Recenze Byt v Paříži: Detektivní román o omylu, rozdílných povahách a pátrání v minulosti

Jedním z nejoblíbenějších francouzských spisovatelů současnosti je Guillaume Musso. Že jste o něm ještě neslyšeli? To byste měli ihned napravit, tento pětačtyřicátník má na svém kontě už pěknou řádku skvělých titulů, tím nejnovějším je Byt v Paříži. Kniha vyšla na jaře letošního roku v nakladatelství Motto.

Jestliže si myslíte, že Byt v Paříži je oddychovou četbou pro ženy, jste na omylu, jedná se o detektivní román, který do děje vtáhne i mužskou populaci. Vše začíná zdánlivě nevinně, kdy se dva hlavní hrdinové setkají nedopatřením v jednom pařížském bytě, který si pronajmou. Na první pohled pochybení, které by mělo jít snadno vyřešit. Jenže chtěl snad sám osud, aby se tyto dvě postavy setkaly na jednom místě, nebo si s námi pohrává autor a jedná se pouze o menší předem promyšlenou administrativní chybu?

Ne náhodou jsou hlavními hrdiny britská policistka Madeline a americký spisovatel Gaspard, na první pohled dvě odlišné povahy si nakonec k sobě přeci jen najdou cestu. Spojí je touha po vědění a zvědavosti.

Náhody neexistují. Co způsobí jeden omyl?

Gaspard není zrovna velkým sympaťákem, se kterým byste chtěli jít na kávu. Je spíš cholerickým, věčně nabručeným a stále jízlivým umělcem, který opovrhuje vším a všemi. I proto se na měsíc rozhodne ubytovat v pronajatém bytě daleko od New Yorku, aby mohl napsat další skvělé dílo. Jeho protipólem je Madeline, která je velmi vnímavou a citlivou ženou toužícím po jediném, a to stát se matkou. Z depresí a z její životní situaci ji má pomoci právě Paříž.

Odlišné povahy jsou často předmětem neshod, hádek a konfliktů, zároveň ale právě dva rozdílné pohledy na svět pomohou objasnit záhadu, kvůli které došlo k pochybení s pronájmem bytu v Paříži. Společně se tak vydají na stopu záhadné minulosti slavného malíře Seana Lorenze, který po sobě zanechal vzácné obrazy. Bohužel ani rok od smrti se obrazy nenašly a nikdo o nich nic neví.

Pátrat v minulosti je vzrušující

Detektivní román je skvěle napsaný, je svižný, nápaditý a především s nečekaným koncem. S každou dočtenou kapitolou se budete muset pustit do další a poutavý příběh vás nenechá ani na chvilku vydechnout. Někomu by snad jen mohla vadit přehnaná kritika Francie a naopak vyzdvihování New Yorku.

Román je psán z více pohledů, i díky tomu se nestačíte při čtení nudit. Moji pozornost si autor pravidelně udržoval nejrůznějšími detaily, které, jak jsem od počátku tušila, byly ve výsledku klíčovými. Guillaume Musso si umí pohrát s dějem, a tak v knize nebylo nic tak, jak se na první pohled zdálo.

Pár základních údajů

Název knihy Byt v Paříži zní v originále Un appartement á Paris. Do češtiny knihu přeložily Andrea a Daniela Marešovy a na jaře 2019 ji vydalo nakladatelství Motto. Guillaume Musso je nejprodávanějším francouzským autorem současnosti, jeho knihy byly přeloženy do 42 jazyků a celkem se jich prodalo na celém světě více jak 28 milionů výtisků. Do češtiny byly kromě Bytu v Paříži přeloženy také romány Volání anděla a Noc v Central parku, všechny tři knihy najdete na stránkách Albatrosmedia. A jaké hodnocení si od nás detektivní román Byt v Paříži vysloužil? Dáváme mu 8/10.