23.05.2019 10:43

Divadelní svět Brno slaví deset let

Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos v termínu 23. – 28. května 2019 vstoupí do svého jubilejního desátého ročníku. Organizátoři lákají na více než padesát pozoruhodných představení z celého světa i na atraktivní téma, které zní: Evropský sen! „Toto silné téma letošního ročníku rezonuje s atmosférou ve společnosti se stejnou intenzitou jako v tom minulém a nabízí svým divákům reflexi toho, co sami prožívají,“ říká ředitel Národního divadla Brno a ředitel festivalu DSB Martin Glaser.

Festival Divadelní svět Brno dospěl. Dnes je v rámci naší země vnímán jako festival opravdu prestižní a domácí divadla mají velký zájem představit své inscenace v kontextu pozoruhodných zahraničních počinů. „O vzrůstající kvalitě festivalu svědčí i hodnocení grantové komise Ministerstva kultury – od dvou nejlepších domácích festivalů s více než dvakrát tak delší tradicí dělí DSB na stobodové hodnotící škále už jen pouhé čtyři desetiny bodu. DSB získal téměř dvojnásobný grant proti minulému roku. Přebírali jsme festival, který byl v grantových hodnoceních mezi posledními s nulovou finanční podporou. Během pěti let jsme se dostali na téměř čtyři miliony, což je zároveň největší rozvojový potenciál festivalu spolu s rostoucími tržbami. Příspěvek zřizovatele je stejný celých deset let – 7,5 milionu korun, Jihomoravský kraj zkrátil příspěvek po převodu producentské povinnosti z TIC na NdB o dvě třetiny na 1 milion. Dlouhodobým hlavním partnerem festivalu je firma VARS,“ říká ředitel festivalu a NdB Martin Glaser.

Diváci všech generací se mohou těšit na řadu strhujících představení vztahujících se k tomuto tématu z Česka, Slovenska, Belgie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku, Německa, Norska i Polska a dalších. Hrát se přitom nebude jen na známých adresách, jako jsou scény Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka nebo brněnské JAMU, ale také třeba v šapitó na Kraví hoře nebo ve známé Löw-Beerově vile.

Jednotlivá představení budou ukotvena v několika unikátních tematických liniích. V té hlavní, příznačně nazvané Evropský sen, se diváci budou moci vydat na vzrušující cestu evropskou minulostí i současností. Jedna z největších hvězd současného evropského divadla polský režisér Krzysztof Warlikowski přiveze do Brna svoji ambiciózní a vášnivou adaptaci Proustova románu Hledání ztraceného času nazvanou Francuzi. Bude jí pátrat po kořenech evropské identity i myšlení a Janáčkovým divadlem přitom nechá projet vlak. Naproti tomu původem izraelská režisérka Yael Ronenová se ve své inscenaci Roma Armee z oceňovaného berlínského Maxim Gorki Theater vydá na strhující cestu do budoucnosti bez předsudků. Belgická performerka Marieke Dermul přímo s brněnskými diváky dotvoří univerzální „píseň evropského občana“ (European Citizen Popsong). Odpověď na otázku co má společného národní minulost, rituál a svoboda projevu předloží rakouský choreograf a muzikant Simon Mayer v inscenaci Sons of Sissy. Ta bude uvedena i ve speciální úpravě pro zrakové hendikepované obecenstvo. V této linii organizátoři nabídnou ještě i představení Europeana (Francie), Americký cisár (Štúdio 12 Bratislava) nebo třeba čerstvý počin Michala Dočekala v Městských divadlech pražských Andělé v Americe.

Do Evropy mimo Evropu se vydá stejnojmenná tematická linie, jíž tvoří i představení souborů z jediného evropského ostrova v Karibiku – Martiniku. Diváci se mohou těšit na činohru Suzanne Césaire Fontaine solaire, komponovaný taneční večer, kde vystoupí taneční skupina Art&Fact z Martiniku a charismatická Judith Olivia Manantenasoa z Madagaskaru. Vrcholem pak bude hudebně dramatické vystoupení komorského hudebníka a divadelníka Soeufa Elbadawiho – Mwezi WaQ. Zpěvy Luny a naděje v závěru festivalu. Hranice Evropy sahají až k dalekým oceánům. Jde o pozůstatky neblahého koloniálního panství jednotlivých evropských zemí a jakkoliv vztahy metropolí k zámoří bývají dodnes složité, je třeba s nimi počítat. V oblasti scénických umění a literatury rozhodně,“ říká dramaturgyně činohry NdB Lucie Němečková.

