Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí němečtí akademici. Nezávislý posudek si u nich vyžádala německá kancléřka Angela Merkelová. Nejvíc by pomohlo zdražení paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Zákazy vjezdu do center měst, zavedené na základě limitů škodlivin, jsou pod palbou kritiky. I vědci se nyní shodují, že tato opatření jsou málo efektivní, neboť na znečištění ovzduší téměř nic nemění.

Leopoldina

V Leopoldině je zastoupeno asi 1 500 vědců především z Německa, Rakouska a Švýcarska. Je součástí Aliance vědeckých organizací, k níž patří kromě jiných nadace Alexandera von Humboldta, společnosti Frauenhofer-Gesellschaft, Leibnitz-Gemeinschaft nebo Max-Planck-Gesselschaft. Mezi jejich donátory patří kromě jiných nadace Volkswagenu, s níž Leopoldina spolupracuje od roku 2014. Mezi podporovatele vědecké akademie patří i spolkové ministerstvo vzdělávání a výzkumu a spolková země Sasko-Anhaltsko.

Jsou stávající limity škodlivin příliš přísné? A jsou s tím související zavedené zákazy vjezdu do měst přehnané? Kancléřka Angela Merkelová požádala vědce z Národní akademie věd Leopoldina, aby výše položené otázky nezávisle prověřili a vyjasnili. 

Z jejich stanoviska jasně vyplývá, že zákazy vjezdu a jiná podobná krátkodobá opatření, která se navíc týkají pouze malého prostoru, podle nich nedokážou zajistit snížení zatížení škodlivinami ve městech. Odborníci místo toho požadují trvalou změnu v dopravě.

Vědci kromě toho kritizují nekoncepční zúžení debaty na limity oxidů dusíku (NOX), neboť jemné částice ohrožují podle jejich názoru lidské zdraví mnohem více. To jsou zásadní výroky z usnesení, které v Halle nedávno předložila německá Leopoldina. Kromě jiného v ní zaznělo: „Na základě vědeckých poznatků dosáhlo Německo v uplynulých letech výrazného pokroku v ochraně ovzduší.“

Limity NOx jsou dostatečně přísné

Zmíněná zpráva vznikla v únoru. Podnětem byla zpráva plicního lékaře Dietera Köhlera a skupiny dalších plicních lékařů, kteří na začátku letošního roku zpochybnili účinnost aktuálních limitů oxidů dusíku (NOX) a především praktické způsoby, jakými je měření prováděno (zde čtěte podrobnosti). Od té doby vyšlo najevo, že stanovisko lékařů obsahuje některé zásadní chyby.

V Německu platí, stejně jako v celé Evropské unii, limit oxidu dusičitého (NO2) 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Právě na základě tohoto limitu byly v několik německých městech zavedeny zákazy vjezdu dieselovým vozům. Vědci z akademie Leopoldina uznávají zdravotní ohrožení oxidy dusíku. Zároveň připouštějí, že v Německu dochází k překračování relativně přísných limitů, trend je ovšem celkově klesající. Další zpřísnění limitů NOX není proto podle jejich vyjádření neodkladné.

Méně přísný limit jemného prachu je oproti tomu plošně velice dobře dodržován. Je však třeba zdůraznit, že jemný prach je pro zdraví výrazně škodlivější než oxidy dusíku. Kromě jiného může způsobit onemocnění dýchacích cest, nemoci srdce a krevního oběhu a rakovinu plic. Proto se vědci z Leopoldiny, kteří pocházejí z různých vědních oborů, zasazují o to, aby byly zpřísněny podmínky pro ochranu ovzduší, zejména co se týče emisí jemného prachu.

Zároveň upozorňují, že ani měření oxidů dusíku neprobíhá optimálně. Rozestavění a umístění měřicích stanic je sice regulováno zákonem, ovšem i nepatrné změny v jejich umístění můžou způsobit rozdíly ve výsledcích. A to přesto, že stále odpovídá zákonu. Leopoldina proto doporučuje harmonizaci měřicích technik a podmínky jejich umístění.

Akademie zároveň uvádí, že zdrojem jemného prachu nejsou jen spalovací motory. Vzniká rovněž opotřebováním třením pneumatik, povrchu vozovky a brzdového obložení. K celkovému zatížení přispívají i spalovací procesy související s výrobou energií, provozem domácností, zemědělstvím a průmyslem. 

Podle měření v centru Stuttgartu z roku 2013 způsobila silniční doprava přibližně polovinu celkového zatížení jemným prachem. Jiné oblasti než silniční doprava jsou ovšem často méně přísně regulovány. Jemný prach nevzniká jen z přímých emisí, ovšem z valné části z plynů jako je oxid dusičitý a amoniak. Některé z těchto oblastí nejsou podle vyjádření vědců z Leopoldiny dosud systematicky podchyceny a nejsou tudíž zatím ani zákonem regulovány. Vědci proto požadují celorepublikovou strategii ochrany ovzduší, která bude platná napříč všemi resorty.

Leopoldina požaduje trvalý a trvale udržitelný zvrat v dopravě

„Silniční doprava vede k zatížení, které sahá dál než ke škodlivinám v ovzduší,“ uvádí se ve stanovisku. Kromě jiného musí být zásadně sníženy emise skleníkových plynů, například oxidu uhličitého CO2. Z toho důvodu není kompletní náhrada dieselové flotily vozidly stejné váhové třídy a stejného výkonu, ovšem s benzinovými motory, „doporučeníhodná“.

Leopoldina upřednostňuje mix krátkodobých a střednědobých opatření: update softwaru pro dieselové vozy, hardwarové dovybavení především autobusů a komunálních vozidel, sociálně vyvážené změny daňového systému a vyšší ceny pohonných hmot. Kvalitu ovzduší zlepšuje i pokračující výměna starších vozidel za modernější. Z toho důvodu ovšem musí být vypracován koncept trvale udržitelné změny v dopravě. Z něhož by profitovala i ekonomika země.

Účinnost zákazů vjezdu dieselovým vozidlům na základě překročeného limitu NOX zpochybňovala v uplynulých letech mnohá německá média, kromě jiných i Auto Motor und Sport. Stejně tak bylo opakovaně upozorňováno na negativní roli jemného prachu. Aktuální prohlášení vědců z akademie Leopoldina koresponduje s informacemi z uplynulých let.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...