Třetí nejstarší automobilka ve střední Evropě funguje 169 let: Zrodilo se auto pro Tatry | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 18. dubna 2024

Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav

Třetí nejstarší automobilka ve střední Evropě funguje 169 let: Zrodilo se auto pro Tatry

V soutěži International Truck of The Year 2012 se Tatra 158 Phoenix stala nejlépe hodnoceným silničním tahačem dálkové kamionové dopravy.
V soutěži International Truck of The Year 2012 se Tatra 158 Phoenix stala nejlépe hodnoceným silničním tahačem dálkové kamionové dopravy. (Foto Tatra Trucks a.s., ara)

Je třetí nejstarší fungující automobilkou střední Evropy, první vozy pod dnes už legendární značkou Tatra vyjely před 100 lety. Historie firmy započala však už mnohem dříve, před 169 lety! Když ji Ignác Šustala (†68) roku 1850 založil, vyráběla bryčky a kočáry. Pak přišla i auta, zatím však bez známých »pěti písmen«.

Pro své podnikatelské plány získal Šustala stodolu, v níž vybudoval dílnu o rozměrech šest krát sedm metrů a malou předsíň. Zaměstnal dva tovaryše, s nimi se pustil do výroby kočárů. Šly na odbyt, přesto﷯ firma zažila i horší časy. Vydržela. V roce 1882 se majitel odvážně pustil﷯ do výroby železničních vagonů, ještě ten rok jich »závod« opustilo 15!

První osobák

Přece jen ale osobní doprava v malém nástupce otce zakladatele stále táhla. V roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů ve střední Evropě, automobil Präsident. Rok na to následoval i nákladní automobil.

Čtyřtunka

Ještě v době založení Československa ﷯společnost působila pod názvem Kopřivnická vozovka (německy Nesselsdorfer Wagenbau – NW). Až ﷯o rok později přišla první tatrovka! 29. března 1919 z bran továrny vyjel první čtyřtunový náklaďák NW TL4 TATRA.

Značka, jež se pak proslavila po celém světě, prý název získala díky předchozímu testování ve Vysokých Tatrách.

Název dostala na Slovensku

Na vznik označení Tatra vzpomínal i závodník a vyučený strojní zámečník Josef Veřmiřovský (†87), který od roku 1912 pracoval v kopřivnické automobilce jako montér. Inspirace pro budoucí slavné jméno měla zaznít ve Vysokých Tatrách začátkem roku 1919, kdy proběhla jedna ze zkušebních jízd. „Představte si to udivení v zasněžené Tatranské Lomnici nad nezvyklým vzhledem zajíždějící karosérie automobilu a jeho posádky v huňatých kožiších! A tehdy se to stalo: Jeden z přítomných horalů prohlásil s povzdechem – to by bylo auto pro Tatry!“ uvedl Veřmiřovský.﷯

Hity »pěti písmen«

* Tatra 77 – luxusní osobák byl mezi lety 1934 až 1938 vyráběn ve dvou sériích. Za čtyři roky vzniklo 255 kusů obou typů.

* Tatra 111 – první legenda mezi náklaďáky Tatra. V letech 1942 až 1962 jí bylo vyrobeno 34 tisíc kusů.

* Tatra 600 neboli Tatraplan – osobní vůz nabídl moderní konstrukci a řadu pokrokových prvků. V letech 1948 až 1951 jej vzniklo přes šest tisíc kusů.

* Tatra 138 – náklaďák s širokou řadu nástaveb, v letech 1959 až1971 bylo vyrobeno téměř 46 tisíc exemplářů.

* Tatra 148 – prototyp zářil na strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1968. V letech 1972 až 1982 vzniklo přes 113 tisíc exemplářů, více než 60 tisíc vozů zamířilo do 43 zemí světa.

* Tatra 813 - říkalo se jí Kolos, především kvůli osmikolovému vojenskému provedení. Od roku 1967 do roku 1982 bylo vyrobeno přes 11 tisíc kusů.

* Tatra 815 – sériová produkce začala roku 1983, poslední velkou modernizací řady 815 prošel model roku 2010.

* Tatraktor – vznikl na základě požadavků zemědělců. Provozně úspornější stroj s větší kapacitou vezeného nákladu, než je tomu u zemědělského traktoru.

Víte, že...

...v současnosti tvoří velkou část výroby firmy vojenská vozidla? Vedle sériových nákladních vozů vyrábí i speciální automobily na míru podle specifikací zákazníků.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.