Kabinet barokních kuriozit uvádí v české premiéře soubor Chorea Historica pod vedením choreografky Kateřiny Klementové, v režii Přemysla Bukovského a v hudebním nastudování ansámblu Musica cum gaudio pod vedením Martina Šmída, v koprodukci s Lodí Tajemství. Premiéra a reprízy proběhnou 13. a 14. května 2019 na Lodi tajemství a 7. července na Valtickém zámku v rámci Mezinárodní letní školy staré hudby.
Představení je inspirováno sbírkou divadelně-tanečních komediálních scén tanečního mistra Lambranziho, z roku 1716, která dosud nebyla v Česku přeložena ani kompletně zpracována. „Benátský taneční mistr putoval Evropou a nejen že systematicky zaznamenal každodenní situace, obchod, řemeslo, zábavu, fascinaci tajemným a exotickým, ale také nabádal k vlastním tanečním a hudebním interpretacím, což považujeme za výzvu pro tvůrce 21. století,“ říká choreografka a autorka projektu Kateřina Klementová.
„Každá scéna – vychází z dobové rytiny – je uvedena jednohlasým melodickým motivem. My musíme dohledávat v pramenech motiv v dobovém zpracování pro více nástrojů, nebo jej nahrazovat jiným dílem se stejným tanečním rytmem, přičemž pracujeme se zdroji, které dobově korespondují s tvorbou a vydáním Lambranziho traktátu,“ líčí vskutku mravenčí práci hudební dramaturgyně Magdalena Šmídová Turchichová.
„Další inspirativní variantou je užití zapsané melodie a její stylová aranž pro potřebné nástrojové obsazení, tzn. dokomponování zbývajících hlasů. Nebo pro potřeby jednotlivých tanečníků vytváříme zcela nové kompozice, při zachování stylové čistoty. Je to skutečně cesta barokem, krok za krokem,“ uzavírá umělecký vedoucí Musica cum gaudio a skladatel Martin Šmíd.
Pilířem hudebního doprovodu k inscenaci tvoří krátké jednohlasé melodie otištěné v záhlaví každého obrazu Lambranziho sbírky. Zpracování tohoto hudebního materiálu se ujal vedoucího souboru Musica cum gaudio a skladatel Martin Šmíd. Společně s dramaturgyní souboru Magdalenou Turchichovou, která doplnila taneční hudbu díly dobově korespondující s Lambranziho sbírkou, sestavili celý hudební oblouk inscenace.
„Motivy Lambranziho tanců bylo potřeba vykomponovat pro potřebné nástrojové obsazení. Jím naznačené melodie jsou sice na první pohled triviální až banální, ocenil jsem však jejich hravost, rafinovanost a úzké spojení s daným obrazem. Při zpracování jsem s nimi v rámci stylové čistoty nakládal celkem volně, v jednom případě jsem jej i podložil původním italským textem. Jako další možnost práce s repertoárem jsme zvolili nahrazení původních tanců jinými skladbami podobného charakteru a rytmu. Protože Lambranziho melodie charakterem odpovídají spíše hudebnímu stylu 17. století, přiblížili jsme se tomu i ve výběru ostatní hudby. Protipólem tanečních čísel je několik vokálních duetů a instrumentálních suit italských autorů v rozmezí od 30. let 17. století do počátku 18. století. Záměrem byla stylová jednota, ze které ovšem záměrně vybočuje např. hudba Antonia Vivaldiho způsobem, který v 21. století vnímáme jako kontrast klasické hudby s hudbou populární,“ uzavírá Martin Šmíd.
Zdroj: Chorea Historica
Kabinet barokních kuriozit na Lodi Tajemství
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?