Miriam Bayle: What? (recenze CD)

Miriam Bayle: What? (recenze CD)
21. května 2019 Recenze Autor: Milan Tesař

Slovenská zpěvačka Miriam Bayle se na svém aktuálním albu What? odklonila nejen od svých oblíbených jazzových standardů a scatu, ale od jazzu obecně. Album si zkomponovala a také s pomocí počítačového programu nahrála sama. Přečtěte si recenzi a poslechněte si z našeho archivu rozhovor s Miriam Bayle, který jsme vysílali v říjnu 2018.

Už svým minulým albem Song slovenská jazzová zpěvačka Miriam Bayle překvapila. Odklonila se od scatu a dala přednost pevnější struktuře písní s texty včetně své autorské skladby Tango se slovenským textem Mirky Ábelové. Právě v této spolupráci původně chtěla pokračovat, ale nakonec to dopadlo jinak. „Mirka neměla dost času, potom porodila. Proto jsem se rozhodla, že si poradím sama,“ říká zpěvačka v rozhovoru s Tomášem Polívkou a dodává, že ji postupně „psaní textů začalo ohromně bavit“. Autorské texty i melodie (zčásti se skladatelským přispěním manažerky Katky Soukupové) však nejsou největším překvapením alba nazvaného záměrně provokativně What? Hlavní novinkou je totiž instrumentace.

Zatímco minulé album Song zaranžovala Miriam Bayle pro barevnou živou kapelu s dvojí rytmikou (Dano Šoltis a Vít Halška), tentokrát prakticky celé album nahrála sama v počítači v programu Logic Pro X. Výsledkem jsou písně, které mají s tradičním jazzem, jemuž se interpretka dříve programově věnovala, společného pramálo. Album What? je – a nebojme se toho slova – čistě popové.  To ovšem neznamená, že by bylo jednotvárné. Zvolené barvy melodických i rytmických „nástrojů“ občas sice volají po obměně, ale drobná oživení jako ambientní úvod písně M22, latinský rytmus Too Late nebo – přece jen – použití scatu ve skladbě What To Do? celek výrazně oživují. Zvolený elektronický doprovod a někdy skutečně taneční rytmy zároveň zpěvačku inspirují k pěveckým polohám, na kterém jsme od ní v minulosti nebyli zvyklí.

Na minulém albu sedm z deseti skladeb trvalo více než pět minut, tentokrát to není ani jediná.  Tam, kde postrádají smysl sóla jednotlivých nástrojů, totiž není dobré píseň natahovat. To podstatné zůstává: Miriam Bayle zpívá skvěle nezávisle na tom, že svým novým albem jazzové fanoušky překvapila a některé možná i lehce rozladila. Ale je to její volba, její cesta a jistě i možný odrazový můstek k dalším projektům. 

Vydavatel: Chorus
Rok vydání: 2018
Žánr: pop
Celkový čas: 32:43

www.miriambayle.com

Článek vznikl pro časopis UNI

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!