Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejdéle sloužící hrázný: Šance nám daly šanci na neobvyklý život

  17:47
Téměř třicet let strávil Milan Katauer ve Starých Hamrech na Frýdecko-Místecku v budově s číslem popisným 1. To označuje provozní objekt vodního díla Šance. Katauer totiž patří zatím k nejdéle sloužícím tamním hrázným.
Nejdéle sloužící hrázný na přehradě Šance v Beskydech Milan Ketauer.

Nejdéle sloužící hrázný na přehradě Šance v Beskydech Milan Ketauer. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Před nedávnou rekonstrukcí přehrady stál na místě současného moderního střediska domek hrázného a my jsme v něm s manželkou a dětmi bydleli. Vlastně pár metrů od břehu nádrže, která už půl století zásobuje Ostravsko pitnou vodou,“ říká 66letý důchodce Katauer.

Jak se člověk stane hrázným?
U mě to byla náhoda. Chtěli jsme kvůli dětem bydlet blíže přírodě. Když jsme řešili, jak to udělat, objevil jsem inzerát na elektrikáře a energetika s podmínkou, že se musí celá rodina přestěhovat do domku hrázného. Jsem profesí elektrotechnik, tak jsem se přihlásil do konkurzu a uspěl. Do té doby jsem netušil, že něco jako hrázný existuje. Spravovat vodní dílo mě naučili mí předchůdci. Ovládání technologií, výpočty, měření... Bylo toho hodně.

Jaký je pracovní den hrázného?
Byl jsem vedoucí osmičlenného týmu. Hrázní slouží sedm dní v týdnu. V odpoledních a nočních hodinách vždycky jeden z nás držel pohotovost pro případ havárie, poruchy nebo případné manipulace. Den začíná měřením parametrů, jako je výška hladiny, přítoků, odtoků, provozu vodní elektrárny. Z výpočtů se připravuje hlášení pro dispečink. Pak přijde na řadu kontrola měřicích zařízení v hrázi a okolí vodního díla, strojovny a technologií obecně. Dále hrázní udržují zařízení, stahují třeba naplavené dřevo, kácí překážející porosty nebo kosí trávu. Je to jako provoz domácnosti, která se také musí udržovat, uklízet, opravovat. Část dne zabere administrativa. Prioritní pro všechny je však hlídat bezpečnost hráze.

Musel jste přehradu někdy obcházet celou?
Mnohokrát, dělá to 28 kilometrů. Častěji se ale objíždí autem nebo na lodi, protože některé úseky jsou po břehu špatně přístupné. Jinak pro zajímavost, zatopených je 337 hektarů plochy.

Byly Šance někdy vypuštěné?
Není to možné. Jsou jako zdroj pitné vody kapacitně nenahraditelné.

Kdy byla přehrada v největším ohrožení?
Nedá se to nazvat ohrožením, ale největší zátěž podstoupila při povodních v roce 1997. Extrémní deště totiž přišly v momentě, kdy byla téměř plná. Během několika dnů napadl půlroční denní průměr srážek. Jelikož jde o nejvýše položenou nádrž, první se musely odpouštět dolní přehrady, aby nenastal velký kulminační přítok v Ostravě. Až pak jsme mohli plnou kapacitou vypouštět i my. Další kritický bod pro nás znamenalo křížení vodovodního potrubí dole kousek pod hrází přes řeku Ostravici. Slouží jako přivaděč vody pro úpravnu v Nové Vsi. Hrozilo, že kdyby se potrubí o průměru metr poškodilo, Ostravsko by zůstalo z velké části bez vody. Tehdy pracovali na plné obrátky všichni hrázní a spolu s dispečinkem povodí všechno řešili. Naštěstí jsme to zvládli.

Měl jste při povodních strach?
Kdo se nebojí, lže. Jenže v tom zápřahu jsem si to moc neuvědomoval. Přerušila se dodávka elektrického proudu a my jsme museli ručně točit obrovskými hydrouzávěry. Nedomýšlel jsem fakt, že stojím hluboko pod vodou a nade mnou se valí masa vody. Na druhou stranu mnohem horší situace přišla až následující dny. Zvědavé masy lidí, které se i přes zátarasy snažily dostat na hráz. Někteří byli i agresivní, když jsme se je pokoušeli vykázat, a museli nám pomáhat policisté. Z toho jsme byli více vyčerpaní než z ovládání přehrady za povodně.

