Může si firma o více než 50 lidech dovolit změnit rutinní pracovní místo a se všemi zaměstnanci se na několik dní přesunout do jiné země? Aniž by jim navíc bylo dopředu řečeno, kam se letí? A nebude výsledkem paralýza byznysu? To na vlastní kůži zjišťovali v českém vyhledávači módy Glami.

Šéf Glami Tomáš Hodboď pro Forbes.cz sepsal, jak to dopadlo.

Termín a doporučení, co si zabalit. Nic víc kolegům před naším coworkingovým výletem neříkáme, ačkoli celá firma žije šuškandou a na základě různých indicií se destinaci snaží uhodnout.

Cíl našeho výletu za hranice je jasný – stmelit tým a z jiné perspektivy se zamyslet nad výzvami, kterým v každodenním fungování čelíme.

Loni jsme udělali první „tajný“ výjezd do Barcelony a letos v dubnu jsme se takto podívali do Maroka. Tady jsou naše zkušenosti a doporučení, pokud byste se k něčemu podobnému rozhodli také.

Pečlivě vyberte místo

Jak dopadl první výlet v Barceloně, asi není těžké uhodnout. Pracovní část se nám moc ukočírovat nedařilo – i vzhledem k tomu, že jsme se do postele dostali pravidelně až kolem čtvrté ranní. V Maroku jsme se proto rozhodli změnit poměr času stráveného u klávesnice a v baru tak, aby z toho práce vyšla vítězně.

Jak se to povedlo? Předně jde o to, zvolit zemi, kde není alkohol k dostání na každém kroku, což člověka přirozeně krotí. Když vám ve dvě ráno dojde pití, je přece jen lepší ulehnout než hledat další otevřenou hospodu.

Druhým zlepšovákem byly ranní all hands mítinky a sešlosti v jednotlivých coworkingových skupinách. Nikdo nechce zažít trapnou situaci, když takovou akci zmešká, a to zejména pokud má vedoucí či důležitou roli – a přesně takhle pokořující představa vám může večer zabránit v tom, abyste si objednali desáté pivo.

Věnujte se něčemu, co běžně neděláte

Formát střídání rolí, který jsme si vyzkoušeli na prvním výletu, jsme v Maroku vyměnili za práci ve skupinách. Ta se ukázala jako přínosnější zejména proto, že skupina musí na konci něco reálného vyprodukovat.

Během pobytu jsme tak tvrdě pracovali v cross funkčních skupinách s různými výzvami, které jsme si stanovili už v Praze před cestou. Typově šlo například o zkoumání problémů našich partnerů a vymýšlení toho, jak jim proces usnadnit. Analyzovali jsme také přímou i nepřímou konkurenci a pátrali po důvodech, proč někteří lidé (včetně části našich zaměstnanců) ne vždy používají při nákupu módy online Glami.

Dbejte na efektivitu

Menší skupiny čtyř či pěti lidí obecně fungují o mnoho lépe než ty větší.

Snažte se o co největší diverzitu skupin, ale zároveň věnujte pozornost obsazení zásadních rolí nutných pro splnění úkolu. Dobře funguje, když si složení jednotlivých týmů promyslíte předem.

Vedoucí pracovníci se musí dobře připravit. Aby vše probíhalo hladce, je třeba si stanovit, zda budete k řešení úkolu používat propracovanou metodologii typu human centered designu, nebo postupy jako brainstorming, hraní rolí, hackathon, online průzkum a podobně.

Zajistěte dostupnost internetu, ale ujistěte se, že případný výpadek připojení nezastaví rozjeté aktivity.

Práci si rozvrhněte do několika dní. Nesnažte se všechno zvládnout během pár hodin. Nechte si čas na srovnání myšlenek a prostor na případné změny pracovních postupů, pokud se ukáže, že jsou třeba.

Změnit zažité prostředí je nesmírně přínosné, byť jde jen o pár dní.

Na konci výletu nezapomeňte představit výsledky práce celého týmu. Prezentace podpoří váhu výstupů.

Nezapomeňte na svou klasickou agendu

Na skupinovou práci jsme všem vymezili čtyři hodiny denně. Nejen proto, aby si každý měl šanci v klidu projít pamětihodnosti v okolí, ale také kvůli běžnému chodu firmy.

Díky tomu jsme zvládli všechny nezbytné úkoly tak, aby naši nepřítomnost v Praze nikdo nepoznal.

Co dál?

Z nejlepších výstupů jsme pak vybrali tři hlavní témata a zlepšení, jejichž zapracování už reálně provádíme.

Vylepšili jsme vyhledávání českých lokálních designérů a udržitelných značek, protože lidé přikládají tomuto aspektu čím dál tím větší váhu. Budeme vyžadovat a lépe zobrazovat informace o materiálech všech produktů – podle výzkumu, který jsme prezentovali na Fashion-research.com, tyto údaje patří mezi důležité atributy pro výběr oblečení. Do třetice implementujeme vizuální vyhledávání produktů podle nahrané fotky na základě machine learning algoritmů.

A už teď víme, že si coworkingový výlet nenecháme ujít ani příští rok. Změnit zažité prostředí je nesmírně přínosné, byť jde jen o pár dní.