Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Antonín „cupuje“ autoatlas plný chyb: Silnice na sjezdovce i špatné názvy obcí

Autor: bar - 
5. dubna 2019
05:22

Když jedete na výlet a potřebujete najít cestu, sáhnete po moderní navigaci, nebo máte ve voze mapu? Bývalý geodet Antonín Procházka (70) z Prahy je věrný papíru. Poslední vydání atlasu měl z roku 2010, a rozhodl se proto pořídit nový, aktuálnější. Doma ho však čekalo nemilé překvapení. Například je v něm zakreslena vesnice Ladung v Krušných horách, které se od roku 1945 říká Lesná. A to je ještě spíše úsměvná chyba. Horší je, když se místo silnice ocitnete na sjezdovce…

Zásadních chyb je v autoatlasu Česko, Slovensko a Evropa 2018/2019 podle odborníka nespočet. Od nesprávného pojmenování zeměpisných názvů až po neexistující obce či silnice, a když existují, jsou leckdy nesprávně zakreslené.

Antonín věří spíš papíru

„Kvůli bývalé profesi geodeta raději používám autoatlas než navigaci. V obchodě jsem viděl na první pohled krásný kousek, neváhal jsem a koupil si ho. I když víc věřím autoatlasům, v tomto případě jsem udělal zlou chybu,“ popsal Aha! Procházka. Nový atlas chtěl především kvůli zakreslení aktuálních dálnic. Ty jsou podle něj v aktuálním vydání snad jediné v pořádku.

V obchodě atlas jen zběžně prolistoval. „Až doma jsem se důkladně podíval a prohlédl si místa, která dobře znám. Právě tam jsem narazil na řadu velmi zásadních chyb. Například v Krkonoších jsou Dolní Mísečky nad Horními. Na Slovensku pak podle legendy vede zpevněná cesta k Téryho chatě, kde je ve skutečnosti obtížná kamenitá stezka,“ vysvětlil Procházka. Chtěl by tak varovat lidi před koupí tohoto „skvostu“. „Třeba to někoho zachrání před svízelnou situací při cestování,“ dodal.

Vydavatelství: Dbali jsme na správnost

Autoatlas vydalo německé nakladatelství Naumann & Göbel Verlagsgesellschaft mbH ve společnosti Vemag Verlags und Medien Aktiengesellschaft. Vytištěn byl v EU. Hned na druhé straně stojí: „Vydavatelství pečivě dbalo na aktuálnost a správnost kartografického materiálu k termínu zaslání do tisku. Navzdory tomu ale nemůžeme převzít odpovědnost za případné chyby, nedostatky, změny nebo skutečnosti, které byly k termínu redakční uzávěrky neznámé.“

Blesk se snažil získat komentář vydavatele. Telefony nikdo nezvedal a na otázky zaslané emailem do uzávěrky nikdo nereagoval.

Bezpečnější je navigace

„Z hlediska bezpečí je výhodnější navigace, která hlásí pokyny také prostřednictvím hlasu,“ uvádí Petr Vomáčka z BESIP. Nelze na ni však spoléhat stoprocentně. „Navigace může hlásit špatný směr, nebo naopak opomenou objížďku,“ dodal Vomáčka. Nejlepší je ale mít vedle sebe spolujezdce, který buď obsluhuje navigaci, či čte z mapy.

Podle Libora Budiny, manažera Road Safety Autoklubu ČR, nelze navigace a autoatlasy srovnávat z hlediska ceny. „Obecně se dá říct, že kvalitní navigace je v řádech tisíců, autoatlas pár stovek korun. Ovšem navigace většinou obsahuje aktualizace, autoatlas logicky nemůže zaznamenat změny silniční sítě. Navigace poskytuje další informace o objížďkách a hustotě dopravy,“ vysvětlil.

ostuda ( 5. dubna 2019 10:28 )

mně víc vadí to urputné označování některých německých měst českým názvem, třeba Regensburg tam má napsáno Řezno, to musela být hlava kdo to vymyslel. nejspíš asi kvůli aby se v německé verzi mohla česká města označovat těmi německými názvy a nikdo nemohl říct, že “zase Němci”. jo, a taky ta reklama tady dole je hnusná až odpuzující, skoro jako někteří křičící reportéři a hlásiči na nově.

Zobrazit celou diskusi