Nad ránem zazvoní u Benkových policajti s tím, že nedaleko Dunaje bylo objeveno tělo nedávno plnoletého klučiny. Všechno nasvědčuje tomu, že jde o jejich syna. Bude tedy nutná identifikace. Zároveň se vracíme v rámci krátké retrospektivě do předchozího dne, abychom zjistili, jak se co semlelo. Úvod tedy naprosto spolehlivě vtáhne do děje a z dramaturgického úhlu pohledu představuje celý film pěkně ucelené dílo. Následuje totiž nepochopitelné, leč přesto bohužel pravdivé selhání policie a celého systému.
Sledujeme tedy zoufalou snahu rodičů dobrat se spravedlnosti při ztrátě syna, který byl podle všeho pobodán ostrým nožem. Otce ztvárňuje Roman Luknár, nejen podle mě jeden z nejlepších slovenských herců všech dob. Navzdory tomu, že odmítá zkoušet, odmítá jakoukoliv přípravu na roli a dokonce odmítá číst scénář! Na place si v podstatě jenom nechá vysvětlit, o co v dané scéně jde a v jakém rozpoložení se nachází jeho postava. Text si pak možná jednou přečte, nicméně repliku přetlumočí vlastními slovy. V Ostrým nožem tenhle přístup rozhodně vychází!
Téma nespravedlnosti je divácky velice vděčné a Ostrým nožem obsahuje prakticky všechno, na co si v souvislosti s ním vzpomeneme. Včetně zoufalého činu nabídnutí finanční odměny tomu, kdo cokoliv ví o vrahovi nebo vrazích. To s sebou samozřejmě nese riziko vypočítavých lhářů či pochybných živlů, které důvěřivá manželka klidně pustí až do vlastního bytu (hustá scéna). Ale když holt soudkyni zajímají spíše jiné věci a vyšetřovatel Miroslav Krobot se sice snaží, leč k dopadení to nevede … K samotné rvačce se přitom podle očekávání dostáváme až v poslední scéně, která zanechá v tichém přemýšlení o tom všem.
Ostrým nožem bych se vůbec nebál označit za jeden z nejlepších slovenských filmů všech dob. Vlastně ani Obchod na korze nezanechal tak hluboký dojem. V některých zemích můžou děti žalovat svoje rodiče za to, že jim dali život. V jiných je zase zákon jakoby nastavený tak, že hájí spíše pachatele. V tomto případě neonacisty. A další věc, že málokdo je ochotný před zákony upřednostnit lidskost. I případ s novinářem a jeho partnerkou z minulého roku ukázal, že na Slovensku je možné ledacos. Ale to už je jiný příběh … Který si vlastně taky říká o zfilmování. K tomu, o kterém vypráví Ostrým nožem, jenom dodejme, že na rozdíl od Niny půjde do kin ve slovenském znění bez titulků, tedy nikdo – ani Miroslav Krobot – nebude předabován do češtiny. To by ale neměl být důvod se mu vyhnout.
FOTO: Bontonfilm