Jaká bude 26. koncertní sezona 2019–2020 s PKF?

„Končí sezona, která přinesla PKF — Prague Philharmonia řadu uznání na mezinárodním poli, ať to bylo zařazení první profilové nahrávky u vydavatelství Warner Classics „Ravel. Bizet. Debussy“ do TOP 10 týdne BBC Music Magazine, turné s Jonasem Kaufmannem, které PKF vyneslo další kontrakt v roce 2020, úspěšná reprezentace České republiky na Mezinárodním hudebním festivalu v Besançonu či rozruch, který PKF způsobila na domácí scéně uvedením tří světových premiér ve Veletržním paláci v Praze v rámci cyklu Krása dneška. Vstupujeme do sezony, v níž bude PKF čelit řadě nových výzev. Do sezony, která – doufáme – vzbudí zájem, diskusi a zvědavost. 17. listopadu uplyne 25 let od prvního oficiálního koncertu tehdejší Pražské komorní filharmonie s Jiřím Bělohlávkem. Závazek, který jsme s pokorou přijali, a tradice, kterou se daří udržovat při životě jen díky obrovskému nasazení lidí, kteří se na projektu PKF podílejí. Rád bych jim všem – hráčům, managementu, divákům a podporovatelům PKF – z tohoto místa poděkoval,“ uvedl ředitel PKF – Prague Philharmonia Radim Otépka.
Emmanuel Villaume (zdroj Dvořákova Praha / foto © Petra Hajská)

V sezoně 2019–2020 se PKF — Prague Philharmonia DOTKNE ZVUKU v pěti koncertních řadách: Orchestrálním cyklu A (8 koncertů), Komorním cyklu K (10 koncertů), cyklu soudobé hudby Krása dneška S (5 koncertů), Koncertech pro děti v Rudolfinu D/E (8 koncertů) a donátorské abonentní řadě PKF — LOBKOWICZ abonmá L (4 koncerty). K tomu nabídne opět velmi kvalitní portfolio edukačních programů pro školy: koncerty pro děti od 4 do 8 let, které kopírují dětskou řadu D/E, a projekt Orchestr ve 3D, který si za rok své existence získal mezi školami nebývalou popularitu. Nedílnou součástí aktivit PKF bude i v roce 2019 Dětský klub Notička pro děti od 3 do 14 let, který nabídne šest setkání tematicky spjatých s říší pohádek.

Orchestrální cyklus (A): Dialog skladatelů napříč staletími
„Jako každoročně, tak i pro nadcházející sezonu jsme hledali téma, které program sjednotí, přinese důvod k reflexi a nabídne zajímavý příběh. Naším základním leitmotivem se nakonec staly kompozice, ve kterých skladatelé různým tvůrčím způsobem přetvářejí, citují a rekonstruují díla svých současníků i předchůdců či se jimi inspirují. Uslyšíte tak například Brucknerovu „Wagner-Symphonie“ s citacemi z oper Richarda Wagnera, Čajkovského „Mozartianu“, Stesk po Mozartovi Jana Klusáka, Brahmsovu Čtvrtou symfonii vystavěnou na tématu ze závěrečné části kantáty Nach dir, Herr, verlanget mich Johanna Sebastiana Bacha, Ravelovu orchestraci Musorgského Obrázků z výstavy či troufalé, ale veskrze geniální zpracování Schubertových posledních hudebních skic Lucianem Beriem ve skladbě Rendering. Bude to fascinující dialog mezi skladateli napříč staletími,“ komentuje program orchestrální sezony hudební ředitel a šéfdirigent PKF — Prague Philharmonia Emmanuel Villaume.

Sezona přivítá jak mezinárodně etablované umělce, tak mladé hudebníky z kategorie „rising stars“. Sezonu zahájí PKF Pátým klavírním koncertem Es dur „Císařským“ Ludwiga van Beethovena s vynikajícím makedonským klavíristou Simonem Trpčeskim, držitelem mnoha prestižních cen za své nahrávky a pravidelným hostem světových orchestrů a respektovaných koncertních sezon (mj. sezony Wigmore Hall). Program dále nabídne trio Baiba Skride, Harriet Krijgh a Lauma Skride v Beethovenově Trojkoncertu pro housle, klavír a violoncello C dur, Petra Nekorance v Brittenových Iluminacích či francouzskou mezzosopranistku Stéphanie d´Oustrac, praneteř Francise Poulenca a Jacquese de La Presle, v Berliozově Smrti Kleopatry. Ve Wissmerově Koncertu pro housle a orchestr č. 2 se představí mladičká francouzská houslistka Eva Zavaro, žačka Julie Fischer, absolutní vítězka Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse 2018 v rakouském Pörtschachu, odkud si odnesla rovněž Cenu Vadima Repina za nejlepší interpretaci díla W. A. Mozarta. K orchestru se poprvé od svého odchodu z pozice šéfdirigenta PKF vrací do sezony Kaspar Zehnder, jenž se představí ve dvojroli dirigenta a flétnisty. Rovněž ve dvojroli uslyšíme v mozartovsko-schubertovsky laděném programu houslistu a dirigenta Juliana Rachlina s violistkou Sarah McElravy. Za černého koně sezony lze označit slovinského dirigenta Simona Krečiče, uměleckého ředitele Opery Slovinského národního divadla v Mariboru, který se představí v českém debutu.

https://www.youtube.com/watch?v=BDnK_uMPGH4&feature=youtu.be

Reflexe 30. výročí sametové revoluce v cyklu Krása dneška (S)
„Generace svobody“. Takový název nese letošní cyklus soudobé hudby Krása dneška PKF — Prague Philharmonia. Dramaturgie ročníku 2019–2020 byla svěřena muzikologovi a profesorovi Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Viktoru Pantůčkovi. Ten je podepsán za programy Expozice nové hudby, Brno Contemporary Orchestra nebo Mezinárodního hudebního festivalu Brno. „V následující sezoně představíme v cyklu Krása dneška porevoluční generaci skladatelů a skladatelek Visegrádské čtyřky a společně s nimi budeme nevtíravě polemizovat o hranicích individuální, občanské, společenské i tvůrčí svobody dneška. Je totiž otázkou, zda si skutečně dopřáváme výdobytky, které nám přinesla sametová revoluce, byť žijeme s pocitem, že můžeme dělat COkoliv, KDYkoliv, KDEkoliv a JAKkoliv. Tyto otázky se závěrečným PROČ definují koncept pěti experimentálních večerů, které kombinují akustické skladby s radioartem, aktuálními trendy elektronické a elektroakustické hudby, až po závěrečnou performanci, ve které se paralelně pomocí on-line přenosu propojí umělci, publikum, organizace i akademická pracoviště zemí V4,“ komentuje cyklus Viktor Pantůček.

Krása dneška 2019–2020 představí jeden z největších současných talentů na poli soudobé hudby, polskou skladatelku a vokalistku Agatu Zubel, jejíž díla objednala a premiérovala prestižní tělesa jako Losangeleská filharmonie, Ensemble InterContemporain, Klangforum Wien nebo London Sinfonietta. Z dalších osobností jmenujme držitelku Německé ceny pro soudobé autory Jagodu Szmytku nebo držitele mnoha mezinárodních ocenění včetně finálové účasti v ALEA III v Bostonu a vítěze soutěže „In Memoriam György Ligeti“ v Berlíně Balázse Horvátha. Z českých autorů představí cyklus radioartové skladby Marka Hlaváče, skupinu KOLEKTIV nebo hudební esej Havel Matouše Hejla.

Vedle své již tradiční základny v Experimentálním prostoru NoD pozve cyklus své diváky tentokráte i do méně frekventovaných koncertních sálů: Galerie Národní technické knihovny a nově vzniklého koncertního prostoru v bývalém bazénu Kasáren Karlín.

Mahan Esfahani (foto Filip Jandourek)

PKF — LOBKOWICZ abonmá 2019 (L)
Třetí ročník donátorské abonentní řady PKF — LOBKOWICZ abonmá s podtitulem „Setkání s příběhy umění“ přivítá čtveřici mimořádných umělců: sopranistku Kateřinu Kněžíkovou (24. 4.), držitele International Classical Music Award 2017, violoncellistu Daniela Müllera-Schotta (5. 6.), hornistu a dirigenta Radka Baboráka (16. 10.) a iránského cembalistu Mahana Esfahaniho (11. 11.), v historii prvního hráče na cembalo, který byl pozván k sólovému recitálu na BBC Proms v Londýně.

Programově řada PKF — LOBKOWICZ abonmá 2019 výrazně vybočí ze svého dosud tradičního modelu hudby 18. a počátku 19. století, byť tato zůstává i nadále páteří této koncertní série. V roce 2019 ovšem nabídne i skladby Gabriela Faurého, Bohuslava Martinů, Alberta Roussela, Leona Sinigaglii, Claudia Monteverdiho, sólové suity Johanna Sebastiana Bacha nebo Jazzový koncert pro cembalo a komorní orchestr Josepha Horowitze. Programy jsou od každého ze sólistů sestaveny unikátně pro tuto koncertní řadu, propojujíce bezpočet stylů, nálad a různorodých nástrojových kombinací.

Výtěžek z této koncertní řady půjde jako již tradičně na podporu uměleckých aktivit PKF — Prague Philharmonia.

Dvořákovo trio (zdroj JFO)

Komorní cyklus (K)
Přesun Komorního cyklu do prostor Profesního domu MFF UK této řadě evidentně prospěl. Svědčí o tom prudký nárůst předplatitelů v sezoně 2018–2019 o téměř 60 %. I v sezoně následující nevybočí ze své tradice koncertní přehlídky souborů a hráčů PKF — Prague Philharmonia. Představí významná česká komorní tělesa – Dvořákovo trio, Bennewitzovo kvarteto s klarinetistou Janem Brabcem, Kapralova Quartet, osobnosti jako Kaspar Zehnder, klavíristu a varhaníka Marka Kozáka, finalistu Busoniho klavírní soutěže v italském Bolzanu, a další. Dramaturgie nabídne široké spektrum skladeb od klasických děl Dvořáka, Suka, Martinů, Beethovena, Ravela, Zelenky, Brucha, Kodályho, Poulenca až po rarity jako program pro dva kontrabasy a klavír, Trio pro housle, violoncello a klavír Luboše Fišera, Between Tides Toru Takemitsu nebo … okamžik předtím Ondřeje Štochla. Cyklus poprvé využije varhany instalované v barokním refektáři Profesního domu MFF UK.

Koncerty pro děti v Rudolfinu (D/E)
Po úspěšném debutu se i v následující sezoně 2019–2020 ujímá dramaturgie koncertů pro děti v Rudolfinu autorská dvojice Veronika Poldauf Riedlbauchová a Šárka Krejčí. V cyklu „Na strunách fantazie“, jak zní zastřešující název dalších čtyř dílů, se děti opět mohou těšit na skřítky Šímu a Lupi a jejich příběhy. Tentokrát se společně ocitnou ve snu, v pohádce, ve vesmíru a pomocí stroje času budou cestovat do minulosti.  V těchto fantaskních světech se seznámí s pestrobarevnými nástrojovými kombinacemi, proměnou hudební atmosféry a různými hudebními složkami. V posledním dílu pak poznají proměny orchestru od baroka až k dnešku. Překvapením příští sezony bude robot, který vzniká ve spolupráci s FEL ČVUT v Praze.

Umělá inteligence v sezoně PKF — Prague Philharmonia
Z iniciativy agentury Wunderman s.r.o. a za podpory generálního partnera PKF Komerční banky a.s. vznikl ve spolupráci s PKF — Prague Philharmonia projekt AIVA / DVOŘÁK: From the Future World, rozehrávající dialog nikoliv mezi dvěma lidskými bytostmi, ale mezi člověkem a umělou inteligencí. A to hned ve dvou dimenzích – skladatelské a interpretační. Základním inspiračním momentem projektu se stal fragment díla Antonína Dvořáka – dvě strany blíže nespecifikovaného zápisu v sazbě pro klavír v tónině e moll nalezené v Českém muzeu hudby. Na jeho základě vzniklo zadání pro umělou inteligenci s názvem AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist), kterou od roku 2016 vyvíjí lucemburská společnost Aiva Technologies. Volba pro AIVA nepadla náhodou. Systému AIVA byl jako jediné umělé inteligenci na světě přiznán statut „autor“, a to francouzským kolektivním správcem SACEM. Druhým důvodem byl fakt, že AIVA je od počátku trénována (tj. učí se) na dílech klasické hudby. Do této chvíle analyzovala na 30.000 skladeb autorů od baroka až po 20. století (výhradně autorů, ke kterým uplynula autorsko–právní ochrana). Po této přípravě jí byl uložen úkol analyzovat všech 115 opusů Antonína Dvořáka a pokusit se na základě této analýzy dokomponovat nedokončený Dvořákův fragment. Z tohoto zadání se zrodila skladba pro klavír, kterou předkládáme v podání klavíristy Iva Kahánka.

Tvůrci však šli ve svých plánech ještě dále, když zadali AIVA další fázi projektu – úpravu první části pro klavír do sazby pro smyčcové kvarteto a dokomponování 2. a 3. věty ve stylu Antonína Dvořáka rovněž pro smyčcové kvarteto. Vznikla tak třívětá kompozice, z níž třetí část zazní 15. listopadu v orchestrálním cyklu PKF — Prague Philharmonia v Rudolfinu pod taktovkou Emmanuela Villauma.

Na úplném počátku tohoto projektu stojí slovo experiment. Touha prověřit, jak lze umělou inteligenci kreativně využít a kam až sahají její možnosti. K tomu jsme chtěli vytvořit dílo, které zaujme posluchače. V průběhu dosavadní části projektu se rozvinula ojedinělá debata s technology i hudebníky. Diskuse, která se jeví jako velmi široká, aktuální, nabalující na sebe stále nové a nové otázky. Došli jsme k poznání, že dílo AIVA v nás vyvolává emoce, které pod rukama skvělého interpreta dokáží naplno obživnout,“ řekli Richard Stiebitz a Filip Humpl, autoři projektu, Wunderman s.r.o.

„Spíše než koncept, který nabízí řešení, mě na tomto příběhu zajímají otázky, které umělá inteligence klade. Co vlastně pro člověka znamená skládání hudby? Co je to umělecký prožitek? A jak je pro oživení díla důležitá interpretace? Výsledná hudební stopa je impozantní a naprosto legitimní a v podstatě budí až obavy, které, věřím, donutí lidi přemýšlet o samotné podstatě Boha a člověčenství,“ odpovídá Emmanuel Villaume na otázku, co pro něj znamená po zkušenosti s AIVA svět umělé inteligence.

Lidská inteligence je úžasný instrument schopný sofistikovaného uvažování na mnoha úrovních, avšak pevně integrovaný do naší osobnosti, neoddělitelný od citu, intuice, morálky. Umělá inteligence je naproti tomu brilantní demonstrací jediné složky lidského nitra, a to schopnosti racionálního myšlení. V tom se skrývá její obrovský technologický potenciál, a minimálně stejně velká míra rizika. Z mého (velmi zjednodušeného) pohledu se umělá inteligence může nejen v hudbě stát dobrým sluhou, ale špatným pánem,“ uvedl klavírista Ivo Kahánek.

Leoš Svárovský (foto © Ján Lukáš)

Zahraniční turné
V sezoně 2019–2020 čekají PKF dvě významná zahraniční turné. V termínu 18. září – 4. října 2019 uvede pod taktovkou Leoše Svárovského dva programy v Číně: Smetanovu Mou vlast a Dvořákovu Symfonii č. 9 e moll op. 95 „Z nového světa“. Mezi sály, kde se PKF představí, figuruje mimo jiné Shanghai Oriental Art Center, jeden z nejprestižnějších koncertních sálů Číny. V lednu 2020 je plánováno rozsáhlé evropské turné s Jonasem Kaufmannem zahrnující 11 koncertů v předních evropských kulturních destinacích – Mnichově, Stuttgartu, Berlíně, Hamburku, Norimberku, Düsseldorfu, Baden-Badenu, Paříži, Bruselu, Lucernu a Budapešti. Předvojem mu bude společný koncert Jonase Kaufmanna a PKF ve vídeňském Konzerthausu 14. října 2019 s programem nově připravovaného CD. V listopadu 2019 se PKF poprvé představí v Kuwaitu v Jaber Al-Ahmad Cultural Centre, tentokráte se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem. Pokračuje také pravidelná spolupráce s Královskou operou v Muscatu v Ománu, kam se PKF vrátí v prosinci 2019 a v dubnu 2020.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]