Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Banky se patrně podílejí na miliardových daňových únicích, tvrdí Nadační fond proti dluhové pasti

CZK
CZK
Foto: INCORP images

Nadační fond proti dluhové pasti nadále rozkrývá nekalé praktiky na trhu s bankovními úvěry. Investigativní práce přináší znepokojující výsledky. Průlomovým zjištěním je způsob, jakým účtují české banky přeprodej pohledávek. Konkrétně pak přefakturace, při níž patrně dochází k obřím daňovým únikům. Důkazní materiál v podobě bankovních výpisů má k dispozici řada dlužníků.

Pumpují horentní sumy do marketingu a budují si vábivý image dobrosrdečné společnosti, která se vždy stará o blaho klienta a od níž nehrozí žádné nebezpečí. Jenže praxe se poté mnohdy diametrálně liší, banky jednají zcela jinak a v případě pohledávek se sporným obsahem podporují kontroverzní byznys firem jako IT Credit či Qi Investiční.

Právě těmto společnostem a dalším obchodníkům s chudobou přeprodávají pohledávky ze spotřebitelských a jiných úvěrů a na bankovních výpisech je uvádějí jako provize. „Je to velmi pochybné. Banka by měla postoupit pohledávku a nový nabyvatel by si ji měl zanést do účetnictví jako majetek. V případě provize je situace naprosto jiná, jde o přímý daňový náklad. Vše napovídá, že jde o velkovýrobu dlužníků pro milionové daňové odpisy,“ vysvětlil David Bascheri z Nadačního fondu proti dluhové pasti (NFPDP).

Touto cestou, kdy se z pohledávky stává provize, podle Davida Bascheriho nejspíše vznikají miliardové úniky na daních a zároveň nejspíše dochází k praní špinavých peněz. „Vše nasvědčuje tomu, že banky ve spolupráci se zmíněnými firmami uměle vyrábějí dlužníky a poté prodejem pohledávky formou provize vytvářejí prostředí, v němž lze legalizovat prostředky získané z černé ekonomiky,“ přemítá David Bascheri nad znepokojující praktikou.

Banky by přitom pohledávky, které mají jištěné zástavou, vůbec prodávat nemusely. Mohly by se finančně saturovat prodejem zástavy, místo toho ale volí jinou, spekulace vyvolávající cestu. „Pohledávky dál přeprodávají v plné výši – tedy bez jakéhokoli ponížení částky za obtížnou vymahatelnost, takže je jasné, že jde o lukrativní záležitost a že by je dokázaly vymoci samy vlastním aparátem. Jenže to není v jejich zájmu. Už jen kvůli tomu, že nestojí o negativní publicitu a pošramocení pověsti směrem ke klientům,“ popsal David Bascheri.

Přeprodej pohledávky má negativní důsledky jen a pouze pro klienta. Jeho dluh skokově naroste, protože obchodníci s chudobou získanou pohledávku zesplatní a napočítají si k ní různé úroky, smluvní pokuty a podobně. NFPDP může doložit případy, kdy lidé, kteří by jinak umořili původní dluh díky prodeji zástavy, nakonec splácejí několikanásobně vyšší sumu.

Zůstává dosud nezodpovězenou otázkou, zda banky nemají ještě jiný důvod, proč pohledávky postupují touto formou obchodníkům s chudobou. Existují indicie, které majetkově propojují banky se zmíněnými společnostmi. Tím by celé skandální jednání bank, jež vede klienty do těžko řešitelných dluhových pastí, nabývalo ještě větších rozměrů.

Nadační fond proti dluhové pasti otevřeně vystupuje proti přeprodeji bankovních pohledávek a jejich zákaz se pokouší prosadit apelem na přední veřejné činitele. Žádá po nich legislativní změnu, která se opírá o současný občanský zákoník. Podporu pro svůj návrh hledá NFPDP napříč politickým spektrem.

Témata:  banky Peníze podvod

Aktuálně se děje

10. května 2024 12:34

Češi nečekaně silně utrácí. Konsolidační balíček ani drahé energie je neodrazují

Spotřebitelé v Česku jsou nečekaně silně při chuti utrácet. Letos v březnu tržby maloobchodu reálně stouply o 6,1 %. Čekal se přitom růst ani ne poloviční. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

EUR

Rozhovor

Eura se dožijeme, říká ekonom pro MM. Prozradil, kdy jeho zavedení očekává nejdříve

Euro je stále silným tématem, které hýbe českou politikou, ale i celou společností. Přijmout, nepřijmout? Jak to vnímají ekonomové a jak české firmy? Dvě třetiny české veřejnosti jsou proti přijetí jednotné evropské měny, je to rozumný názor nebo chybí celospolečenská debata, která by dokázala veřejnost přesvědčit o výhodách přijetí? I na to v rozhovoru pro MoneyMAG.cz odpovídal analytik společnosti Akcenta CZ Miroslav Novák.