Oblíbená cyklostezka bude mít své pamětní mince, prodej přispěje na údržbu

  17:22
To, že si turisté mohou koupit pamětní mince u historických pamětihodností či třeba v zoologické zahradě, už je obvyklé. Nově si ji však budou moci pořídit i návštěvníci oblíbené cyklostezky mezi Přibyslaví a Sázavou. Město chce z prodeje mincí získat alespoň část peněz na údržbu stezky.

Cyklostezka mezi Přibyslaví a Sázavou byla otevřena v létě roku 2011 a lidé si ji okamžitě oblíbili. Na snímku je ještě bez středové čáry. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Devítikilometrová asfaltka vedoucí po tělese bývalé železnice je jednou z nejoblíbenějších cyklostezek nejen na Vysočině. Vine se malebným údolím Sázavy a řeku několikrát překonává po mostech. U Sázavy podjíždí impozantní železniční viadukt s novou tratí.

Jen za loňský rok si ji podle instalovaného počitadla projelo více než 111 tisíc lidí. „Nejvíce frekventovaná bývá o nedělích. Za jeden den ji podle počitadla využilo nejvíce 1 801 lidí,“ prozradil přibyslavský místostarosta Michael Omes.

Právě velkého zájmu návštěvníků chce přibyslavská radnice využít. Do letní sezony k jejímu výchozímu bodu na parkovišti poblíž nádraží instaluje automat, v němž si zájemci budou moci za 50 korun zakoupit pamětní minci.

„Nápad vznikl spontánně na úřadě a v našem zastupitelstvu. Chtěli jsme zájem o cyklostezku ještě podpořit a umožnit lidem, aby měli na oblíbenou stezku památku, podobně jako na jiné turistické cíle. Když u cyklostezky není žádná obsluha, je automat prakticky jedinou možností,“ vysvětlil starosta města Martin Kamarád.

Do budoucna bude třeba obměnit povrch a zajistit skály

Z prodeje mincí by radnice navíc ráda získala alespoň minimální obnos, který by jí pomohl s údržbou stezky.

„Po letošní zimě to bylo opravdu náročné. Sníh zohýbal spoustu stromů a větví, bylo třeba je důkladně prořezat,“ tvrdí starosta.

Udržovat je ale potřeba i odpočívadla, mostky i samotnou asfaltku. Například v posledních letech na ní přibyla v celé její délce středová čára.

„Cyklisté i bruslaři se pak cítí v tom svém pruhu bezpečněji,“ říká Kamarád. Během několika příštích let bude potřeba obnovit asfaltový povrch. A ukazuje se, že ještě dříve bude nutné zajistit skalní bloky, mezi nimiž část trasy vede.

Částka, kterou radnice prodejem mincí získá, ale bude spíš symbolická. I když zájemci za mince zaplatí 50 korun, městu z nich zůstane podle současných odhadů jen pětina. Zbytek pokryje náklady na pořízení automatu i ražbu mincí samotných. „Zakoupení mincí bude jakýmsi drobným sponzorským příspěvkem,“ říká Michael Omes.

Podoba mincí ještě známá není, každý rok by mohla být jiná

Jak budou mince vypadat, ještě není jasné. Na jejich rubu bude pravděpodobně znak Přibyslavi. Lícová strana ponese motiv cyklostezky, který vedení města teprve vybere.

„Ražbu lze čas od času obnovovat, takže počítáme s tím, že každý rok by byla mince trochu jiná,“ dodal místostarosta.

Cyklostezka z Přibyslavi do Sázavy byla otevřena v létě roku 2011. Ve své době byla jednou z prvních na Vysočině, po které se dalo jet na kole či bruslích delší trasu. Okamžitě si našla nespočet milovníků těchto sportů doslova z celé republiky. Pomohla navýšit zájem o Přibyslav v očích turistů, ve městě se jich rázem začalo objevovat více.

Přitom se jednalo o jakousi stavbu z nouze. Po náspu původně vedla stará železniční trať z Přibyslavi do Žďáru nad Sázavou. Po převedení provozu na novou trať v padesátých letech minulého století byla využívána jako trať muzejní. Jezdily po ní výletní parní vlaky. Provoz na železnici však skončil na jaře roku 2006.

Trať bylo nutné opravit, nenašel se však nikdo, kdo by se chtěl o nákladnou investici bez možnosti jejího návratu a o následný provoz starat. Že by na jejím tělese mohla vést cyklostezka, napadlo tehdejší vedení Přibyslavi. Její stavba přišla na bezmála 25 milionů korun.