Jak na finanční aplikace? Do kvízu vstoupíte zde |
Spojení financí a chytrých technologií svým uživatelům usnadňuje život, vše zrychluje a zpřehledňuje. „Pokud pracujete se svými penězi v telefonu, používejte aplikace, kterým věříte. Jestliže ji používá obchodník, kterému důvěřujete, je to dobré znamení. Platební služby podléhají přísné legislativě, přesto ale u finančních operací přes mobil zůstávejte ve střehu a aplikace si dobře vybírejte,“ doporučuje František Havlín ze společnosti Trisbee, která umožňuje přijímat platby kartou pomocí telefonu.
Podvodníci samozřejmě vědí, že se jim s rozvojem aplikací otevřely další možnosti, jak z nezkušených či méně opatrných uživatelů vymámit důležitá data nebo přímo peníze.
„Nepoctivci velmi často klienty bank oslovují maily, které mají výstražný předmět a vyvolávají tak obavy. Tváří se přitom jako oficiální komunikace. Typická jsou falešná upozornění jako ‚váš účet je zablokovaný‘, ‚vyžadujeme aktualizaci vašeho účtu‘, popřípadě informace, že byla u účtu zaznamenána podezřelá aktivita. Vylekaného klienta vyzývají k tomu, aby kliknul na odkaz a zadal své údaje. Pod vlivem emocí to mnozí udělají,“ varuje Havlín.
V drtivé většině však není třeba se ničeho obávat. Ba naopak – mobilní telefon, který je často nutné odemknout pomocí PIN či otisku prstu, na rozdíl od platební karty slouží jako další vrstva zabezpečení. Stejně tak je možné mnoho operací a samotné aplikace zablokovat na dálku – třeba u ukradeného telefonu. V neposlední řadě je dobré nastavit různá omezení a limity.
- Používejte silná hesla, a zároveň zabezpečte svůj telefon a tablet – ať už pomocí PIN či biometrie.
- Přišla vám zpráva, která ve vás budí podezření? V případě pochybností neváhejte kontaktovat svou banku či provozovatele aplikace.
- Používejte legální software i antiviry a pravidelně je aktualizujte. Nabízí záplaty na bezpečnostní skuliny.
- Před stažením aplikace si zjistěte, zda má dobré recenze a služba má například licenci ČNB.
- Připojujte se na bezpečných místech – do internetového bankovnictví se nepřihlašujte přes otevřenou wi-fi v kavárně či ve vlaku.
- Pokud ztratíte telefon, jednejte stejně jako v případě ztracené karty – kontaktujte poskytovatele služby. Aplikaci taky můžete vzdáleně deaktivovat.
- Věnujte pozornost upozorněním, která vám opravdu posílá vaše banka – často informuje o aktuálních bezpečnostních hrozbách.