Co se stane s lidským tělem po roce ve vesmíru? NASA studovala astronauty-dvojčata

ČTK Zahraničí ČTK, Zahraničí
12. 4. 2019 14:32
NASA chce vyslat astronauty na Mars do roku 2033. Taková mise ale může trvat dva až tři roky. Co tak dlouhá doba ve vesmíru udělá s lidským tělem? Na to se americká vesmírná agentura NASA pokusila najít odpověď pomocí experimentu na dvojčatech.
Scott Kelly a jeho dvojče Mike Kelly byli účastníky studie NASA. Scott strávil ve vesmíru skoro rok, jeho bratr Mike byl mezitím doma. | Foto: Scott Kelly / Twitter

Americký astronaut Scott Kelly strávil na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) téměř rok. V tom samém období mezi lety 2015 a 2016 zůstalo jeho dvojče Mark Kelly - který je bývalým astronautem - doma na Zemi. Když se Scott vrátil, desítky lékařů a dalších odborníků oba bratry dopodrobna prozkoumali.

Celkem 84 odborníků z 12 univerzit studovalo jejich fyziologický stav, poznávací funkce i změny na buněčné úrovni. Výsledná studie, jež vyšla v odborném časopise Science, je označována za "nejúplnější přehled reakce lidského organismu na vesmírný let".

Vyplývá z ní, že organismus Scotta Kellyho sice během 340 dnů ve vesmíru prošel změnami, ale po návratu na Zem se až na výjimky zase vrátil do normálu.

Andy Feinberg z univerzity Johnse Hopkinse, který se výzkumu zúčastnil, řekl, že coby dvojčata mají bratři Kellyové "v zásadě shodný genetický kód", takže všechny změny zdokumentované během Scottovy cesty lze přičíst pobytu vesmíru.

Stav bratrů se zjišťoval před, během něj a po letu. Na Zem byly z ISS dopraveny prostřednictvím zásobovacích raket vzorky Scottovy krve, moče a stolice. V témže rytmu byl sledován Mark. Scott Kelly si po návratu stěžoval na únavu podobnou jako při chřipce. Do šesti měsíců ale většina potíží ustoupila.

Astronaut zhubl

Mezi měřenými údaji byla tloušťka krční tepny, jejíž zesílení může být příznakem kardiovaskulární choroby nebo rizika mozkové mrtvice. "Naším hlavním objevem je, že Scottova tepna se za letu zesílila a zůstala v tomto stavu po celou misi," sdělil Stuart Lee z NASA. U Marka nic podobného vědci nezaznamenali.

Scott na ISS ztratil sedm procent tělesné hmotnosti, zatímco ta Markova se za totéž období zvýšila o čtyři procenta.

Kognitivní testy byly provedeny před, během a po Scottově pobytu a u Scotta bylo zaznamenáno snížení poznávacích schopností. Dále také změna střevních mikrobů, poškození DNA a prodloužení telomerů, tedy koncových částí chromozomů.

Po návratu na Zem ale vědci u Scotta konstatovali urychlené zkracování i úbytek telomerů, což může být úkazem negativního důsledku vesmírného pobytu na zdraví buněk. Telomery se u lidí zkracují s věkem a jsou znakem stárnutí.

Vědce zajímaly také změny na úrovni genů - většina se po Scottově návratu vrátila do normálního stavu. Ty, které se na normální úroveň nedostaly, se váží k imunitnímu systému. Odborníci se domnívají, že příčinou může být například vesmírné záření a pobyt ve stavu beztíže.

ISS obíhá na dráze, jež se nachází pod radiačními pásy, které jsou v okolí Země. Steven Platts z NASA vysvětlil, že na ISS jde tedy o vystavení mnohem menší dávce radiace, než tomu bude při letu na Mars.

Imunitní systém v normě

Zjistilo se také, že Scottův imunitní systém reagoval ve vesmíru správně a při aplikaci vakcíny proti chřipce jeho tělo pracovalo stejně, jako by tomu bylo na Zemi. NASA považuje imunitní systém astronautů za zásadní ukazatel pro výběr lidí na dlouhodobé vesmírné pobyty.

Odborníci mají v plánu udělat další roční výzkum, který bude vycházet z toho provedeného na Kellyových. "Posaďte mne do kabiny, jsem připraven," zažertoval k tomu padesátiletý Scott Kelly.

Video: Falcon Heavy vynesl na oběžnou dráhu družici