Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že je otevřený možnostem rozšíření jeho skupiny. Spekuluje se, že objektem zájmu je britské duo Jaguar a Land Rover. Představitelé těchto značek však námluvy popírají.
Range Rover Velar

Range Rover Velar | foto: Jaguar Land Rover

„Obvykle nekomentujeme spekulace, které se objevují v médiích. V tomto případě však potvrzujeme, že se tyto dohady nezakládají na pravdě,“ oznámila společnost Tata Motors, majitel automobilky Jaguar Land Rover. Faktem nicméně je, že britské duo čelí ekonomickým těžkostem a Francouzi mají naopak po úspěšné akvizici Opelu hlad po další expanzi, která by jim pomohla zvýšit odbyt a rozložit náklady na vývoj.

Podle neoficiálních informací již existuje analýza možností propojení PSA a Jaguar Land Roveru. Toto spojení z určitých úhlů dává smysl, britská společnost totiž oznámila úsporný program a kromě nutnosti amortizovat investice do nových motorů a elektrifikace svých aut očekává zhoršení ekonomických výsledků v důsledku chystaného brexitu.

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Přitom už loni se britská firma po mnoha úspěšných letech dostala do ztráty, proto po loňském snížení počtu zaměstnanců o 1 500 letos v lednu potvrdila redukci o dalších 4 500 pracovníků, převážně na kancelářských pozicích.

Francouzi naopak po úspěšném pohlcení Opelu potřebují stabilizovat svoji pozici. Jaguar Land Rover je sice s celkovým odbytem obou značek okolo 600 tisíc kusů ročně relativně malá automobilka, má však dobře zaběhnuté zastoupení v Americe i v Číně a potenciál mnohem vyšších prodejních marží než u produkce PSA.

Pro PSA to dává smysl

Pro francouzskou skupinu je jistě velmi atraktivním také technologické portfolio britské automobilky, kterou vlastní indický koncern Tata. Britové disponují moderní řadou benzinových a naftových motorů Ingenium, které z objemu 2,0 litru dávají výkon 110 až 221 kW a mohou být spojeny s mikrohybridním systémem. Letos se do prodeje dostane také zbrusu nový řadový třílitr.

Naproti tomu u francouzských značek PSA je u benzinových motorů maximem objem 1,6 litru a jejich nejsilnější dvoulitrový diesel má 133 kW. Silnější motory používá jen Opel a PSA za ně musí platit licenční poplatky koncernu GM, který je vyvinul ještě v době, kdy vlastnil německou značku.

Land Rover má také bohaté zkušenosti se systémy pohonu všech kol; to je oblast, kde se PSA dlouhodobě nedaří a téměř již tradičně se ji vyhýbá. Land Rover přitom používá hned dvě technicky rozdílná řešení pro auta s příčným uložením motoru a tři další pro podélně orientovanou hnací soustavu.

Britská skupina si také zakládá na moderních funkcích konektivity a unikátních řešeních, které nekonvenčním způsobem využívají možnosti senzorů, kamer a displejů. V nabídce má speciality jako třeba měření hloubky vody při brodění, projekci prostoru pod přídí vozu na centrální displej nebo digitální zpětné zrcátko.

PSA se navíc navzdory desetiletému úsilí nedaří etablovat svoji prémiovou značku DS jinde než na domácím trhu a v Číně. Nejen zkušenosti, ale případně i technika Jaguaru a Land Roveru – nebo alespoň některé zajímavé detaily – by mohly pomoct zvýšit odbyt této divize.

Jaguar a Land Rover by získaly více možností

Britské duo zatím není v existenčním ohrožení. Na pohled se naopak zdá být všechno v pořádku: prodeje Jaguaru rostou, Land Rover se po loňském poklesu může těšit na impuls, který vyvolá nová generace Range Roveru Evoque – nejprodávanějšího modelu skupiny. S elektromobilem I-Pace se Jaguar dobře uvedl na trh a zachytil nejdůležitější trend dneška včas.

Sdílení nákladů na budoucí vývoj elektrických pohonů s někým dalším by ale jistě přišlo vhod. Navíc si ani jedna z britských značek nemůže dovolit přijít na trh s cenově dostupným modelem. Minimem je v současnosti kategorie kompaktních SUV, kde mají Land Rover s Jaguarem hned tři zástupce – Discovery Sport s cenou do 940 170 Kč, E-Pace, který stojí od 952 270 Kč, a Range Rover Evoque startující nad milionem korun. Bez přístupu k opravdu masově vyráběné platformě je pro tyto automobilky nemyslitelné, že by někdy mohly přijít s něčím levnějším.

Evropským autem roku je elektrický Jaguar, zvítězil nejtěsněji v historii

Agentura Bloomberg navíc už v březnu informovala o tom, že pro Tata Motors, indického majitele Jaguar Land Rover, je případný prodej jednou ze zvažovaných variant, jak naložit s budoucností této divize – se zbytkem indické automobilky nijak výrazně provázané. To je výhodou pro případný prodej, odkázanost na vlastní technické prostředky však současně svazuje britské automobilce ruce možná i víc než hrozba brexitu.

Mnoho alternativních partnerů nezbývá

PSA podle neoficiálních informací diskutuje o partnerství i se skupinou Fiat Chrysler Automobiles a opakovaně se zmiňuje možnost partnerství s GM. Poté, co se nedávno na spolupráci dohodly Volkswagen a Ford, pro PSA další dostupní partneři nezbývají. BMW kooperuje s Toyotou a nově i Daimlerem, který má zároveň společné technologie s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Globální automobilové hřiště je tedy poměrně jednoznačně vykolíkované. A Jaguar Land Rover má v této strategické hře jednu z nejslabších pozic. Představa, že PSA a britské duo budou společně silnější než samostatně, v celkovém kontextu tedy nevypadá tak moc přitažená za vlasy.

8. září 2017

PSA a Jaguar mají společného více, než se zdá

Ačkoliv PSA nebylo ani s jednou součástí automobilek Jaguar a Land Rover nikdy majetkově provázáno, spojitostí se najde hned několik. 

Vývojové centrum Jaguaru sídlí od roku 1987 ve Whitley na jihovýchodním předměstí Coventry. Tento areál původně v roce 1970 vybudovala na místě bývalé letecké továrny společnost Rootes, patřící tehdy pod Chrysler. 

Po převzetí evropských aktivit Chrysleru koncernem PSA v roce 1978 spadalo centrum ve Whitley pod divizi Peugeot-Talbot. V roce 1985 bylo uzavřeno a prodáno Jaguaru, který jej přebudoval pro vlastní účely a používá dodnes.

Jaguar s Land Roverem využívají bývalé nemovitosti PSA i v nedaleké lokalitě Ryton-on-Dunsmore. V někdejší továrně Rootes za vlády PSA vznikaly v letech 1985 až 2006 Peugeoty 309, 405, 306, 406 a 206. Po uzavření byly výrobní haly zbourány a na jejich místě vznikla komerční zóna. V ní mimo jiné sídlí Jaguar Land Rover Classic a divize SVO vyrábějící speciální a zakázkové vozy značek Jaguar a Land Rover.

Nejtěsněji přišly obě automobilky do kontaktu v oblasti dieselových motorů. Motor AJD-V6 o objemu 2,7 a 3,0 litru je technicky spřízněn s francouzskými agregáty HDi o stejném objemu ve velkých peugeotech a citroenech. Jaguar XF, Land Rover Freelander a Range Rover Discovery také v minulosti poháněl čtyřválec 2,2 l vyvinutý ve spolupráci PSA a Fordu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...