Pobyt

Inspirují se hotely praktikami leteckých společností? Pozor na skryté hotelové poplatky

Skryté hotelové poplatky vám mohou docela slušně provětrat vaše úspory / Pexels
Řečeno slovy jedné slavné filmové hlášky, začíná se nám tady projevovat takový nešvar. Mnohé hotely si totiž začínají účtovat skryté poplatky, o kterých se většinou dozvíte až na poslední chvíli, kdy vám už nezbývá nic jiného, než se s nimi smířit. Možná se inspirují úspěšnou praxí leteckých společností, které už si dnes k cenám letenek dokážou připočíst kde co, jen aby své klienty co nejvíce vyždímaly.
Reklama
Reklama

autor  Pavel Přeučil

16. května 2019   |   14:11

Pokud jste se s touto praxí dosud na svých cestách nesetkali, máte štěstí, protože podle jednoho z nedávných průzkumů WTTC (World Travel & Tourism Council), existuje už dost dlouhý seznam hotelových poplatků, zahrnujících často značně nesmyslné služby. Některé z nich jsou vyloženě uměle vykonstruované, vůbec se s nimi nemusíte při rezervaci setkat a lze se jim snadno vyhnout. Jiné jsou však velmi dobře skryté a zdánlivě opodstatněné. Jak se těmto poplatkům vyhnout?

Turistické daně a poplatky

Při objednávání zájezdu nebo individuálního pobytu musíte vždy počítat s tím, že cena, ke které jste se dostali v katalogu, nebo v nabídce cestovní kanceláře bude málokdy konečná. Po příjezdu na místo budete nuceni dnes už ve většině těch nejvytíženějších turistických destinací zaplatit ještě turistickou taxu.

Někde ji nazývají turistickou či také ekologickou daní, nebo daní z přenocování. Ta se ještě před pár lety pohybovala v haléřových částkách, ale dnes vám může významně zasáhnout do rozpočtu. Vybírají ji většinou ubytovací zařízení, tedy hotely. Ty jsou v tom samozřejmě nevinně, protože jednají podle nařízení svých vlád. Například v Řecku zaplatíte za každou noc v hotelovém pokoji navíc až 4 eura, což představuje v přepočtu za deseti denní dovolenou více než tisícovku navíc. V takovém Bruselu však zaplatíte v rámci tzv. městské daně za každou noc navíc až 7,50 eur.

Podivné rezortní poplatky

Nejnebezpečnější jsou poplatky, které jsou povinné, ale nejsou zahrnuty v cenách pokojů. Ty si účtují například velké prázdninové rezorty s odůvodněním, že poskytují nadstandardní služby, které nejsou zahrnuty v ceně pobytu. Dokonce jsou schopny vám předložit seznam těchto služeb, které údajně poplatky pokrývají, jako využívání fitness center, WiFi připojení, plážových transferů, ostrahy, plážového servisu atd. Podobným poplatkům přišly na chuť i některé městské hotely, kde by však slovní spojení rezortní poplatek působilo poněkud směšně, takže používají spíše označení „facility“, což si můžeme přeložit jako poplatek za vybavení.

Poplatky za úklid

Zdá se vám absurdní platit hotelu zvlášť za úklid pokoje? Tak vězte, že už to není žádnou výjimkou. Dříve byl poplatek za úklid většinou doménou levnějších ubytovacích zařízení, penzionů, soukromých apartmánů atd. Dnes se začíná čím dál častěji objevovat i u větších hotelů. Některé z nich zavádějí tyto poplatky jako povinné, jiné apelují na vaše dobrovolné zaplacení.

Hotely se snaží přenést mzdové náklady na své hosty

Na pokoji tak můžete objevit oznámení, že se od vás očekává, že zanecháte pro úklidový servis určitou částku, která je nedílnou součástí jejich mzdy. Hotel si tak uměle snižuje náklady na mzdy zaměstnanců a přenáší je na své hosty. Při individuálním výběru ubytovacího zařízení si dejte zvlášť pozor zejména na poplatky za tzv. závěrečný úklid, protože ty se mohou pohybovat i ve stovkách eur.

Poplatky za parkování

Pokud se ubytujete v příměstském nebo venkovském motelu s otevřeným parkovacím prostorem, nemusíte se poplatku za parkování obávat. Jiné je to ve městech, přímořských destinacích a dalších letoviscích. Tam už se poplatku za parkování nevyhnete. Přestože vám většina hotelů nezaručí hlídané parkoviště, pokud chcete mít auto k dispozici v blízkosti, budete muset za parkování platit a to dost velké částky. Auto bude stát sice na ulici, stejně jako auta místních, ale vás to přijde na hříšné peníze.

Předčasný příjezd do hotelu

Tohle je hodně zajímavý systém vydírání hostů. To, co bylo kdysi běžné a jakousi součástí obvyklé praxe, že jste mohli do hotelu přijet dříve, je dnes prohřeškem, za který se tvrdě platí. Při předčasném check-in si můžete samozřejmě sednout v lobby hotelu se svou hromadou kufrů a počkat si třeba půl dne, než nastane ona kýžená hodina vašeho oficiálního příjezdu, ale pokud dorazíte do hotelu brzy ráno, unaveni po celonoční cestě, budete toužit jen po sprše a pohodlné posteli. Pak vám nezbývá nic jiného, než na hotelové vyděračství přistoupit a zaplatit nemalý poplatek.

Předčasné storno poplatky

Ještě nedávno bylo standardem, že hotelovou rezervaci jste mohli bezplatně zrušit až 24 hodin před příjezdem a to bez jakýchkoliv postihů. Čím dál tím více hotelů však tento limit prodlužuje na tři dny i déle a pozdní storno znamená že budete muset zaplatit alespoň jednu noc. Jisti si nemůžete být ani při rezervaci přes takové ubytovací portály, jako je Booking.com, Hotel.com a další, které vám nesmyslně zaručují bezplatné storno. Protože při rezervaci musíte zadat údaje o své platební kartě, mnohé hotely vám bez vašeho vědomí zablokují určitou částku, pokrývající náklady na první dny ubytování. Je pak nesmírně těžké dostat při stornu pobytu tyto peníze zpět. Tuhle neblahou zkušenost mají za sebou už tisíce lidí.

Šachy s WiFi připojením

Většina hotelů a dalších ubytovacích zařízení našla ve WiFi snadný zdroj dalších příjmů. Bezplatné WiFi by mělo být už dnes zcela běžným standardem, ale připravte se na to, že s vámi bude hotel hrát docela zajímavou šachovou partii. V první řadě omezují mnohé hotely bezplatné WiFi pouze pro hosty, kteří využili jejich vlastního rezervačního systému.

Pokud jste si pobyt rezervovali prostřednictvím třetí strany, možná budete muset zaplatit poplatek. Potom je zde rychlost připojení. Přestože vám cestovní agentura nebo rezervační systém zaručuje bezplatné WiFi na pokoji, zjistíte po příjezdu, že je naprosto nepoužitelné. Při reklamaci na hotelové recepci se pak dozvíte, že pokud chcete větší rychlost, musíte si připlatit a dostanete přístupové heslo k rychlejší síti.

Jak se tedy poplatkům vyhnout?

Skryté hotelové poplatky byly vždy a budou se vyskytovat i nadále. Mezi ty nejstarší patří poplatky za předčasný odjezd, využití hotelových počítačů, doručování zásilek, trezory na pokojích atd. Zásadou je, zjistit si o svém ubytování co nejvíce předem a to už před samotnou rezervací. Prostudujte si podrobně oficiální stránky hotelu. Určitě se nespoléhejte jen na popis cestovní kanceláře.

Seznamte se podrobně s recenzemi předchozích hostů, kteří často své zkušenosti sdílejí na různých cestovatelských či ubytovacích portálech. Vyhledejte si hotel na sociálních sítích, většina z nich už je například na Facebooku a i tam se prezentují v diskuzích názory hostů. Pokud budete alespoň těchto pár zásad dodržovat, můžete se většině neočekávaných poplatků vyhnout.

Další zajímavé články
Reklama