materiálem, tak způsobem uvažování o hmotě, prostoru a poslání uměleckého díla. Propojení obou autorů má důvody instalační a také ideové. Kameny Jiřího Kačera sice působí, zejména díky horizontální orientaci, jako lehce manipulovatelné objekty, jejich váha je však značná, proto jsme zvolili pro jejich prezentaci přízemí, kde jsme si mohli dovolit vyšší zatížení prostor a kde byl transport děl poměrně dobře zvládnutelný. Aleš Hnízdil naopak pracuje již léta s lehkými materiály a jeho díla jsou do značné míry jednoduchou skládačkou, kdy je vertikála z nerezových tyčových elementů zasunuta do základny z pískovce. Představa, že se v zámku objeví tyto kontrastně utvářená díla – Kačerovy kameny vznikají v pomalém soustředěném procesu opracování kamenných bloků a Hnízdilovy objekty zas vytrysknou vzhůru poměrně rychle díky své aditivní technologii – byla lákavá především vizuálně. Zejména obsazení dvou rozdílných teritorií interiéru i exteriéru těmito různými „rolemi“ do sebe zapadalo. Jeden z autorů je více přítomen v zahradě a druhý zas uvnitř. Jeden pracuje s hmotou, s historickými konotacemi kamene a druhý s lehkým kovem a stavy naší mysli.

Jiří Kačer je po léta soustředěn na práci s tradičním materiálem – kamenem, který ovšem cítí spíše jako objekt. Jde o fragmenty, jak napovídá většina názvů jeho děl, původně odvozené od skutečných kamenných pozůstatků historické architektury a její výzdoby. Postupně se stávaly rozměrnými až monumentálními „útržky“ přírodního univerza. Některé stále připomínají archeologické nálezy, jiné mají zoomorfní tvary a další mají na povrchu přísně geometrickou strukturu. Svou ryze současnou formou odkazují k nálezům z minulosti. Jiří Kačer tak propojil své dvě profese sochaře a restaurátora, jelikož ve své autentické tvorbě uhrančivě navozuje reminiscenci nejen na prehistorické artefakty, ale i na paleontologické nálezy. V Troji je zastoupen i ve své roli restaurátora, neboť se podílí na obnově barokních skulptur slavnostního schodiště, jejichž autory jsou bratři Hermannové.

Aleš Hnízdil je původem rovněž kamenosochař, dnes jej však zajímá spíše efemérní sféra vědomí a možnost prolínání myšlenek v nekonečném prostoru. Tyto abstraktní práce jsou inspirovány taoismem a budhismem. Převážně vertikální kompozice z nerezových tyčí, které se vzpínají k obloze, představují vzepnutí myšlenek, které si žijí vlastním životem a proudí prostorem, protkávají jej a stávají se součástí kosmu. Hnízdil se východní filozofií zabýval už za svých středoškolských studií. Dlouho hledal způsob, jak myšlenky těchto systémů vyjádřit výtvarnými prostředky. Zprvu se zabýval figurální tvorbou, kterou počátkem devadesátých let opustil ve prospěch jednoduchých kompozic, aby se více přiblížil k principům přirozené existence, zcela se podrobující přírodním zákonitostem.

K výstavě vychází tradiční průvodce, který zároveň slouží i jako orientační plánek expozice.

Připravujeme také katalog, který podobně jako u výstavy Vladimíra Škody vzniká z fotografií pořízených přímo z instalace ve zdejších prostorách a proto vyjde až po otevření výstavy v co nejkratší době. Přinese rozhovory s oběma autory a záběry z interiéru i exteriéru s autentickou jarní atmosférou.

Jiří Kačer, * 1952, Praha

sochař a restaurátor

Studium:

1967–1970 Umělecká řemesla, Praha, obor štukatér

1970–1974 Střední kamenosochařská škola, Hořice v Podkrkonoší

1975–1981 Akademie výtvarných umění v Praze, Doc. Jiří Bradáček a Doc. Antonín Nykl

1990–1994 odborný asistent prof. Jana Hendrycha, Akademie výtvarných umění v Praze

Samostatné výstavy:

