Část nadjezdu v Otrokovicích úplně zmizela, auta tudy projedou až v září

  16:54
Otrokovický nadjezd ke čtvrti Baťov vypadá, jako by ho dělníci právě stavěli. Přitom jde o jeho generální opravu. Poslední část, kde se stavba napojovala na cestu, je odbouraná. Místo vozovky je v zemi díra. I to ukazuje na skutečnost, že stavební zásah je opravdu zásadní. Nadjezd by měl vydržet bez oprav dalšího půl století.

„Nosná konstrukce i spodní stavba nadjezdu byly v havarijním stavu. Muselo dojít ke kompletnímu odbourání mostního vybavení až na nosnou konstrukci,“ popsal hlavní stavbyvedoucí Bohdan Petura.

To znamená, že na pilířích jsou jenom nosníky, do kterých navíc zatékalo, takže se musejí také opravit. Půjde o taková opatření, aby se nosníky odvodnily a udělala se důkladná kontrola nosné výztuže a betonu. Tomu se říká diagnostika.

„Musíme zjistit, v jaké kondici je výztuž. Odbourání části mostu a provedení diagnostiky je v současnosti běžnou praxí,“ líčí Petura.

Pod nadjezdem vede železniční rychlostní koridor Přerov–Břeclav. Během oprav, které začaly v polovině února a skončí v říjnu, na něm opakovaně musejí být výluky, při kterých vlaky nahrazují autobusy. Všechny jsou většinou několikadenní.

„První mimořádná neplánovaná výluka musela nastat, když jsme zjistili, že kotevní výztuž říms chodníku mostu byla zkorodovaná. Oprava začala na poslední chvíli,“ upozornil Petura.

Už dříve z mostu opadávala omítka a po rozebrání nadjezdu se ukázalo, že problémy jsou také uvnitř. Nicméně v polovině září, tedy měsíc před úplným ukončením prací, by se po něm mělo zase jezdit.

Předtím se na něho položí všechny potřebné vrstvy, včetně izolace a asfaltu, nainstaluje zábradlí a přibudou chodníky. Zesílí se rovněž podpěry a udělají sanační práce podhledu mostu. „V současné době je stavba v časovém plánu a všechno postupuje podle stanoveného harmonogramu,“ podotkl Erik Štábl z odboru rozvoje otrokovické radnice.

Po dokončení prací se řidičům konečně uleví a budou moci po nadjezdu zase jezdit. „Oprav cest je ve městě v poslední době příliš. Ale doufám, že potom od nich budeme mít na několik let pokoj,“ reagoval tamější obyvatel Miloš Novák.

Právě kvůli mizernému stavu byl nadjezd uzavřený úplně, jinak opravit nešel (viz též Z nadjezdu v Otrokovicích padá omítka, od jara bude sedm měsíců uzavřený).

Velká oprava poprvé po půl století

Lidé z Baťova tak musejí využívat objízdné trasy kolem Štěrkoviště nebo pneumatikárny Continental Barum. Tady se však v dopravních špičkách tvoří často kolony ve směru ke křižovatce ve Kvítkovicích, která takový nápor aut nezvládá pojmout.

„Tam bývají problémy vždycky, kvítkovická křižovatka je problematická. Oprava nadjezdu ale nekomplikuje ještě více dopravu přes centrum města. Nedostáváme žádné stížnosti obyvatel,“ shrnula otrokovická starostka Hana Večerková.

„Most k Baťovu se téměř padesát let zásadně neopravoval, proto byl v havarijním stavu. A když jsme měli možnost získat dotaci, pustili jsme se do oprav,“ doplnila. Kolem 100 milionů korun poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.

Řidiči si ale ani po ukončení prací neoddechnou na dlouho. Radnice chce společně se silničáři začít chystat proměnu křižovatky na výjezdu z města směrem na Tlumačov. Právě na ni ústí nadjezd, který je teď uzavřený. Na místě má vzniknout kruhová křižovatka, jež by měla být přehlednější a bezpečnější. Nezačalo by se s ní ale dříve než na konci roku 2021.

Do té doby budou dělníci na opačné straně Otrokovic stavět druhou část dálničního obchvatu města, s nímž začali loni na podzim.

Autor: