13.05.2019 11:30

Hořká komedie Výnosné místo v Národním divadle moravskoslezském

Bez peněz za úředníkem nelez. To je podtitul hořké komedie s názvem Výnosné místo, kterou sice Alexandr Nikolajevič Ostrovskij (1823–1886) napsal ve druhé polovině 19. století (1856), ale která je dodnes více než aktuální. Činohra Národního divadla moravskoslezského ji nabídne divákům vůbec poprvé. Novým (ryze současným) překladem a zároveň i úpravou ji opatřil Tomáš Vůjtek a režie se ujal jeho letitý spolupracovník Ivan Krejčí.

Premiéru bude Výnosné místo mít v Divadle Antonína Dvořáka ve čtvrtek 16. května v 18.30 hodin. První reprízu pak v sobotu 18. května ve stejném čase.

Úřednická vrstva prorostla korupční praxí natolik, že mladík obhajující ideály morální bezúhonnosti je pro smích a nepředstavuje pro protřelé byrokraty žádné nebezpečí. Téma kousavé satiry se trefuje do černého i dnes,“ říká k obsahu dramaturgyně Sylvie Vůjtková. „Ostrovskij řadu let pracoval u soudu a důvěrně znal poměry, o nichž psal. Však také hra byla cenzurou zakázána pro ‚výsměch státním úředníkům‘ a trvalo řadu let, než se vůbec mohla dostat na jeviště. V jádru věci je jeho komedie velmi současná, což jsme se rozhodli podtrhnout novým překladem a úpravou jistých dobových konvencí,“ doplňuje dramaturgyně.

Od těch činovníků a kupčíků, o kterých Ostrovskij píše, se nijak zvlášť nelišíme. Dneska už sice máme podnikatele a státní úředníky, modus vivendi ale bohužel zůstal stejný. Je až s podivem, jak současnou hru Ostrovskij napsal,“ doplňuje překladatel Tomáš Vůjtek. Inscenační tým se shodl na tom, že Tomáš Vůjtek přepíše (na dnešní dobu značně idealizovaný, pravděpodobně cenzorům určený) konec. „Pokud chceme, aby tahle hra konvenovala s dneškem, není tam místo pro kladné hrdiny,“ říká Vůjtek. Dalším obohacením Ostrovského hry jsou i připsané písně v duchu „bolestínského šansonu“. Nápad režiséra Ivana Krejčího textař Tomáš Vůjtek se skladatelem Ondřejem Švandrlíkem rozvíjeli inspirováni normalizačními šansony především z let osmdesátých, kde nebyla nouze o vznešené ideje. „Diváci se rozhodně mohou těšit na humor, kterým se doberou neradostného poznání, v jakém stavu je naše společnost. Je to náš příběh, ačkoli postavy mají ruská jména,“ uzavírá Tomáš Vůjtek.

Ostrovskij napsal během druhé poloviny 19. století na padesát divadelních her, NDM zatím uvedlo jen devět. Výnosné místo bude uvedeno vůbec poprvé – stejně jako všechny ostatní premiérové tituly sté sezóny.

www.ndm.cz

Autor článku: Šárka Swiderová

Hořká komedie Výnosné místo v Národním divadle moravskoslezském

Inscenace

23.04.2024

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace.

23.04.2024

Návrat krále. Švandovo divadlo uvede písničkový retro muzikál o božském zpěvákovi putujícím za snem o dokonalém popu

Životní epizoda božského zpěváka, který se ze své socialistické vlasti vydal v 70. letech naplnit své sny do kapitalistické ciziny, inspirovala dramatika a režiséra Jakuba Čermáka k vytvoření nové inscenace napsané přímo pro Švandovo divadlo. Návrat krále nabízí výlet do minulosti, příběh nepravděpodobné lásky i tragikomickou bitvu o smysl umění.

23.04.2024

Hudebně-divadelní inscenace Labyrint na motivy díla Jana Amose Komenského se letos vrátí na divadelní prkna

Nejznámější dílo jednoho z největších českých myslitelů, filozofů a spisovatelů Jana Amose Komenského, Labyrint světa a ráj srdce se letos vrátí na divadelní prkna. Hudební divadlo Labyrint autorky Jarmily Bekové v provedení sólistů Jiřího Macha, Radka Novotného, Jana Sklenáře a samotné autorky, symfonického orchestru Camerata Moravia, pěveckého sboru Chermon a kapely pod taktovkou dirigenta Joela Hány bude uvedeno 3. října 2024 v brněnském Sonu a 15. října 2024 v pražském divadle Hybernia.