Boty s vysokým podpatkem: Kde se vzaly a proč je nosili i muži?

Díky králi Ludvíku XIV. můžete v současné době obdivovat na ženách vysoké podpatky
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Umíte si dnes představit, že by muž přišel do práce v obuvi s vysokým podpatkem? Ten je totiž v naší soudobé společnosti určený ženám. Přesto mužové vysoké podpatky nosili jako výraz své důležitosti ve společnosti. Za jejich oblibou stojí jeden z nejvýznamnějších francouzských králů, jemuž se přezdívalo Král Slunce.

I obuv může za vás hovořit. Ostatně to věděl už Král Slunce Ludvík XIV., jenž si na elegantní módu velice potrpěl. Možná proto, že byl menšího vzrůstu nebo z důvodu odlišení se od ostatních, přišel s nápadem na boty s vysokým podpatkem, jež s velkou oblibou nosil. Zde přitom platila přímá úměrnost - čím vyšší podpatek, tím společensky významnější osobou jeho nositel byl.

Obuv s podpatkem v historii

Boty na vysokém podpatku se však objevují již dříve ve starověku. Ve starém Egyptě je obouvali hlavně řezníci, když se brodili v krvi a vnitřnostech mrtvých zvířat, aby se nezašpinili. V Řecku nosili ne příliš vzhledné dřevěné boty na podpatku herci, aby byli dobře na jevišti vidět. Podobné boty si oblíbily i kurtizány - i jim taková obuv pomáhala se zviditelnit a odlišit od ostatních.

Ani východní země vycházejícího slunce - Japonsko -  nezaostávala v nošení obuvi na podpatku. Zde ovšem byly oblíbené boty až na 14 cm tlusté podrážce, a to z ryze praktického hlediska. Pokud žena nosila dlouhé kimono, často si ho od nečistých cest a chodníků ušpinila. Vysoká podrážka obuvi jí pomáhala tento problém překonat.

Módní ikona 17. století

Typickou barvou vysokého podpatku obuvi Ludvíka XIV. byla červená. V jeho době, tedy v 17. století, patřilo červené barvivo karmín neboli košenila k těm nejdražším. Vyrábělo se drcením sušených těl hmyzu červce nopálového, dováženého až z dalekého amerického kontinentu - z Mexika. Z tohoto důvodu si ho mohla dovolit jen nejbohatší vrstva - vyšší šlechta a hlavně královský dvůr. Obuv s červeným vysokým podpatkem byla ve Francii oblíbená až do počátku Velké francouzské revoluce, kdy vzala z pochopitelných důvodů zasvé. V bouřlivých revolučních letech nebylo vhodné dávat najevo své bohatství a příslušnost k šlechtě.

Král Ludvík XIV. byl vzdělaným a distingovaným milovníkem umění a své červené podpatky si nechával zdobit výjevy ze svého milostného života nebo zobrazující jeho slavné bitvy. Je celkem pochopitelné, když samotný král Ludvík XIV. byl takovým obdivovatelem kvalitní a elegantní obuvi na podpatku, že se nový styl brzy ujal a ševcovské řemeslo slavilo své úspěchy. Král Slunce totiž patřil ve své době mezi módní ikony a jeho styl velice rádi napodobovali ostatní příslušníci šlechty, takže během krátké doby nosil boty na podpatku celý královský dvůr.

Vysoké podpatky v současnosti

Díky Ludvíku XIV. však můžeme obuv na vysokém podpatku obdivovat v současné době hlavně na ženách, jimž určitě sluší vícr než mužům. Vypadají v nich totiž přirozeněji. Vysoký podpatek zvedá elegantně nohu do výšky, a nejen lýtko tak nabývá lehce erotického vzhledu, což je ostatně i jeden z důvodů, proč ženy vysoké podpatky vůbec nosí. Chtějí se hlavně líbit a vysoké podpatky jim k tomuto pomáhají.