VIDEO: Slezskou Hartu bude brázdit nová elektroloď, jediná v republice

  11:44
Originální plavidlo bude od června vozit turisty po Slezské Hartě. Jezdí výhradně na elektropohon, protože v ochranném pásmu přehrady se nesmí používat spalovací motory. Loď za 14 milionů korun je jedinou svého druhu v republice.

Bezmála tisíckrát za sezonu hladinu Slezské Harty obkrouží replika staré plachetnice Santa Maria. Výletní loď, jež pojme nejvýše deset cestujících, jich loni svezla přes sedm tisíc a zatím turisty po přehradě vozila sama.

Od letošního června tam lodní doprava posílí, startuje provoz velkokapacitní výletní lodi. Ta jezdí výhradně na elektřinu.

„Zájem o lodní dopravu po Slezské Hartě narůstá. V současnosti se bavíme o více než sedmi tisících přepravených lidí na lodi, která má maximální kapacitu deset cestujících. Z toho vlastně vznikl i požadavek na loď, která pojme více turistů, a my můžeme rozšířit nabídku,“ uvedl Bedřich Buťák, starosta Leskovce nad Moravicí.

V Leskovci má plavidlo jménem Harta domovský přístav. Provozovat jej bude Mikroregion Slezská Harta, který stojí i za vznikem projektu.

Připravoval se pět let, podmínkou byl totiž ekologický provoz výletní lodi tak, aby vyhověla legislativě a omezením spojeným s přehradou, která je zásobárnou užitkové vody a nachází se v ochranném pásmu. Výrobce plavidla se našel v Polsku.

„Loď je na solární energii, na povrchu má rozmístěných více než třicet solárních panelů. Má lithiové baterie a dva samostatné motory, jejichž ložiska se promazávají vodou, v technologii nenajdete žádné oleje. Rychlost plavby je asi 7 kilometrů v hodině, maximální rychlost 13 kilometrů v hodině,“ uvedl předseda mikroregionu Josef Havlík.

Provoz lodi vyjde zhruba na milion korun ročně, podle toho se počítaly ceny palubních lístků. Na výběr je okružní či vyhlídková plavba, okružní vyjde dospělého od 60 do 260 korun, vyhlídková na 190 korun.

„Nikde v Česku taková loď nejezdí,“ řekl hejtman Ivo Vondrák s tím, že pro hejtmanství, jež na vznik lodi přispělo čtrnácti miliony, je Slezská Harta jednou ze stěžejních turistických oblastí. „Je třeba, aby sem lidé jezdili, aby jezdili pravidelně a aby mohli využít možností, které tady jsou,“ dodal.

Začátek provozu nového plavidla s sebou nese i vznik potřebné infrastruktury. Na pěti místech u přehrady vznikla nová mola. Při jejich stavbě bylo potřeba se vypořádat s častým kolísáním hladiny v nádrži.

„Každé přistávací místo má svoje specifika. V Leskovci máme schodiště, které končí ještě ve vodě a je schopné zvládnout výkyv kolem sedmi osmi metrů,“ uvedl příklad starosta Leskovce Buťák.

V Mezině mají u břehu velmi mělko a tomu museli přizpůsobit i molo. Výkyvy výšky hladiny eliminuje osmnáctimetrová lávka. Pokud dojde k razantnímu poklesu, posune se celé molo. Je na sloupech, které lze vytáhnout z vody a přemístit. „Záměrně se šlo cestou konstrukce mobilního mola,“ doplnil předseda mikroregionu Havlík.

Přibude i trasa kolem Harty

Lodní doprava je jednou ze tří skupin stěžejních pro turistický ruch na Slezské Hartě. Dalšími jsou cykloturistika a pěší turistika. 

„Všechny tyto tři segmenty návštěvnicky rostou. Pracujeme na další infrastruktuře, vznikají tady nabíjecí stanice pro elektrolodě, v Leskovci vznikne sociální zařízení pro návštěvníky, lidé si zde mohou dobít i půjčit elektrokola. Intenzivně připravujeme cyklostezku podél celé Slezské Harty,“ sdělil náměstek hejtmana Jan Krkoška.

U přehrady, kde to bylo dosud zakázáno, bude možné také stanovat. „Navazující pozemek u mola jsme si pronajali a připravujeme pilotní projekt, kdy tam umožníme táboření a kempování,“ upřesnil starosta Bedřich Buťák.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz