Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vytěžit šediny. Firmy objevují skupinu lidí ve věku 50+

  6:00
Jde-li o generaci padesátníků a starších, jsou marketingoví ředitelé tak trochu ve schizofrenní situaci. Ačkoliv si téměř všichni myslí, že si tato skupina zákazníků zaslouží pozornost, ve skutečnosti jim ji věnuje pouze menší část z nich. Tato generace přitom do budoucna představuje velkou kupní sílu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podíl firem, které dávají alespoň část svého marketingového rozpočtu na specifickou reklamu pro tuto generaci, je navíc zanedbatelný. Dosahuje pouze šesti procent. Ukazuje to aktuální průzkum agentury Ogilvy mezi šéfy marketingu významných firem, kterou má MF DNES exkluzivně k dispozici.

Studie ukazuje, že marketéři se starší generaci věnují zpravidla jen tehdy, mají-li produkt určený přímo pro ně. Takový produkt má podle průzkumu zhruba čtvrtina firem. Jde zejména o léčiva, zdravotnické služby, zájezdy či pojištění. Jenže i padesátníci a starší nakupují „běžné“ výrobky, mohou si však dovolit dát peníze i za požitkářské věci.

Padesátníci a starší v reklamě.

Klasickým příkladem, kde se reklama míjí se skutečnými zákazníky, jsou automobilky. „Zatímco většina mainstreamových značek v reklamách cílí na mladé lidi, případně rodiny s malými dětmi, většina individuálních klientů přichází z generace 50+,“ říká šéf agentury Ogilvy Ondřej Obluk.

Vliv důchodců poroste

Chcete spokojené stáří? Porovnejte si nabídky, jak se zajistit.

Přesto se mezi firmami najdou výjimky, které si uvědomují, že zacílit na starší publikum se jim může vyplatit. Například Lego před Vánocemi přišlo s reklamou, v níž se seniorka řítí ulicemi nočního velkoměsta v dětské bugině a soupeří se svou (nejspíš) vnučkou. Ukazuje, že kostičky nejsou jen pro děti, ale také seniorům vzkazuje, nad jakými dárky se mají zamyslet.

A je s tím spojena ještě jedna věc. Oslovení marketéři považují za média vhodná pro komunikaci se starší generací hlavně konzervativnější kanály, jako jsou televize nebo rádio. Přímé e-maily či sociální sítě jsou podle nich téměř neúčinné.

 Podle Obluka jsou však marketéři ve svém odhadu konzervativnější, než jsou samotní senioři k sociálním sítím. „Je to paradoxní. Říkají, že starší generace není online, ale určitě mají ve své rodině příklady, kdy je to opačně. Jsou opatrní, nebo jedou v zajetých kolejích. Před osmi lety bylo poměrně odvážné cílit online, dnes je zase odvážné necílit,“ říká Obluk.

Na českém Facebooku je v kategorii 50+ měsíčně milion aktivních uživatelů. A velké české banky uvádějí, že třetina jejich klientů elektronického bankovnictví je dokonce starší šedesáti let.

„Marketéři věnují generaci 50+ ze svých marketingových rozpočtů jen šest procent. Tito lidé však kontrolují 80 procent majetku. A mají chuť utrácet, protože byty mají vlastní, na auta ušetří a dovolenou u moře zvládnou zaplatit i všem vnoučatům,“ dodává šéfka týmu Ogilvy pro sociální média Barbora Šumanská.

Finanční síla této skupiny se navíc bude ještě postupně zvyšovat. A to nejen díky demografickým trendům, tedy stárnutí populace. Roste počet lidí, kteří si v mladším věku dokázali našetřit vyšší částky, s posouváním věku odchodu do důchodu také senioři vydělávají více.

Podle odborníků se často ukazuje, že řada firem si při tvorbě svých marketingových strategií neuvědomuje, že skupina seniorů je poměrně rozsáhlá. „Zájmy a životní styl jednotlivých spotřebitelů generace 50+ se mezi sebou mohou velmi lišit,“ říká marketingová ředitelka lékáren Dr. Max Tereza Majerová.

Pro firmy jsou nyní zřejmě nejzajímavější ti, kdo vedou aktivní život, rádi cestují, sportují, pokud jsou v penzi, často si ještě přivydělávají a aktivní život si mohou dovolit.

Jinou skupinou mohou být například senioři, kteří se potýkají se zdravotními problémy, na ně cílí právě reklamy na různé vitaminy či potravinové doplňky. „Pokud jde o zdraví, nemusí jít nutně jen o pravidelné užívání léků, ale často i o prevenci a udržení kondice,“ dodává Majerová.

Existuje i skupina „nových seniorů“, kteří si v produktivním věku zvykli na technologické vymoženosti a zřejmě se jich nebudou chtít vzdát ani v pokročilejším věku. „Potvrzuje se, že kdo je se skupinou padesátníků a starších přímo v kontaktu, má často reálnější pohled než ti, co nemají, nebo to zatím nezkusili,“ říká Obluk.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...