Turistů jezdí do moravskoslezského regionu více, kraj chce přivábit další

  14:56
Loni do Moravskoslezského kraje zavítaly přes tři miliony lidí, asi třetina se i ubytovala. Přes každoroční nárůst ale kraj mezi regiony zůstává v počtu turistů v druhé půlce. Zlomit to chce Technotrasou i sítí elektrokol.

K největším moravskoslezským turistickým lákadlům patří industriální areál Dolní Vítkovice. | foto: Dolní oblast Vítkovice

Pětadvacet míst letos propojí propagační kampaň zaměřená na technické atraktivity kraje. Spolu s dalšími novinkami má za úkol nalákat do regionu více turistů.

Každoročně jich přibývá, z celkového počtu turistů v republice ale severní Morava a Slezsko láká zatím jen pět procent.

„Máme neskutečný potenciál v industriálních památkách, nikde jinde nemají tolik technických atraktivit na jednom území,“ charakterizoval turistickou výjimečnost regionu David Karčmář z krajské společnosti Moravian-Silesian Tourism. Právě ta řídí projekt takzvané Technotrasy, na který chce letos lákat.

Počet zapojených subjektů z původních čtrnácti od letošní sezony vzrostl na pětadvacet. „Chtěli jsme, aby samotné atraktivity a jejich expozice byly oživené. V mnoha budou například komentované prohlídky,“ nastínil Karčmář.

Po Slezské Hartě popluje parník

Na osoblažské úzkokolejce se lidé nově podívají do lokomotivy a zkusí ji rozjet či zahoukat. Krnovská synagoga přiblíží židovské průmyslníky, v expozici klobouků v Novém Jičíně bude možné si klobouky vyzkoušet i dotvořit a zájemce čekají i jízdy historickým autobusem po ostravsko-karvinském revíru.

Novinkami sezony budou také výletní loď na Slezské Hartě či širší síť elektrokol k zapůjčení, ty se nově objeví například v Mostech u Jablunkova, ve Štramberku či na Ovčárně. „Náš cíl pro rok 2019 je jasný, chceme se dostat přes hranici jednoho milionu ubytovaných turistů,“ řekl náměstek hejtmana pro cestovní ruch Jan Krkoška.

Podle statistik za loňský rok je Moravskoslezský kraj v počtu turistů osmý ze čtrnácti krajů. „Turistů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních bylo podle Českého statistického úřadu 985 795,“ upřesnil Krkoška s tím, že dalších 1,3 milionu lidí jsou takzvaní výletníci, kteří v kraji nenocují, a tři čtvrtě milionu je individuálních hostů, kteří spí u přátel nebo rodiny. Celkem kraj navštívily přes tři miliony lidí. Utratili 8,5 miliardy korun.

Turistů přibývá od roku 2013

Návštěvnost regionu roste každoročně od roku 2013. „Tehdy kraj navštívilo necelých 700 tisíc turistů, dnes je to o 41 procent více,“ vypočítal náměstek Krkoška. Ve srovnání s rokem 2017 nárůst činí deset procent. V průměru v kraji lidé stráví 2,8 noci a utratí 2 800 korun.

Míří sem především turisté z tuzemska, čtyři pětiny ubytovaných v kraji jsou Češi. Ti zahraniční tvoří pětinu z celkového počtu turistů v kraji a jen dvě procenta z celkového počtu zahraničních turistů v republice. Nejčastěji přijíždějí Slováci, Poláci a Němci.

Nejnavštěvovanějšími cíli jsou jako v uplynulých letech Dolní oblast Vítkovice a Landek park, Zoologická zahrada Ostrava, Trojhalí Karolina, DinoPark a frýdecko-místecké Muzeum Beskyd s jeho dvěma expozicemi: hradem Hukvaldy a zámkem ve Frýdku.

Průmyslové peklo s oblaky dýmu? To už dávno není pravda

Region se v nárůstu počtu turistů řadí k nejlepším v republice. Ze šesti turistických oblastí v kraji jsou pak největším skokanem Jeseníky, které ve srovnání s rokem 2015 hlásí nárůst o 41 procent.

„Když porovnáme Beskydy a Jeseníky, Beskydy mají už dlouho vybudovanou svou infrastrukturu. Do Jeseníků investoři přišli později, začala se tam stavět nová ubytovací zařízení a budovat infrastruktura. V některých ohledech je to tam tedy modernější než ve zbytku kraje,“ nastínil důvody nárůstu Karčmář.

Nejvyšší meziroční nárůst hlásí Opavské Slezsko, jde o 26 procent turistů. Beskydy i tak zůstávají nejvyhledávanější oblastí, lákají třetinu turistů. Následuje Ostravsko a Jeseníky. „Všichni očekávají, že je Moravskoslezský kraj a Ostravsko průmyslové peklo s oblaky dýmu. Když pak přijedou, jsou překvapení. Nejtěžší věcí je tedy zlomit negativní image, kterou máme,“ vnímá výzvu do budoucna Karčmář.