Výsledky této tradiční ankety organizované Krajským úřadem Zlínského kraje byly vyhlášeny ve čtvrtek 16. května při slavnostním večeru v Uherském Brodě. Obchodní dům Zlín byl do soutěže přihlášen v kategorii Stavby občanské vybavenosti.

Nakonec nad všemi kategoriemi obdržel jedno ze dvou nejvyšších ocenění: Cenu hejtmana Zlínského kraje. Celkem bylo do 17. ročníku přihlášeno 48 staveb. Obchodní dům byl oceněn za způsob provedení „stavebně i finančně náročné rekonstrukce“ a „záslužný počin z hlediska obnovy města a jeho oživení“.

„Tvůrci rekonstrukce respektovali historickou podobu, až na drobné změny, které byly vyvolány jiným účelem využití budovy. Obchodní dům začal být více baťovskou stavbou a věrněji se upnul k architektuře Zlína,“ uvedl k udělení ceny hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.

Ilustrační foto.
Víkend přinese očekávané oteplení

„Máme velkou radost. Rekonstrukce byla finančně, technicky i organizačně velmi náročná, navíc jsme si byli vědomi historického významu budovy, což pro nás bylo také silným závazkem. To, že rekonstrukci příznivě přijala nejen široká veřejnost, ale dočkala se i odborného uznání, nás upřímně těší,“ uvedl Radovan Pilich, jednatel společnosti PRIOR Zlín, která je majitelem budovy.

„Ocenění si velmi vážíme. Současně je třeba dodat, že stavba se stále vyvíjí a k jejímu úplnému dokončení nám ještě zbývá dobudovat plánovanou reprezentační a ubytovací část v nejvyšších podlažích, abychom poslání budovy zcela naplnili po stránce vizuální i funkční. Poté budeme mít ambici představit Obchodní dům v plné kráse i pro národní cenu Grand Prix za architekturu,“ doplnil hlavní architekt Jaroslav Ševčík.

Obchodní dům Zlín byl vybudován v roce 1931 Tomášem Baťou podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury. Kompletní rekonstrukce začala v létě 2017 a vyžádala si náklady 430 milionů korun bez DPH. Hlavním architektem byl ing. arch. Jaroslav Ševčík, generálním dodavatelem Strabag.

Opravená budova se znovu veřejnosti otevřela 9. listopadu 2018, po roce a čtyřech měsících.

Cílem rekonstrukce bylo vrátit Obchodnímu domu původní neobvyklý vzhled, o nějž přišel necitlivými zásahy v 50. letech, a současně mu vdechnout nový život. Proto došlo mj. i ke změně v „náplni“ budovy, jejíž obchodní prostory byly zredukovány z původních šesti na dvě podlaží.

Ta jsou nyní naplněna gastronomickými podniky a obchody zaměřenými na moderní životní styl a nakupování. Gastronomické podniky reprezentuje Bistrotéka Valachy s bistrem, kavárnou, pekárnou, kornuterií, Barem 1931 a školou vaření, první moravská pivní restaurace Budvarka, cukrárna Eiscafe Delikana a La Formaggeria Gran Moravia, v nejbližších dnech přibyde Cafe a Fresh Bar Jogurtovna.

Ukládání časové schránky pro budoucí generace do podlahy na kolonádě v Luhačovicích.
Luhačovická kolonáda bude ukrývat časovou schránku

V obchodní pasáži se dále nachází supermarket Billa, drogerie DM, knihkupectví Dobrovský, papírnictví Grafit, trafika, zlatnictví, směnárna, barber shop Na Fešáka a květinářství House Deco&Flowers. Zbývající volné prodejní jednotky mají být obsazeny v nejbližších týdnech, novinkou bude mj. centrum masáží.

Třetí až šesté poschodí Obchodního domu Zlín si pronajala zlínská společnost HP TRONIC, která je provozovatelem sítě obchodů a e-shopů Datart, Euronics a Kasa.cz, vlastní značku ETA a provozuje Resort Valachy.

HP TRONIC do budovy přesunul své sídlo se čtyřmi stovkami zaměstnanců, ve třetím patře také nabízí konferenční prostory k pronájmu. V nejvyšších patrech navíc plánuje vybudování spa hotelu se zážitkovou restaurací a wellness centrem. 

O OBCHODNÍM DOMĚ ZLÍN

Budova Obchodního domu, dříve Zlíňanům známého také jako Prior, byla postavena podle návrhu dvorního baťovského architekta Františka Lydie Gahury v roce 1931 jako první výšková budova ve městě. Zrodila se v době prudkého rozmachu Baťových závodů, které v té době již dávno nebyly „pouze“ továrnou na boty, ale prosperujícím gigantem s řadou dalších výrob i služeb.

Zaměstnanci u Baťů vydělávali až o 50 procent více, než činil tehdejší průměr v zemi. Není divu, že bylo pro firmu výhodné tuto mimořádnou kupní sílu zužitkovat ve vlastních prodejnách.

Obchodní dům se po svém dokončení stal skutečnou výkladní skříní Zlína a živým místem, kde obyvatelé trávili svůj čas nejen návštěvou jídelny, ale i nakupováním v duchu nejmodernějších trendů.

Obchodní dům byl například prvním v republice, který zavedl jezdící schody. Převratnou novinkou byl také samoobslužný prodej.

V ohromné šíři sortimentu zde bylo možné nakoupit vše od potravin až po automobily. Průčelí budovy zdobily typické baťovské reklamní slogany jako „Těm nejlepším – to nejlepší“ nebo „Vaše spokojenost – náš úspěch".

Zajímavý a odborníky ceněný byl i vzhled Obchodního domu s pozoruhodným členěním oken. Spodní dvě podlaží přitahovala pozornost nakupujících velkými prosklenými výklady přes celou výšku od podlahy ke stropu. Ve vyšších poschodích se okna postupně zužovala až do nejvyšších pater, v nichž byly umístěny sklady.

V 50. letech 20. století došlo k necitlivým úpravám, které původní členění oken a tím i vzhled budovy znehodnotily. Se vznikem obchodních center navíc ztratily opodstatnění dřívější rozsáhlé prostory pro obchody.

Po rekonstrukci se nyní Obchodní dům Zlín opět pyšní původním vzhledem, jejž ještě vylepšila prosklená nástavba pro restauraci a wellness centrum na střeše, a právem přitahuje pozornost návštěvníkům nejen ze Zlína.

Ilustrační foto.
Jeden z medvědů na výletě do Zlína? Viděli jej na Klečůvce

Vítězné stavby roku 2018

Vítězné stavby roku 2018Zdroj: DENÍK