Byl ještě nějaký rizikový okamžik kromě povodní? A dá se odhadnout, co by se dělo při protržení hráze?
Ne, po povodni se až na nějaké technické poruchy, drobné průsaky a anomálie v koruně, které se ale dají bez potíží napravit, nic nestalo. Když se chystala rekonstrukce hráze, simulovalo se její přelití v laboratoři, ale jak by to doopravdy mohlo vypadat, kam by se až přes 50 milionů kubíků vody rozplavilo, nikdo neodhadne. Záleží na tom, kde by se sypaná hráz protrhla nebo jak moc. Hráze jsou velmi odolné.

Řekl jste, že Šance mají sypanou hráz. Jaké existují další?
Různé typy betonových, železobetonových, zděných. Sypanou si lze představit jako dlouhou pyramidu z kamení a štěrku, v jejímž středu je jílové jádro – taková clona, která zabraňuje průsaku vody. Tady se sypaná zvolila kvůli horským podmínkám. Okolní svahy se pohybují a ona má na rozdíl od ostatních lepší plasticitu.

Respektují turisté zákazové tabule kolem přehrady?
Ne, velkou část práce hrázných zabere vykazování lidí z ochranného pásma. Někdy i desetkrát za týden. Nejhorší jsou houbaři. Kolem vodárenské nádrže s pitnou vodou je pásmo 1. hygienické ochrany do 100 metrů od hladiny a na něj navazují pásma se zvýšenou ochranou. Všude jsou upozornění. Přesto to nestačí. Někdy stačí domluva, občas je problém a musí se volat policie. Někteří argumentují tím, že je to státní přehrada a oni platí státu daně, tak tu mohou být. Stává se také, že nachytáme plavce nebo pytláka na rybách. Šance jsou vyjmuty z rybářského práva.

Rybám se tedy v nádrži zřejmě daří.
Jsou tu dravci jako štika, candát, sumec nebo pstruh i další druhy. Když je klid, lze je pozorovat i z komunikační lávky. Ryby v přehradě slouží jako indikátor čistoty. Pravidelně se dělá zdravotní odlov, kdy se sleduje růst ryb a zdravotní kondice, dá se z nich o vodě zjistit spoustu informací.

Beskydské Staré Hamry zmizely pod vodou, lidé se stěhovali do paneláků

Také starohamerská pila skončila pod přehradou.

Čím jsou Šance ještě zajímavé?
Údolím kdysi vedla železnice. Když při rekonstrukci klesla hladina, odkryly se části starých kamenných mostů i s letopočty, drážní těleso či základy původních domů. I domorodci se chodili dívat na zbytky obydlí svých předků. A na druhé zajímavosti mám trochu zásluhu. Před šesti lety se dostavěla drenážní štola. Když se debatovalo o tom, že bychom ji měli nějak nazvat, napadlo mě jméno ženy, která roky žila kousek od hráze, vlastně ze všech obyvatel nejblíže. Jmenovala se Cecílie, a tak se štola nazývá Cecilka. Při křtu jsme bouchli šampaňské.

Jelikož nádrž leží v horách, je zima pro hrázného náročná?
Ano, ovšem nejen v horách, ale rovněž v otevřeném údolí, kde hodně fouká a tvoří se závěje. Led v přehradě musíme pravidelně provrtávat a měřit. Nejsilnější byl asi 90 centimetrů, běžných je 30 až 50 centimetrů ledu. Ten je rizikový však pouze u odběrných věží, které by mohl poškodit. Proto kolem nich vodu čeří kompresory. Pokud celá nádrž zamrzne, pouze kolem věží jsou patrné kruhy čiré vody.

Stýská se vám po práci hrázného?
Nejsem nostalgický typ. Za srdce nás s manželkou vzalo, když se boural domek hrázného, na jehož místě teď stojí nová provozní budova. Strávili jsme v něm totiž spoustu let a vychovali tam dvě děti. Bydlím teď dva kilometry od nádrže, a když potřebuji kontakt, zajdu za kolegy. A na léto jsme dostali s manželkou nabídku, abychom občas v týdnu pomohli v infocentru, které u přehrady vzniká. Přehrada Šance nám vlastně oběma dala šanci na neobvyklý život v přírodě a zajímavou práci.

Stavba přehrady byla složitá, trvala pět let

Letos padesátiletá přehrada Šance na řece Ostravici nebyla komunistickým výmyslem. Sevřené beskydské údolí u železniční zastávky Šance pojmenované podle starých hradebních valů – šancí – si se zalíbením prohlíželi odborníci už na přelomu 19. a 20. století.

Důvod byl zřejmý. Ostravsko s rychle se rozvíjejícím průmyslem potřebovalo další kvalitní zdroj pitné vody. Nádrž měla fungovat také jako protipovodňová ochrana. Dokonce začal geologický průzkum. Přípravy však zastavila 1. světová válka, později hospodářská krize a druhý světový válečný konflikt.

Plány se oprášily na začátku 50. let, kdy se překonávaly údernické rekordy. Těžký průmysl se stal státní prioritou, Ostravsku rychle přibývalo obyvatel. A oni i stále žíznivější průmysl potřebovali vodu.

Hutě, doly i další provozy zásobily užitkovou vodou nádrže Žermanice (1958), Těrlicko (1962) a Olešná (1964), ale pro lidskou spotřebu zůstala jen voda z Kružberku (1955). Problém měly vyřešit beskydské nádrže. Původně se počítalo s přehradami jak na řece Ostravici, tak i na Čeladence v Čeladné, nakonec však v roce 1957 zvítězila varianta menšího vodního díla Morávka (1966) a jedné velké přehrady s hrází umístěnou pod soutokem vodních toků Ostravice a Řečice.

Socialističtí plánovači nebyli troškaři, proto se celkový objem přehrady zvýšil až na současných zhruba 68 milionů kubíků vody se zatopenou plochou 337 hektarů v délce přesahující sedm kilometrů.

Stavbaře čekala překvapení

Stavba přehrady začala v březnu 1964. „I přes podrobný průzkum přinesly otvírky stavebních jam několik překvapení. K nejnepříjemnějším patřila geologická porucha v místě založení odběrné věže. Další poruchy se objevily při zakládání injekční štoly a nepříznivé byly i geologické podmínky při ražení štol spodních výpustí,“ popsal někdejší technický ředitel Povodí Odry Otto Brosch. Sypaná hráz měla unikátní výšku 63,5 metru, výjimečností bylo více. „Na stavbě se poprvé nasadil československý prototyp vibračního válce, přehrada byla originální i konstrukcí odběrné věže a estakádou levobřežní náhradní silnice,“ vyjmenoval Brosch.

Silniční estakáda v příkrém svahu byla stavebním mistrovstvím. Automobily na silnici I/56 vyjely na konci roku 1969. Stavebníci také museli opakovaně zajistit svah u přítoku Řečice, náchylný k sesuvu.

Přehrada se začala napouštět 1. dubna 1969, vše urychlila povodeň v červenci 1970, kdy za 32 hodin stoupla hladina o 12 metrů. To byla první zkouška odolnosti nového vodního díla. Napouštění pak definitivně skončilo v lednu 1972.

Voda však také zalila jedno z nejkrásnějších údolí Beskyd a centrum obce Staré Hamry. V lednu 1965 naposledy vyjel vlak po trati Ostravice–Bílá, v obci bylo srovnáno se zemí 135 budov a 59 rekreačních objektů. Škola, pošta, obchody, ordinace, několik pohostinství, hotely, pila, nádraží, benzinová pumpa – to vše se zrodem přehrady zaniklo.

Vystěhovaným se stále stýská

Stěhování čekalo i přibližně 700 lidí. A tehdejší režim se s nimi nemazlil. „Finanční náhrady za výkupy nemovitostí nepokrývaly ani základní poplatek pro získání družstevního bytu. Navíc většina bytů byla v panelácích ve Frýdlantu nad Ostravicí, což pro některé lidi, dosud zvyklé na domky, znamenalo tragédii,“ konstatoval Brosch.

Ani po více než půlstoletí od vynuceného odchodu lidé na rodnou obec nezapomínají. 

Pokud to lze, stěhují se zpátky. „A těm ostatním vozím starohamerský zpravodaj. Zájem je veliký,“ podotkla Marie Dudová před dvěma lety, kdy MF DNES psala o upuštění přehrady kvůli rekonstrukci, což obnažilo základy někdejších staveb. „Byla jsem se podívat. Nostalgické a smutné,“ povzdychla si Dudová. (jog)

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  10:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zraněný hrudník, břicho a obě paže. Sraženého motorkáře odvezl vrtulník

4. května 2024  9:29

Záchranáři v pátek odpoledne zasahovali u dopravní nehody na Frýdecko-Místecku, kde se střetl...

Unikátní objev, stavaři odkryli pod Bredou neporušené stoleté schodiště

4. května 2024  7:29

Hledali, odkud do sklepů opravovaného obchodního domu Breda v Opavě vzlíná voda, a objevili...

Spor kvůli Liberty se prohlubuje. Tameh zpochybňuje restrukturalizaci

3. května 2024  17:38,  aktualizováno  21:07

Spor mezi společnostmi Tameh a Liberty se přitvrzuje. Podle zástupců Tamehu nemusí být dřívější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...