Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování nových vozů v souvislosti s nástupem elektromobility. Navíc některá vozidla v prvních letech provozu ztrácejí na ceně výrazně více než jejich konkurenti. Tyto vozy se pak pravdu vyplatí pořizovat mírně ojeté.
Škodovky patří v České republice tradičně k nejprodávanějším ojetinám.

Škodovky patří v České republice tradičně k nejprodávanějším ojetinám. | foto: Drahoslav RamíkČTK

Rozdílnou ztrátu hodnoty u ojetých vozů můžete pozorovat často už po jednom roce provozu. Právě o roční až tříleté ojetiny přitom výrazně roste zájem. Důvodem je samozřejmě citelná finanční úspora při pořizování automobilu, který je navíc většinou stále v záruce, čili jeho pořízení nepředstavuje takové riziko jako v případě starších ojetin. 

Pokles hodnoty mírně ojetých automobilů je ale u různých značek a různých modelů rozdílný. Tím pádem se liší i výše možné úspory oproti pořízení nového vozu. Vyplývá to z dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu. AuresLab patří do skupiny AURES Holdings, do níž patří také síť autocenter AAA AUTO nebo značka Mototechna, nabízející právě zánovní ojetá auta.

Z uvolněných informací, které AuresLab nasbíral, zjistíme, že nejrychleji klesá cena stylovek jako Citroën DS3, Fiat 500 nebo Mini. Zde je znát rozdíl proti jiným vozům už v případě ročních ojetin. 

V horizontu pěti let pak nejrychleji padá hodnota automobilů francouzských značek, konkrétně Citroën, Peugeot nebo Renault. Naopak nejlépe si drží cenu automobily domácí značky Škoda, německého Volkswagenu a dle statistik TÜV dlouhodobě nejspolehlivější vozy japonské automobilky Toyota.

Malým autům vládne Fabia, konkurenty koupíte levněji

Nejen v kategorii malých vozů se auta s nejnižší ztrátou hodnoty seřadila přesně podle vzoru poklesu cen dle značek. Ve třídě pětiletých malých automobilů vyjde nejvíce Škoda Fabia, druhá příčka patří Volkswagenu Polo a třetí Toyotě Yaris. Samozřejmě vždy záleží na stavu konkrétních kusů, v případě srovnatelných aut ale bude pořadí přesně takové. Výbava však až tak důležitou úlohu nehraje. „Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 000 dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovativní laboratoře AuresLab.

Na opačném pólu pak najdeme vozidla ztrácející cenu nejrychleji. Sem patří Citroën C3, Kia Rio, ale i často zmiňovaný konkurent Fabie, kterým je Hyundai i20. Majitelé těchto vozů tedy při prodeji zaznamenají nejvýraznější ztrátu. Naopak pro zájemce o malou ojetinu mohou tato auta představovat zajímavou možnost koupě.

Tajný tip v nižší střední třídě je Peugeot 308

Další sledovanou skupinu vozidel AuresLab označuje jako rodinná auta. Zde klesá cena nejpomaleji u Škody Octavia, následované modely Volkswagen Passat a Toyota Verso. Nejrychlejší pokles podle sesbíraných tržních dat vykazují MPV Renault Scénic, Chevrolet Orlando a také klasický osobák Peugeot 308. Tato francouzská značka má přitom zástupce i mezi největšími cenovými propadáky v rámci střední třídy, kde vozu Peugeot 508 dělají společnost Opel Insignia a Hyundai i40.

Mezi pětiletými SUV ztrácejí cenu zejména problémovky

V rámci tolik oblíbené kategorie SUV si dobře drží cenu Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan a možná trochu překvapivě i Dacia Duster, o níž je na trhu ojetin velký zájem. Na opačné straně žebříčku pak najdeme Mazdu CX-7, ale i Jeep Compass nebo Chevrolet Captiva, jimž je mnohdy vytýkána vyšší poruchovost. V případě ročních SUV klesá cena nejrychleji u Nissanu X-Trail, Fordu Kuga a Mitsubishi ASX.

Trh s ojetými automobily navíc přejímá stále více zvyklostí z trhu s novými vozy. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových a vozidla 4×4 tak byla nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ vysvětluje Gálik. 

Stejně tak se v případě ojetých vozidel nižší střední a střední třídy pomalu odvrací pozornost od dieselů a stoupá zájem o benzinové motorizace, což je opět v souladu se současnými trendy trhu s novými vozy. V obou případech je samozřejmě toto chování částečně ovlivněno i nabídkou, jíž se zkrátka motoristé pořizující ojetinu musejí přizpůsobit.

Obecně lze říci, že lépe si budou držet cenu automobily domácí značky Škoda a také vozy německé značky Volkswagen, které se v České republice těší velké oblibě. Cenu automobilů značky Toyota pak drží nahoře vyhlášená spolehlivost, což je na trhu ojetých vozů jednoznačné plus. Pořízení takového vozu sice vyžaduje vyšší investici, ale při pozdějším prodeji bude cena zachovalého automobilu opět vyšší než u stejně starých konkurentů třeba francouzské výroby.

Sběr dat

Potřebná data o trhu ojetin ale AuresLab nesbírá pouze prostřednictvím těchto prodejců. Vyvíjí totiž i různá softwarová řešení a pomocí některých z nich sleduje také inzerci, jiná prodává na trhy, kde skupina AURES Holdings nepůsobí. Díky tomu má AuresLab k dispozici řadu dat o trhu s ojetými vozy.

Ta pak pomáhají i při expanzi skupiny, která i díky těmto údajům stále roste. Již brzy se chystá otevřít už padesátou pobočku AAA AUTO. Ta vznikne v Polsku. Nedávno otevřela první zahraniční pobočku půjčovny Mototechna Drive na Slovensku. Největší pozornost přitom AURES Holdings věnuje právě polskému trhu, kde má stále jen omezený počet poboček a přitom zde lze předpokládat velký potenciál.

„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme rok k roku narostli o 53 % a letos se nám zatím daří stejně. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony. Spolu s plánovaným růstem v Maďarsku věříme, že bychom se v letošním roce mohli výrazně přiblížit hranici 100 000 prodaných aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...