Řidiči jsou neohleduplní. Když uvidí o Velikonocích hodně policistů, zklidní se, doufá šéf dopravní policie

Tomáš Lerch v Interview ČT24: „Český řidič je šikovný řidič, ale zároveň velmi neohleduplný." (zdroj: ČT24)

Policisté vyrážejí na silnice. Od toho, že budou řidičům o Velikonocích více na očích, si slibují, že se bude o rizikovém prodlouženém víkendu jezdit bezpečněji a snad si řidiči i rozmyslí, zda se před jízdou napijí. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha totiž vynikají čeští řidiči bezohledností a o Velikonocích také spotřebou alkoholu. Tomáš Lerch byl hostem čtvrtečního Interview ČT24.

Policie před Velikonoci avizovala, že k silnicím vyrazí více jejích lidí než obvykle a zajímat se budou hlavně o to, zda řidiči před jízdou abstinovali. Alkoholu totiž o Velikonocích holdují více než jindy. „Procento je větší, než obvykle bývá,“ podotkl Tomáš Lerch.

Ujistil ale, že hlavním cílem vyslání vyššího počtu hlídek do terénu je prevence. „Naším cílem je zintenzivnit svou činnost, abychom přispěli k tomu, že doprava bude klidnější, řidiči budou pozornější a zejména, dojde-li už k mimořádné situaci, dopravní nehodě, abychom byli co nejrychleji na místě a obnovili provoz,“ shrnul šéf dopravní policie.

Neohleduplný a nepoučený řidič

Český řidič přitom je podle Lercha „šikovný, ale zároveň velmi neohleduplný a podceňující vlastní bezpečnost“. K příčinám řadí i několikaletý výpadek dopravní výchovy z výuky ve školách. „Do provozu přicházejí řidiči, kteří dopravní výchovou neprošli,“ poznamenal. Za problém nepovažuje ředitel dopravní policie jen samotnou tuto skutečnost, ale i to, že jsou tito řidiči dnes vzory pro své děti. „Připravují děti na život v dopravním provozu,“ varoval.

I proto se dlouhodobě debatuje o zavedení řidičského průkazu na zkoušku, což obvykle znamená, že se začínající řidiči musí řídit přísnějšími pravidly než ostatní. Mohlo by jít například o nižší limit trestných bodů, po kterém by ztratili řidičský průkaz.

Tomáš Lerch by ale uvítal, kdyby se do českého prostředí přenesl rakouský model, kde není tzv. řidičský průkaz na zkoušku jen záležitostí přísnějších trestů, nýbrž i dalšího vzdělávání. „S řidičem se pracuje i po vykonání řidičské zkoušky,“ upozornil.

Prolomit nulovou toleranci alkoholu? Loni přibylo nehod pod vlivem, varoval Lerch

V některých zemích mají také začínající řidiči nulový limit na alkohol, zatímco k těm zkušenějším je zákon benevolentnější. V Česku by něco takového nebylo možné – nulová tolerance totiž platí zatím pro všechny. I v tuzemsku se ale objevují návrhy na povolení malého množství alkoholu za volantem, to ale policisté odmítají.

„Jako policie dlouhodobě říkáme, že alkohol za volant a řídítka prostě nepatří. (…) Loni došlo k výraznému nárůstu smrtelných nehod pod vlivem alkoholu,“ řekl Tomáš Lerch s tím, že sedm obětí bylo při nehodách způsobených řidiči, kteří měli v krvi méně než půl promile alkoholu. Půl promile je hodnota povolená ve většině západoevropských zemí a její uzákonění navrhla počátkem měsíce i skupina poslanců v Česku. „Nemyslím, že je k tomu prostor,“ ujistil Lerch.