Růžová kola znovu brázdí liberecké ulice, už nemohou stát všude

  12:28
Přísnější pravidla pro odložení kola, jiný ceník a více peněz od města, ale také větší počet kol a stojanů. Do ulic Liberce se v pondělí po zimní přestávce vrátila růžová kola s celou řadou změn.

Centrum Liberce už nebude bráno jako jedna velká zóna, kde se kola dají odložit kamkoliv. Místo toho vznikla řada vyznačených stojanů pro kola a jedině tam je bude možné vrátit. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nejvýraznější rozdíl pocítí uživatelé aplikace Rekola, která umožňuje půjčovat si kola, při hledání nebo vracení bicyklu. Ten je sice možné zdarma vracet v růžové zóně jako tomu bylo loni, jedna velká zóna s několika menšími se teď však rozdrobila na takzvané mikrozóny. Větší plocha se pak rozprostírá pouze kolem kampusu a kolejí Technické univerzity. 

„Centrum Liberce už nebude bráno jako jedna velká zóna, kde se kola dají odložit kamkoliv jako ke stožáru veřejného osvětlení nebo k zábradlí, kde pak překáží. Místo toho tu bude řada mikrozón, v podstatě vyznačených stojanů pro kola a jedině tam je bude možné vrátit. Kdo dá kolo jinam, bude to bráno jako že ho nevrátil a naskáče mu cena za výpůjčku,“ upozornil před časem primátor Liberce Jaroslav Zámečník. 

Před každou hospodou už nezaparkují

To se ale nelíbí řadě cyklistů, kteří těžili z možnosti odložit kolo téměř kamkoliv.

„Oproti loňsku považuji letošní novinku s omezeným parkováním za nešťastnou. Chápu, že někteří uživatelé nevraceli kola tam, kam mají. Leckdy vadila v běžném provozu, když je někdo dal třeba doprostřed chodníku, ale takovéto omezení je podle mého soudu špatně,“ myslí si Liberečan Radek Moťka. „Nemohu si tak zajet do hospody, na nákup rychleji, ani jen tak se kousek svézt, bude-li třeba,“ dodává Moťka. 

Za kola, kterých bude liberecké ulice brázdit sto místo dosavadních šedesáti, letos město zaplatí provozovatelům 982 700 korun bez daně. Loni šlo o částku 700 tisíc. A změní se i účtování.

První čtvrthodina zůstane zdarma, za každou další půlhodinu ale cyklista zaplatí 24 korun. Co stálo za změnou účtování oproti loňsku? 

„Jedním slovem jednoduchost. Všechna účtování po 15, 45, 60 a pak zase 15 minutách byla pro všechny složitá na zapamatování a počítání. Zkoušeli jsme i spravedlivější minutové účtování, to ale bohužel nevyhovovalo všem. Dost nevýhodné pak bylo pro ty, kteří chtěli na kole vyrazit na delší výlet. Hodinové účtování zase uživatelé většinou nevyužili, v průměru totiž ve městech jezdí kolem 11 až 25 minut. Rozhodli jsme se tedy pro kompromis, účtovat půlhodinově,“ uvádějí provozovatelé na svém webu.

Autor: