Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Baterie Tesly Modelu 3 obsahují o 75 % méně kobaltu než současné články Volkwagenu

Kobalt je stinnou stránkou elektromobility. Snahou výrobců je proto využívat jej v bateriích co nejméně.


© Fotolia.com

Když přijde na otázku udržitelnosti odvětví elektromobility, často je zmiňován kobalt obsažený v bateriích. Tento kov je jednak poměrně vzácný a drahý a jednak je těžen převážně v Demokratické republice Kongo i za přispění dětské práce. Snahou výrobců aut i článků je proto množství kobaltu v bateriích snižovat, nebo alespoň usilovat o jeho zajištění ze „sociálně odpovědných zdrojů“.

Nejinak je tomu i u německých automobilek jako BMW nebo VW, které dokázaly snížit obsah kobaltu v bateriích pro svá auta snížit na 12 – 14 %. Zároveň požadují po svých dodavatelích, aby dodávali články s „čistým kobaltem“, tzn. získaným bez využití dětské práce.

Rychlejší pokrok vykazuje Tesla, která zúročuje několikaletý náskok ve vývoji elektromobilů před německými výrobci. V bateriích Modelu 3 se jí povedlo snížit minulý rok obsah kobaltu ve svých článcích na 2,8 % a dále pokračuje ve výzkumu, aby kobalt využívala ještě méně.

Na rozdíl od jiných značek Tesla využívá ve svých bateriích materiál NCA (nikl, kobalt hliník). S touto chemií dosahuje u svých autobaterií nejvyšší energetické hustoty v porovnání s ostatními výrobci elektrických vozidel. Články Tesly vyvíjené ve spolupráci s Panasonicem již dnes obsahují méně kobaltu, než příští generace článků NMC s poměrem nikl-mangan-kobalt 8:1:1, kterou plánují využívat evropští výrobci.

I dnes je samozřejmě dostupná řada bezkobaltových chemií pro lithiové baterie, nejznámější je například lithium-železofosfát (LiFePo4), který se ve velkém používá pro elektromobily v Číně. Jejich nevýhodou je však nižší energetická hustota (a tedy vyšší hmotnost) baterií v porovnání s kobaltovými směsmi NMC a NCA.

Zdroje:

 
 
Reklama