1982 Ústav makromolekulární chemie AV ČR, Praha

1983 Zámek Staré Hrady u Libáně

1991 Ústav makromolekulární chemie AV ČR, Praha

1991 Galerie R, Praha

1992 Galerie plastik, Hořice v Podkrkonoší

1992 Zámek Hostivice

1993 Rabasova galerie, Rakovník

1993 Galerie Nová síň, Praha

1995 Městské muzeum, Milevsko

1997 Dům umění, České Budějovice

1997 Galerie Špejchar, Jindřichův Hradec

1998 Nová galerie V. Kramáře, Praha

2001 Středočeské muzeum, Roztoky u Prahy

2001 Městské muzeum, Hořice

2002 Letní míčovna Pražského hradu, Praha

2003 Univerzitní galerie, Plzeň

2004 Galerie 9, Praha

2006 Galerie umění, Karlovy Vary

2007 Rabasova galerie, Rakovník

2007 Univerzitní galerie, Pardubice

2008 České muzeum výtvarných umění, Praha

2009 Galerie moderního umění, Hradec Králové

2012 Nová síň, Praha

2012 Galerie výtvarného umění, Most

2014 Galerie Zámek Fryštát, Karviná (s I. Ouhelem)

2014 Galerie Magna Ostrava

2015 Galerie Otto Gutfreunda, Dvůr Králové (se Z. Kačerovou)

2016 Rabasova galerie, Rakovník (se S. Klimešem)

2016 Galerie J. Jíry, Boučkův statek, Malá Skála

2016–2017 Galerie města Tábor, Tábor – Velký Šanc

2017 Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, bývalý jezuitský kostel Zvěstování Panny Marie

2018 Galerie Gema, Praha

2018 Galerie Kartografie Praha (s O. Tichým)

Vystavoval na mnoha společných výstavách doma i v zahraničí (Japonsko – Tokio, SRN – Berlín, Finsko – Helsinky, Velká Británie – Londýn, Francie). Od roku 1981 se účastnil více než dvaceti sympozií v kameni, a to jak v Čechách, tak v zahraničí (Rakousko, Švédsko, Itálie). Je zastoupen ve sbírkách Ministerstva kultury ČR, Národní galerie Praha, Rabasovy galerie v Rakovníku, Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Galerie moderního umění Hradec Králové, Salon de Tokyo v Japonsku a v soukromých sbírkách doma i v zahraničí (Švédsko, Německo, Rakousko, Itálie, Francie, USA).

Aleš Hnízdil, * 1954, Liberec

sochař a performer

Studium:

1969–1973 SUPŠ sochařsko-kamenická, Hořice

1973–1979 AVU Praha, prof. Jiří Bradáček

1983–1984 GHK Hochschule für Bildende Kunst, Kassel, BRD, prof. W. Kausch a prof. J. Arnold

1995–1998 pedagog, Technická univerzita Liberec, Fakulta architektury

1999–2002 pedagog, ČVUT Praha, Fakulta architektury

2007 pedagog, ČVUT Praha, Fakulta architektury

2010 docent, ČZU Praha, Katedra zahradní a krajinné architektury

Samostatné výstavy:

1983 Divadlo Řeznická, Praha

1984 Art Forum – Studio Kausch, Kassel, SRN

1984 VHS – Kunststation, Kleinsassen, SRN

1985 Makromolekulární ústav AVČR, Praha

1986 Divadlo E. F. Buriana, Praha

1990 Galerie mladých U Řečických, Praha

1990 Rathaus, Heeze, Holandsko

1990 Markiezenhof Museum, Bergen op Zoom, Holandsko

1993 KunstRAI, Galerie Nanky de Vreeze, Amsterdam, Holandsko

1993 Oblastní galerie Liberec

1994 Galerie Nanky de Vreeze, Amsterdam, Holandsko

1995 Muzeum českého výtvarného umění, Praha

1996 Kulturní dům Dobříš

1996 Galerie Klatovy – Klenová

1996 Galerie X Centrum, Plzeň

1996 Münsterland Museum, Burg Vischering, Ludinghausen, SRN

1996 Galerie bratří Čapků, Praha

1999 Belveder, Praha

2005–2006 Trmalova vila, Praha

2012 Museum Kampa, Praha

2014 Galerie Goller, Selb, SRN

2017 Štrucovy sady, Landart festival 2017, Plzeň

2018 DOX, Praha

2018 ostrov Štvanice, Landart festival 2018, Praha

Od poloviny osmdesátých let se účastnil řady skupinových výstav doma a v zahraničí, zejména v SRN, Holandsku a Itálii. Od devadesátých let je autorem a spoluautorem řady performancí, na kterých spolupracuje se známými tanečníky. Objevil se také na několika sympoziích (Ružbachy, Klenová, Novara v Itálii). Je zastoupen ve sbírkách jejího veličenstva nizozemské královny Beatrix, Musea v Bochumi, Rabasovy galerie v Rakovníku, Musea Kampa, Galerie Klatovy – Klenová a v domácích i zahraničních soukromých sbírkách (Holandsko, Francie, Německo, Itálie, Švýcarsko, USA, Holandské Antily)

DOPROVODNÝ PROGRAM

Sobotní výtvarné workshopy

27. 4. 2019, 13.00–18.00, Struktura objektu, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku (v rámci festivalu Týden umění)

13. 7. 2019, 13.00–18.00, Proudění energií, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

Ve výtvarných reakcích budeme vycházet ze sochařské tvorby obou autorů. Budeme se zabývat materiálem, hmotou, prostorem objektu a sochařským zpracováním povrchu. Způsob rýhování nás bude inspirovat během tvorby vlastních drobných objektů, u nichž se zaměříme na vliv tvaru a působení detailu. Prostřednictvím rytí a tesání budeme přenášet struktury do připravených materiálů (keramická hlína, sádra, ytong apod.), které svým charakterem budou evokovat nejen geometrické struktury, ale i objekty blízké archeologickým nálezům. Výtvarným materiálem se stanou přímo i kameny a úlomky hornin i nerostů. Vytvářet budeme také prostorové objekty subtilního charakteru, podobající se siločárám evokujícím záznam přírodních zákonitostí a proudění energií. K této tvorbě využijeme jemné drátky i přírodní materiál jako je proutí a traviny. Dočasným umístěním vzniklých objektů do prostoru zahrady a zdokumentováním si ověříme jejich vizuální účinek v interakci s okolím.

Výtvarný ateliér pro dospělé a seniory

ne 21. 7. 2019, 15.00–18.00, Abstraktní formy versus geometrie I, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

ne 28. 7. 2019, 15.00–18.00, Abstraktní formy versus geometrie II, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

ne 4. 8. 2019, 15.00–18.00, Tvary, struktury a fragmenty I, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

ne 25. 8. 2019, 15.00–18.00, Tvary, struktury a fragmenty II, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

V rámci workshopů budeme reflektovat uměleckou tvorbu vystavujících autorů, jejich odlišné přístupy a sochařskou práci. V prvním cyklu výtvarných dílen si vyzkoušíme tvořivé proměny z drátků, papírů nebo z textilních materiálů. Rozpětí výtvarných prací se bude pohybovat od drobných plastik až k transformaci do monumentálních prostorových objektů. Zaměříme se na celkové působení kompozice a porovnáme možnosti geometrie a abstrahovaných forem, dále budeme řešit prostorové plány, které se budou odvíjet od našeho vnímání prostoru. Budeme se inspirovat expozicí, interiérem zámku v Troji nebo exteriérem v rozsáhlých zahradách. V druhé sérii workshopů bude pozornost zaměřena na řemeslnou práci sochaře. Významnými aspekty se stanou nálezy, otisky, zkoumání, objevování nebo zanechávání stop.

Mimořádné akce:

ne 9. 6. 2019, 10.00–18.00, Víkend otevřených zahrad, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

so 14. 9. 2019, 10.00–18.00, Trojské vinobraní, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

červenec + srpen: út–ne 10.00–18.00 (v pátek 13.00–18.00), Letní výtvarné dílny pro veřejnost, eko-ateliér v Oranžérii Trojského zámku

Interaktivní prohlídky výstavy pro všechny typy škol i další věkové a zájmové skupiny s možností následné výtvarné reakce ve formě vlastní tvorby. Akce přizpůsobujeme časově, tematicky i úrovní náročnosti konkrétním požadavkům každé školy.

Rezervace nutná

Cena: děti do 10 let, studenti uměleckých škol, pedagogové 5 Kč; nad 10 let 20 Kč

Kontakt: Lucie Haškovcová, lucie.haskovcova@ghmp.cz, 606 612 987, 608 216 418