100 let od startu prvního československého letounu: Bohemia B-5 zářila i zabíjela | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

100 let od startu prvního československého letounu: Bohemia B-5 zářila i zabíjela

Fotografie
Fotografie (internal)

Zlaté české ručičky sáhly tenkrát po nebi: přesně před 100 lety poprvé vzlétlo první letadlo ryze československé konstrukce Bohemia B-5. Během pěti let svého provozu absolvovalo slavné lety i havárii, jež skončila smrtí...

Letoun B-5 byl postaven v roce 1919 plzeňským spolkem Bohemia. Hlavním konstruktérem byl Oldřich Haller (†61). „Šlo o klasický dvouplošník sestavený podle »systému Blériot« a poháněný čtyřválcovým motorem Wright-N.A.G.,“ řekl Jan Sýkora z Vojenského historického ústavu.
Při premiérovém letu 27. dubna v Plzni-Borech do kokpitu usedl zkušený vojenský pilot Rudolf Polanecký (†29). Během prvomájových oslav se pak letadlo poprvé představilo veřejnosti a na rozradostněné Plzeňany shazovalo letáky a brožurky propagující aeronautiku. Letadlo pak sloužilo k výcviku nových pilotů i vyhlídkovým letům.



Tragédie u Masaryka

Do aeroplánu 17. května 1919 společně s Poláneckým usedl i jeho žák Josef Klíbr, aby společně přivítali prezidenta Tomáše G. Masaryka (†87) při návštěvě Plzně. Během přistání ale B-5 začala ztrácet rychlost a z několika desítek metrů spadla na zem! Zatímco instruktor Polánecký vyvázl jen s lehčími zraněními, jeho žák na místě zemřel.

Smrt a konec

Ihned po havárii členové spolku letoun opravili. Až do srpna 1919 sloužil letoun v Plzni, poté byl přesunut do pražských Kbel. V roce 1922 zahynul pilot Polanecký při pádu jiného letadla a spolek Bohemia definitivně zanikl. Samotná B-5 ukončila svou leteckou kariéru roku 1924.

Víte, že...
...prvním československým sériově vyráběným letounem se v roce 1920 stal Letov Š-1? Bylo ho vyrobeno 90 kusů pro armádu.


Bohemia B-5
Technická data
Motor: Wright-N.A.G. o výkonu 40 koní (29 kW)
Rozpětí: 8 m
Délka: 6,68 m
Hmotnost prázdného letounu: 340 kg
Vzletová hmotnost: 520 kg
Maximální rychlost: 110 km/h
Dostup: 1500 m
Dolet: 120 km

Je ve Kbelích
Letecké muzeum v pražských Kbelích dokončilo restauraci prvního československého letadla Bohemia B-5 v roce 2013. Při pracích bylo využito torzo původního letadla a nepoužitelné části byly vytvořeny podle dobové dokumentace. Vstup do muzea je zdarma a letos otevírá už příští sobotu.

Pamětní mince
Česká národní banka vydala ke 100. výročí prvního vzletu Bohemia B-5 stříbrnou pamětní minci v nominální hodnotě 200 korun. Je vyráběna ve dvou kvalitách – běžné a špičkové. Levnější varianta zájemce vyjde na přibližně 425 korun, zatímco špičková kvalita stojí přibližně o sto korun více.

První pokusy
*Sestrojit vlastní letadlo se počátkem 20. století pokoušel v českých zemích už aviatický průkopník Jan Kašpar, ke svým slavným letům od roku 1910 však používal upravené francouzské stroje Blériot.
*V roce 1912 pak Metoděj Vlach v Mladé Boleslavi sestrojil první tuzemské letadlo, které úspěšně vzlétlo. Došlo k tomu však ještě v době Rakouska-Uherska, a proto je za první skutečně československý letoun považován právě dvouplošník Bohemia B-5.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.