Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon zvýšil zisky, divize fotoaparátů ale spadla o 18 %

14.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Další čtvrtletí bylo pro společnost Nikon poměrně pozitivní. Příjmy klesly jen mírně, za to se ale povedlo významně navýšit zisky. To ale neplatí o divizi fotoaparátů, která své příjmy i zisky o něco snížila.
Společnosti Nikon sice mnozí nepřející předpovídají brzký zánik, faktem ale je, že poslední čtvrtletí bylo pro firmu docela pozitivní a společnosti se podařilo výrazně zvýšit provozní zisk. Zatímco loni to v daném čtvrtletí bylo 56,2 mld. japonských jenů, nyní se už Nikon vytáhl na zisk 82,6 miliard jenů a tvoří to tak 11,7 % příjmů, což je velmi pěkné číslo. Faktem nicméně je, že příjmy spolenosti lehce klesly ze 717 na 708,6 mld. jenů (-1,2 %). I po započítání všech daní je Nikon ziskový (66,5 mld. jenů proti loňské hodnotě 34,7 mld. jenů).
 
Nikon logo
 
Pokud se ale podíváme na fotografickou divizi, zde už moc nadšení nebude. Tady se totiž příjmy společnosti propadly o 17,9 % z 360, 7 na 296,1 mld. jenů. Snižoval se i provozní zisk ze 30,2 na 22,0 mld. jenů, nicméně jak je vidět, divize je i nadále slušně zisková. Zmínit můžeme ještě to, že fotografická divize tvoří svými příjmy zhruba 42 % společnosti. Jde tedy o její velkou část, ale přesto nelze tvrdit, že Nikon jsou jen a pouze fotoaparáty.
 
Společnost Nikon navíc zveřejnila i zajímavá čísla o počtech prodaných fotoaparátů. Pokud jde o celý trh fotoaparátů s výměnnými objektivy, tak zde se trh zmenšil z 11,41 milionu na 10,04 mil. kusů a v případě Nikonu to bylo z 2,62 na 2,06 mil. kusů. Je tedy vidět, že počty prodaných kusů neklesají zdaleka jen u kompaktů, ale i u dražších fotoaparátů. Zde je pro společnost kladné alespoň to, že se zvyšuje průměrná cena prodaného fotoaparátu. Nikon si pochvaluje zejména prodeje zrcadlovky Nikon D850. Prezentační materiály naopak nehovoří o úspěchu CSC fotoaparátů Z6 a Z7, jen zmiňují, že se společnost soustředí na jejich marketing podobně jako u kompaktů na Coolpix P1000.
 
Počty prodejů ale klesaly i u objektivů. Celý trh klesl z 19,06 na 16,96 mil. kusů, přičemž pro NIkon to znamenalo propad ze 4,01 na 3,17 mil. kusů. Ještě výrazněji to jde vidět u výše zmíněných kompaktů. Ty ještě před rokem s 11,96 mil. kusů překonávaly fotoaparáty s výměnnými objektivy, nyní to ale za poslední čtvrtletí bylo pouhých 8,22 milionu kusů pro celý trh. V případě Nikonu to byl pokles z 2,51 na 1,6 mil. kusů kompaktů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.