Kostel na Zelené hoře získává původní okna, jsou jako z doby Santiniho

  13:08
Té proměny si museli všimnout všichni, kteří jdou kolem nebo viděli aktuální fotografie. Zatím nejvýraznějším zásahem při obnově poutního kostela svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáře nad Sázavu jsou nová okna. Dokládají, jakou jeden z dvanácti českých divů na seznamu UNESCO prochází obnovou.

Římskokatolická farnost, které kostel patří, začala obnovu naplno loni, zedníci dosud opravili zhruba čtyřicet procent oprýskané fasády. Při tom vyměňují i některá okna. Ta největší - ve druhém patře nejoriginálnější stavby Jana Blažeje Santiniho-Aichla - jsou o více než metr delší, než byla zhruba posledních sto let.

„Nejvýše položené okenní otvory byly po vybourání druhotných parapetů znovu zaskleny klasickou technologií plástvové vitráže s využitím originálních nosných rámů, které se dochovaly téměř nedotčené,“ popisuje technický koordinátor prací František Laštovička.

Čtyři z deseti velkých katedrálních oken už jsou hotová. „Dřevěné rámy z dalších dvou oken už jsou venku, vzali jsme si rozměry,“ říká umělecký sklenář a restaurátor Petr Švamberg, který na Zelené hoře pracuje se svým synem Petrem.

Fotogalerie

Všechno se pak odehrává v jejich táborské dílně, zatímco původní rámy projdou rukama kovářů.

Sklenáři se pak vrátí s hotovými „plástvemi“. „Spodní tabuli posadíme na nerezové železo. Šestihrany jsou všude stejné, mají průměr patnáct centimetrů,“ popisuje Švamberg.

Oka a kolíčky, žádné drátky

„Určíme si začátek a skládáme tabulky vedle sebe, zasazujeme je do olověných profilů ve tvaru písmene H. Tam, kde je kování, je mezi sklíčky mezera. Ale šestihrany na sebe navazují a vypadají, jako by šlo o jednu tabulku,“ zmiňuje postup, za kterým je spousta měření a zkušeností.

Plástve se pak překrývají kovanými plechy. „Ty původní se nedochovaly. Na místě se pasují, přijdou k nim oka a kolíčky, dělá se to bez pomoci drátků, což je systém zachovaný z historických oken. Nesmí se hýbat ve větru, který tady hodně fouká,“ zmiňuje. Na závěr olověný profil ještě za studena pocínují.

Okna na Zelené hoře nyní dostávají podobu, kterou získala v době, kdy se kostel ve tvaru hvězdy stavěl. Letos v srpnu to bude už tři sta let, co stavba díky spolupráci opata žďárského cisterciáckého kláštera Václava Vejmluvy a architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichla začala růst. Stalo se tak ještě předtím, než byl Jan Nepomucký v roce 1729 svatořečen.

Návrat ke kořenům kvituje i památkář Pavel Jerie, který na tuto národní kulturní památku dlouhé roky dohlíží. „Přesně víme, jak stavba vypadala. Zůstaly úchyty na olověné plástve a drážky ve zdech. Proto lze velice přesně rekonstruovat, co před lety zmizelo,“ líčí garant Národního památkového ústavu.

Santini chtěl napodobit katedrální okna

A připomíná, že dvě malá okna v přízemí (ve tvaru mitry) jsou dosud původní i s plástvovou vitráží.

Podle Pavla Jerie chtěl Santini napodobit katedrální okna. „Plástvovou vitráž použil i na dalších stavbách, například v Kladrubech,“ zmiňuje další veledílo českého architekta italského původu. „Otevření“ vysokých oken podle něj pomůže exteriéru i interiéru a rehabilitace historického stavu areál vylepší.

Zelenohorský kostel v minulosti několikrát vyhořel. Nechybělo moc, aby byl úplně zrušen, zatímco dnes je jedním z dvanácti českých divů zařazených na prestižní seznam UNESCO.

I když si teď na Zelené hoře podávají kliku zedníci, sklenáři, truhláři či kováři, památka je stále přístupná turistům i poutníkům.

Práce skončí příští rok. „Zvažujeme, že do budoucna zpřístupníme druhé patro kostela, aby se návštěvníci při prohlídce dostali nahoru a mohli si vychutnat rozhled novými okny,“ přemítá kastelánka Michaela Kokojanová.

Autor: