Vláček na silnici zůstat nemůže, uznávají ve Vyškově. Letos jede naposled

  10:54
Žluté atrakci, která za dvanáct let převezla mezi vyškovským zooparkem a dinoparkem více než milion návštěvníků, letos zřejmě začala poslední sezona. V příštích letech už otevřený dinovláček nevyjede, i podle samotných provozovatelů je jeho pohyb po silnicích nebezpečný.

Žlutý vláček vozí výletníky po tříkilometrové trase od vyškovské zoo do dinoparku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Vozidlo na pneumatikách s otevřenými okny i dveřmi, v němž lidé sedí v několika vagonech za sebou na dřevěných lavicích, nyní převáží návštěvníky zoo do areálu dinoparku. Trasa trvá asi dvacet minut, částečně přitom vláček projíždí centrem města.

Z tříkilometrové trasy je problematických především posledních 350 metrů. Ty vedou po silnici první třídy. Zbývající většinu trasy jede vlak po silnici druhé třídy.

„S ohledem na bezpečnost všech účastníků silničního provozu je provoz takového vozidla na silnicích s velkou hustotou provozu, kterými silnice II/430 a I/47 beze sporu jsou, krajně nebezpečný,“ upozornil vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

Provozovatelé vláčku si v minulosti zařídili provozní licenci u místní radnice, jež ho vyjímá ze zákazu pohybu po silnici druhé třídy.

Ovšem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako garant provozu na silnicích první třídy podle jeho mluvčí Niny Ledvinové k dinovláčku nikdy žádné povolení, nebo alespoň doporučení, nevydalo.

Silnice první třídy navíc sousedí s pozemky, na nichž vyroste nová průmyslová hala. Do ní budou od příštího roku jezdit nákladní auta. Investor se s vedením obou výletních atrakcí dohodl na maximálním počtu padesáti vozů, které do haly denně přijedou.

„Opravujeme v místě křižovatku. Vláček se vymyká nejrůznějším předpisům a parametrům, takže jsme si museli složitě vypočítávat, jak vůbec tu křižovatku technicky provést. Dinovláček je po mnoha stránkách komplikace. Sám bych do něj nesedl,“ řekl Dalibor Valín, který pozemky pod plánovanou halou vlastní.

Ostatně i zoopark už uvažuje, že dinovláček vymění za jiné dopravní prostředky. „Předběžně to vypadá na patrové autobusy. Tím bychom se mohli vyhnout případným kolizím na silnici se špatnými důsledky. Nemůžu se tvářit, že za stávajících podmínek bude všechno ideální. A rozhodně nechci čekat, až se něco stane,“ uvedla ředitelka zooparku Dagmar Nepeřená s tím, že veškerá zodpovědnost za případné zranění cestujících by byla nejspíš na ní.

Přestat vozit návštěvníky dinovláčkem doporučuje i Snovický. „Přestože je provoz uvedeného vozidla veden zcela jistě dobrým úmyslem vyjít vstříc požadavkům cestovního ruchu, domnívám se, že v tomto konkrétním případě je třeba hájit i veřejný zájem ochrany bezpečnosti účastníků silničního provozu,“ dodal.

Halu začne investor budovat na podzim. Podle Nepeřené tak ještě bude možné letošní sezonu dojezdit ve stávajícím dinovláčku.

„Příští rok už pojedeme v novém. Nedokážu si představit, jak bychom fungovali s vláčkem a náklaďáky na jedné silnici. Ošetříme přepravu do dinoparku tak, aby se doprava směřující do haly nebo z ní návštěvníků nijak nedotkla nebo je neohrozila,“ ujistila.

Vláček zpomaluje dopravu ve městě

Už pro osobní auto je těžké vlak předjet a řidiči ve Vyškově tak musejí zpomalit na rychlost 25 kilometrů za hodinu. To je maximální rychlost, kterou se vlak pohybuje.

„Dinovláček dopravu ve městě zklidňuje. Řidiči jsou pozornější, jedou za námi pomaleji. Někteří jsou možná nervózní, že nás nepředjedou, ale déle než osm minut za námi jet přes město nemohou,“ tvrdí Nepeřená.

S nějakou variantou přepravy lidí ze zoo do dinoparku a zpět přitom vedení atrakcí přijít musí. U dinoparku totiž chybí parkoviště. Nové parkoviště a samostatný vstup už zde vystavět nejde. Město sice vlastnilo pozemky, ovšem změnilo je na průmyslovou zónu a prodalo je. Další prostor pro parkoviště už v místě není.

Dopravní propojení zooparku, který je příspěvkovou organizací města, s dinoparkem vlastněným soukromým investorem je tak pro oba turistické cíle výhodné. Zoo z něj profituje, protože dinopark její provoz v podstatě dotuje. A výhodou pro areál druhohor je právě to, že vláček mu ze zoo přiveze návštěvníky.

Jak fungují dinosauři ve vyškovském parku