Opočno zas bude poklidným městečkem, stavba obchvatu se již rozjela

  18:16
Už několik týdnů stavbaři pracují na přeložce silnice II/298, která odvede tranzitní dopravu z centra Opočna na Rychnovsku. Město trpí pod náporem dopravy na Náchod i do průmyslové zóny v Kvasinách. První část obchvatu mu uleví příští rok v srpnu.

Popraskané omítky domů poblíž Kupkova náměstí, nebezpečné situace při cestě dětí ze základní školy na oběd a ve špičkách ucpané křižovatky. Na podorlické Opočno tvrdě dopadl nárůst osobní i kamionové dopravy související s rozvojem průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.

Téměř všichni, kdo jedou přes Opočno na Náchod či Solnici, musejí projet přes historické Kupkovo náměstí. Jiná trasa zatím městečkem nevede. Už příští rok v srpnu se však centru výrazně uleví. Otevřít se má severní část obchvatu města, který povede po přeložce silnice II/298.

„Opočno je tranzitní dopravou zatíženo velice. Jezdí se jenom přes náměstí. Setkávají se tam auta ze všech směrů. Obchvatem se z Opočna zase stane klidné historické město,“ těší se na léta očekávanou stavbu starostka Šárka Škrabalová (Hnutí za harmonický rozvoj obcí a měst).

Doprava v Opočně významně narostla před několika lety, kdy došlo k rozvoji automobilky v nedalekých Kvasinách. Kamiony, které zásobují tamní továrny, jezdí do zóny několika trasami, jednou z nich je i cesta přes Opočno. V úzkých ulicích kolem náměstí už průjezdy asi 500 těžkých kamionů denně napáchaly škody.

„Na náměstí lidem praskají domy. Upozorují nás na to a my se tam zatím jen chodíme dívat. Náhradu škody dosud nikdo nepožadoval,“ říká starostka.

Radnice už musela také povolat dobrovolníky, aby dohlíželi na děti, které musí denně rušnou ulici přecházet. První a druhá třída místní základní školy sídlí v budově v historické části města, školní jídelna na druhé straně silnice.

Přestože slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo v úterý, na trase budoucího obchvatu se už několik týdnů pracuje.

První etapu obchvatu Opočna staví za 128 milionů korun včetně daně společnost M-Silnice.

Podle smlouvy z loňského srpna měla začít v říjnu a skončit do prosince 2019, avšak kvůli zdlouhavému výkupu pozemků se termíny zhruba o půl roku posunuly. Nově má být hotovo do srpna 2020.

„Problémy nebyly ani tak s cenou jako se složitým dohledáváním vlastníků. Řada pozemků měla více dědiců. Vykupovali jsme třeba čtyři metry čtvereční, další pozemek měl 34 dědiců,“ popisuje peripetie při přípravě stavby Jana Jiráňová z krajského Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI), které projekt připravovalo.

Některé vlastníky museli úředníci hledat až za hranicemi. Než vše dali dohromady, zemřeli další vlastníci a bylo třeba počkat na výsledek dědických řízení.

Spolu z výkupy pozemků a administrací 2,1 kilometru dlouhé stavby se cena prvního úseku obchvatu vyšplhala na 145 milionů korun. Ze 75 procent ho kraji zaplatí ministerstvo průmyslu a obchodu z peněz, které stát slíbil na rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.

Pro stavbaře jde o poměrně snadnou zakázku. V celém úseku dojde k vybudování jen jediné lávky, železobetonového přemostění cyklostezky na Dobrušku o délce zhruba 60 metrů.

„Přesto přesuneme zhruba 100 tisíc kubíků zeminy. 40 tisíc ve výkopech a 60 tisíc v násypech. Měl by zde vzniknout protihlukový val o délce 600 metrů a protihlukové stěny o délce více než 700 metrů,“ uvádí výkonný ředitel společnosti M-Silnice Zdeněk Babka.

Druhá část obchvatu začne růst za rok

Obchvat je důležitý nejen pro místní či automobilku, ale také pro turisty. Přes Opočno totiž vede jedna z hlavních tras z Hradce Králové do Orlických hor. Auta od Hradce se však zatím městu úplně nevyhnou, značky je budou směrovat vedlejší ulicí k nově budovanému kruhovému objezdu na křižovatce od Pohoří a Českého Meziříčí, odkud severní část obchvatu povede na Dobrušku.

Teprve po dostavbě jeho jižní části se městu tranzit vyhne úplně. Druhý úsek povede od kruhového objezdu ke křižovatce silnic z Třebechovic pod Orebem a Týniště nad Orlicí. Kvůli stavbě okružní křižovatky silničáři posunou i cesty od Pohoří a Českého Meziříčí.

„Druhou část obchvatu intenzivně připravujeme. V tuto chvíli řešíme majetkovou část. Některé pozemky již máme, některé máme rozjednány. Je to otázka několika příštích týdnů až měsíců. Situace se mění téměř každý den,“ odmítá spekulovat o množství chybějících pozemků krajský radní pro investice Václav Řehoř (ODS).

Kraj původně plánoval začít stavbu druhého úseku asi za 177 milionů korun v letošním roce. I zde ho však brzdí komplikované výkupy, a tak se nejspíš začne až na jaře. Finance na druhou část obchvatu chce kraj získat z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). 

„Projektovou dokumentaci již máme hotovou, včetně podjezdu pro cyklisty na cyklotrase z Opočna na Čánku. Aby v místě nedocházelo k nebezpečným situacím, bude tam křížení mimoúrovňové. Současně také řešíme poslední výkupy pozemků,“ popisuje práce na druhé části obchvatu Jiří Brandejs, ředitel Údržby silnic Královéhradeckého kraje, která ji připravuje.