Během šampionátu jsou prodeje v oficiálních eshopech až čtyřnásobné, říká šéfka BPA Obermajerová

Ředitelka společnosti BPA sport marketing Jana Obermajerová

Ředitelka společnosti BPA sport marketing Jana Obermajerová Zdroj: BPA sport marketing

Oficiální dres
Neoficiální dres
3
Fotogalerie

Černý trh se “zaručeně pravými” fanouškovskými výrobky souvisejícími s hokejem se odhaduje na deset milionů korun ročně. "Koupí napodobeniny nepodporuje fanoušek hokej, ale jen parazitujícího prodejce," říká v rozhovoru pro web E15 ředitelka společnosti BPA sport marketing Jana Obermajerová. 

BPA je výhradním marketingovým partnerem Českého hokeje, kdo může oficiálně prodávat merchandising související s českým hokejovým týmem?

Máme dlouhodobě postoupena osobnostní práva hráčů ve spojení s reprezentačními týmy českého hokeje včetně komerčních práv k symbolům Českého hokeje. Ta jsou chráněnou registrovanou známkou stejně jako jedinečný vzor současného reprezentačního dresu Českého hokeje. Prodej zajišťuje licencovaný výhradní merchandisingový partner, společnost Střída Sport, která dodává zboží včetně dresů do oficiálního fanshopu, do smluvních online i kamenných sportovních obchodů. Některé licencované produkty se mohou objevit v rámci marketingových aktivit oficiálních partnerů českého hokeje, což jsou Tipsport, Generali, Pilsner Urquell, Škoda Auto a Intersnack či dalších prodejců.

Kolik peněz se na veškerém oficiálním merchandisingem ročně utrží?

To by přesně uměla zodpovědět společnost Střída Sport, ale z údajů, které máme k dispozici, lze usuzovat, že jde o vyšší jednotky milionů.

Co se nejvíce prodává a jaký je zájem v souvislosti s MS a jaký v běžné sezoně, když se hrají jiné soutěže?

Tradičně nejvíce textil, tedy dresy, šály a kšiltovky. Dresy aktuálně tvoří okolo 60 procent všech prodejů. V oficiálním eshopu evidujeme nárůst vždy před Vánoci, což je i období konání Channel One Cupu, a pak samozřejmě při vrcholné fázi přípravy v dubnu a při MS. Během turnajů EHT je prodej dvojnásobný, během šampionátu tří až čtyřnásobný. Ale to jsou údaje pouze za oficiální eshop.

Loni byly představeny nové dresy, kolem kterých bylo poměrně živo včetně negativních reakcí. Nejsou i kvůli tomu prodeje menší?

Naopak. Od zavedení nové identity se prodej fanouškovských předmětů Českého hokeje vyvíjí nadmíru dobře. I na posledních reprezentačních domácích akcích nám ze stánků fanshopu hlásili vyprodáno. To není jen o dresech. Nabídka je mnohem širší. A třeba při utkání s Ruskem se prodalo 100 kusů nových dresů. Podle aktuálních informací prodej nového českého dresu na Slovensku během MS tvoří 64 procent všech tržeb prodeje merchandisingu. Pokud se srovnají tržby na kamenných prodejnách či také na eshopu v období týden před šampionátu plus první tři dny MS, tak evidují nárůst o 230 procent oproti minulému roku.

Kolik se prodá merchandisingu v oficiálním prodeji a mimo něj?

Pokud je myšlen poměr prodejů oficiálních produktů na oficiálním eshopu a v jiných prodejních sítích, tak aktuální číslo nemám bohužel nyní k dispozici. To bude známo až po MS po všech závěrkách.

A dá se odhadnout alespoň poměr toho, co jsou oficiální věci a co jsou napodobeniny?

O kolik peněz tak BPA, potažmo český hokej přichází? Poměr lze velmi těžko vyčíslit. Jen těch všelijakých „hokejových“ dresů se státními znaky naleznete v obchodních řetězcích, tržnicích, ale i různých pochybných eshopech mraky. Připomínám, že státní znak nelze autorsky chránit, tedy i čelit těm napodobeninám není snadné. V tuto chvíli patrně ani státní úřady netuší, jaký je objem prodeje fanouškovských předmětů se státními symboly. Internet je takovými produkty pochybného původu a kvality zaplaven. Dle informace prezentované svazem v červnu minulého roku se odhady černého trhu pohybovaly okolo 10 milionů korun ročně. To samozřejmě není problematika jen hokeje. Je na každém fanouškovi, co si koupí, a s čím se chce asociovat. Chápu, že pro mnohé je určující cena, nicméně koupí těchto fake produktů, které nemají nic společného s českým hokejem, podporují pouze daného parazitujícího prodejce, nikoliv hokej, kterému fandí.

Kdo nejčastěji parazituje na spojení s hokejem?

Subjektů je celkem mnoho z různých oborů: obchodní řetězce, hobby prodejny, prodejci elektra, konkurenti Tipsportu. Pokud jde o zneužití dresů, tak například čerstvým a celkem velkým paskvilem je aktivita OKAY elektro. Vzali vzor současného dresu, který je chráněným autorským počinem tvůrců nové identity, a na místo symbolu lva na něj dali velký státní znak a své logo. Dres používají jako dárek k novým televizorům. Jde o názorný příklad parazitování. Pak jsou tu případy, kdy kromě dresů dochází ke spojení s českým hokejem v takové podobě, že prokazatelně směřují k získání neoprávněného prospěchu na úkor BPA, reklamních partnerů českého hokeje a splňují skutkovou podstatu generální klauzule nekalé soutěže. Je s podivem, že se takovéhoto jednání neštítí i renomované společnosti, které se prezentují férovým přístupem ve svých firemních kodexech. Pokud někdo má zájem se spojit s emocemi, které ve veřejnosti iniciuje český hokej, může se na nás obrátit. Je to jistě korektnější a ve finále levnější řešení, než případné soudní spory a pokuty.

Připravujete nějaká opatření? Tedy zakročíte proti nekalým prodejům a jak? A připravujete se již nějak na budoucí MS v Praze 2024?

Nejdříve daný subjekt upozorníme na porušování práv. Pokud i přes výzvu v nekalém jednání pokračuje, předáváme případ právníkům, ČOI a upozorníme státní správu. Mistrovství světa konaná u nás i právě na Slovensku jsou skutečně v tomto směru náročnější. Již jsme v pozici marketingového partnera zažili nekalé praktiky v roce 2015, domácí MS přitáhne jistě mnoho subjektů, které se budou chtít na té vlně zájmu svézt.