V programu 10. ročníku DSB se také potkávají tři velká jména skandinávského literárního a divadelního světa – Ibsen, Bergman a Andersen. Vůbec poprvé si bude moci brněnské publikum vychutnat Ibsenovo dílo v originále díky menšímu nezávislému souboru Visjoner Teater z Osla, jehož Hedda Gablerová se už 22. května nastěhuje do brněnské Vily Löw Beer a pozve festivalové diváky přímo k sobě do obýváku. Bergmanovské postavy z prozaického textu Soukromé rozhovory ožijí ve stejnojmenné inscenaci spolku Jana Nebeského Jedl v hlavní roli s Aloisem Švehlíkem a pražské Divadlo Na zábradlí přiveze do Brna inscenaci Dánská občanská válka 2018–24. Odkaz Christiana Hanse Andersena v autorském zpracování Šimona Spišáka bude pro změnu po tři dny hostit Divadlo Polárka. „Tři neklasická zpracování pohádek Cisarove nové šaty, Malá morská víla a Škaredé káčatko ze tří různých slovenských divadel pojí snaha vyložit známé příběhy živě, současně, aby k dětem promlouvaly o své skutečné podstatě a tématech v nich obsažených srozumitelně a poeticky,“ vysvětluje člen dramaturgické rady z Divadla Polárka Jan Cimr.

Součástí dětského programu bude také divadelní stan na Kraví hoře, kde se odehrají až tři představení denně doplněné o bohatý doprovodný program, který pro DSB připravili lektoři z Malého divadla v Českých Budějovicích, Divadla DRAK v Hradci Králové a samozřejmě z brněnského Divadla Polárka.

Desátý ročník DSB pro své diváky přichystal také speciální profil mladého a drzého českého dramatika Tomáše Dianišky. „Dianiška je současným autorským fenoménem – byť může být pro leckoho kontroverzní odmítáním uměleckých stylizací a svojí ambicí pouze bavit. V současnosti se po celé republice hraje celkem 12 jeho her v mnoha různých divadlech,“ říká dramaturg Městského divadla Brno Jan Šotkovský. Do Brna zavítá Dianiškova prvotina Atomová kočička z libereckého Divadla F. X. Šaldy, inscenace jeho snad nejoceňovanějšího textu Mlčení bobříků z „domovského“ Divadla po Palmovkou a konečně také čerstvá novinka Den závislosti, kterou v režii Jana Holce uvedlo Divadlo LETÍ.

Mimořádnou příležitostí srovnat různá uchopení faustovského mýtu přinese trojice inscenací českých divadel. Čerstvé „Divadlo roku“ podle českých kritiků, tedy Divadlo pod Palmovkou přiveze nejnovější inscenaci Goethova Fausta od kontroverzního režiséra Jana Klaty, Divadlo DRAK zahraje svou variaci Fausta pro malé i velké ve speciálním stanu na Kraví hoře a na jevišti činoherní scény MdB představí Jihočeské divadlo slavné Havlovo Pokoušení v režii Ivana Krejčího.

Roztančené DSB

I letos nabídne festival Divadelní svět Brno také řadu pohybově-tanečních inscenací. Po loňském úspěchu budou moci diváci zhlédnout další virtuózní korejské představení úspěšné choreografky Eun-Me Ahn s názvem Let Me Change Your Name, z české produkce bude k vidění nejnovější inscenace oblíbeného souboru Cirk La Putyka ADHD či oceňované představení VIP Radima Vizváryho.

Vrcholem pohybových produkcí bude podle organizátorů vystoupení jednoho z nejvýraznějších afrických tanečních souborů Vuyani Dance Theater z JAR s inscenací CION: Requiem of the Ravel´s Bolero. Choreograf Gregory Maqoma zavede diváky do světa, kde život a smrt mají k sobě nejblíže. „Nejen fascinující zpívaný hudební doprovod i ‚africky‘ rytmizované Ravelovo Bolero dělají z představení nenapodobitelný zážitek,“ láká dramaturg baletu NdB Karel Littera.

Kompletní program festivalu a možnost zakoupení vstupenek on-line naleznou návštěvníci na stránkách festivalu.

Autor článku: Zuzana Žáková Klimplová