Témata
Reklama

CzechTrade pomáhá strojařům, Francie

Agentura CzechTrade na stránkách MM Průmyslového spektra představuje zajímavé, potenciálně vhodné destinace pro export teritoriálně konkurenceschopné strojírenské produkce. Dnes se podíváme na francouzský trh.

Tento článek je součástí seriálu:
CzechTrade pomáhá strojařům
Díly

Francie patří k tradičním obchodním partnerům České republiky. Po Německu, Slovensku a Polsku je naším čtvrtým největším vývozním partnerem. V roce 2018 přesáhla hodnota vývozu z ČR do Francie 8,7 mld. eur (o 7,8 % vyšší než v roce 2017). Největší položky vývozu představovaly osobní automobily a příslušenství (30,3 %), komponenty výpočetní techniky (12,4 %) a elektrická zařízení (10,5 %). Dovoz z Francie do ČR činil téměř 5,1 mld. Eur, a byl tak o 9,4 % vyšší než v předchozím roce. V dovozu byly největšími položkami osobní automobily a příslušenství (13,7 %), kovové výrobky (9,5 %), elektrická zařízení (7,2 %), léčiva (6,6 %) a kosmetika (5,5 %).

V roce 2018 vzrostl HDP ve Francii o 1,5 %. Podobný růst předpovídá francouzská centrální banka i pro další tři roky. Průměrná roční inflace za rok 2018 činila 2,1 %, a to zejména v důsledku růstu cen energií. V dalších třech letech se očekávají hodnoty v rozmezí 1,3–1,7 %.

Měřeno podle nominálního HDP zůstává francouzská ekonomika šestou největší na světě a devátou podle parity kupní síly. V EU zastává silou své ekonomiky třetí místo a tvoří téměř pětinu celkového HDP eurozóny.

Za celý rok 2018 dosáhl tradiční schodek francouzské obchodní bilance 76,6 mld. euro. Deficit veřejných financí za rok 2018 se odhaduje ve výši 2,6 % HDP s tím, že v roce 2019 by měl mírně překročit hranici 3 %. Celkový dluh veřejného sektoru by se tak těsně přiblížil 100 % hodnoty HDP. Odhaduje se, že hospodářský vývoj bude v nejbližším období ovlivněn zejména zatím nejasnými důsledky brexitu, vývojem zahraniční poptávky při rostoucím napětí v mezinárodním obchodě i rychlostí a mírou, s jakou se opatření ke zvýšení kupní síly francouzského obyvatelstva v reakci na tzv. hnutí žlutých vest projeví skutečným růstem spotřeby domácností, a ne třeba růstem úspor.

Reklama
Reklama
Reklama
Vítězslav Blažek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade PařížVystudoval strategické a finanční řízení podniku na Fakultě ekonomické Západočeské univerzity v Plzni a mezinárodní marketing na Vysoké obchodní škole ve francouzském Amiens. Od roku 2005 do roku 2011 působil V. Blažek na pozici obchodního ředitele ve významných českých exportně orientovaných strojírenských společnostech. V letech 2012–2018 řídil aktivity skandinávské pobočky se sídlem ve švédském Stockholmu. Ing. Blažek hovoří plynně francouzsky, anglicky a německy, disponuje rovněž středně pokročilou znalostí švédštiny a ruštiny.

Struktura francouzské výroby

Klíčovými sektory zůstávají ve Francii letecký a vesmírný průmysl, telekomunikace, energetika, obranný průmysl, lodní stavitelství, dopravní průmysl, automobilový, chemický, farmaceutický a kosmetický průmysl. Velkou částí se na HDP podílí i turizmus, Francie je turisticky nejnavštěvovanější země světa s téměř 90 miliony zahraničních návštěvníků ročně. Naprostá většina francouzských firem je v soukromém vlastnictví, v částečném vlastnictví státu zůstává ve Francii dnes pouze 81 firem.

Šance českých strojařů

České firmy se na francouzském trhu nejčastěji uplatňují jako subdodavatelé strojírenských výrobků a služeb pro následující perspektivní obory:

Letecký průmysl

Sektor je velmi koncentrovaný, v čele je 30 společností, které zajišťují 90 % obratu odvětví. V regionu Occitanie a Nouvelle Aquitaine (Aerospace Valley) působí celkem 1 900 firem v oboru Aerospace a zaměstnávají celkem 146 000 osob. Francie dováží části letadel a letecká zařízení, jejichž výrobu zadává v Evropě (záporná bilance) a vyváží hotová letadla (vysoce kladná bilance).

Výroba kolejové techniky

Tento obor představuje druhý největší průmysl v Evropě a třetí v globálním měřítku. Největším výrobcem kolejových vozidel je firma Alstom, která v roce 2018 vykázala obrat ve výši 8 mld. eur a zaměstnává po celém světě 34 500 zaměstnanců. Firma Alstom vykazuje v současnosti zásobu zakázek na další období ve výši 38 mld. eur.

Lodní stavitelství

V současnosti zaměstnává ve Francii lodní průmysl celkem 115 000 pracovníků s celkovým ročním obratem 30 mld. eur, z čehož 60 % jde na export. Největšími firmami v oboru jsou Chantier de l’Atlantique a Naval Group.

Automobilový průmysl

Tento průmysl zaměstnává celkem 440 tis. osob a segment automotive představuje 16 % obratu francouzského průmyslu. Aliance Renault/Nissan/Mitsubishi je již druhým rokem největší automobilkou na světě, v roce 2018 činily prodeje 10,7 milionů osobních vozů. Koncern PSA v roce 2018 vyrobil celkem 3,9 mil. vozů – cca 7% zvýšení oproti 2017 (po akvizici Opel došlo ke zvýšení prodejů o 30 %).

Energetika

Až 79 % primární energie vyrábí Francie z jádra. V oboru je zaměstnáno 47 000 osob a tržby dosáhly úrovně 15,7 mld. eur. Cílem vlády je zcela bezuhlíková ekonomika do roku 2050. Do roku 2030 má být ztrojnásobena výroba z větrných elektráren a zpětinásobena výroba ze solárních zdrojů

Průmyslové subdodávky a metalurgický průmysl

V oborech průmyslových subdodávek, tedy v plastikářském průmyslu, tváření kovů, obrábění, slévárenství, gumárenství, povrchových úpravách apod., ve Francii působí 30 000 firem a je zaměstnáno celkem 615 000 lidí. Celkový obrat v roce 2017 činil 128 mld. eur, což přestavuje šesté místo na světě.

Case study CzechTrade Paříž

CzechTrade pořádá každoročně společnou účast českých firem z oblasti strojírenských subdodávek na největším francouzském strojírenském veletrhu Global Industrie v sekci Midest. Veletrhu se každoročně účastní velké množství českých firem z oblasti tváření kovů, přesného obrábění, svařování, povrchových úprav atp. Díky aktivní podpoře naší kanceláře, rozsáhlé zvací kampani a domlouvání konkrétních schůzek získávají firmy na veletrhu velké množství poptávek a vykazují následně uzavřené kontrakty s francouzskými odběrateli.

Francouzská kancelář CzechTrade pomáhá českým exportérům při rozvoji portfolia nových odběratelů na zdejším trhu již od roku 1999. Mezi nejčastěji realizované služby patří např. přehledné analýzy francouzského trhu na makro i mikro úrovni, prvotní akviziční kampaně, dlouhodobá exportní asistence, zprostředkování ověřených francouzských poptávek českým firmám, organizace dodavatelských fór, organizace společných expozic českých firem na oborových veletrzích atd.

CzechTrade Paříž

Ing. Vítězslav Blažek

vitezslav.blazek@czechtrade.cz

Reklama
Související články
Cíle a píle jsou tím, co mě žene stále kupředu

Martin Šula, majitel společnosti MSR Engines, založené roku 2004, vyrábí motorizovaná surfovací prkna JetSurf. Zajímavé na tomto projektu je, že úplně všechno vzniká v Brně – Střelice, kam se firma nastěhovala před dvěma lety. Tak se podařilo zvýšit plánovanou kapacitu na 1 500 výrobků ročně. Ale hned první rok zde vyrobili 1 200 surfovacích prken. Firma už ale přistavěla další objekty a hodlá se rozšiřovat i nadále.

Krize jako cesta k žádoucí změně

Hlavním životním mottem Ing. Vlastislava Břízy, majitele a generálního ředitele společnosti Koh-i-noor, je tvrzení, že kdo je připraven, není zaskočen. Společný rozhovor probíhal v intencích této jeho celoživotní strategie.

CzechTrade pomáhá strojařům: Velká Británie a Irsko

Agentura CzechTrade na stránkách MM Průmyslového spektra představuje zajímavé, potenciálně vhodné destinace pro export teritoriálně konkurenceschopné strojírenské produkce. Dnes se podíváme na jihoamerický trh, konkrétně do Spojeného království Velké Británie a Irska.

Související články
Prognózovat vývoj ekonomiky by bylo jednodušší, kdyby šlo jen o ekonomiku, říká ekonom Miroslav Zámečník

Složitá geopolitická situace natolik ovlivňuje ekonomické světové dění, že s jistotou prognózovat vývoj české ekonomiky není jednoduché. Klasické spouštěče, které ohlašují krizi, nefungují. Kdo dnes v recesi uspěje, proč je ČR pořád pro zahraniční investory zajímavá a která firma se budoucnosti bát nemusí? To jsou témata, nad kterými redakce MM Průmyslového spektra diskutovala s hlavním analytikem České bankovní asociace Miroslavem Zámečníkem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Související články
V čele high-tech továrny

Ivan Slimák je vedoucím závodu Škoda Auto ve Vrchlabí. člověk, který místo já většinou říká my je ve vedení závodu od roku 2011 a dá se říci, že mu dal novou tvář. Do té doby se zde montovaly Škodovky, známé jsou 1203, 105, 120, Favorit, Octavia, Roomster a další. Rozhodnutím koncernu Volkswagen se zde od roku 2011 nastartoval nový projekt a v roce 2012 sériová výroba automatických převodovek DSG (Direct Shift Gearbox).

Nebojte se výzev!

Tuto větu mi na konec rozhovoru řekl Ing. Radomír Zbožínek, člen představenstva Tajmac-ZPS, který se stále podílí na dění v mateřské firmě. Slovo "mateřská" pro pana Zbožínka platí dvojnásob, do firmy totiž nastoupil 1. listopadu 1972, takže zde "kroutí" již svou 46. sezonu. Tak akorát na to, aby jeho slova mohla posloužit i dalším lidem.

Veletržní válka světů

Redakce MM Průmyslového spektra věnovala šanghajskému veletrhu obráběcích strojů CCMT 2018 nemalou pozornost ve zpravodajství, které bylo uveřejňováno na webových stránkách v rubrice Očima redakce. V tomto článku a na přiložených obrázcích jsou zaznamenány veletržní postřehy, čínský kolorit, veletržní statistiky i holá fakta z oblasti čínského průmyslu. Něco málo o čínské výrobní technice a technologiích, které byly prezentovány na CCMT 2018, i pár dalších postřehů, jsme připravili do tohoto vydání.

Jak se transferuje know-how

„Pokud někde postavím pět strojů a budou z nich padat šrouby, které budu odesílat do zahraničí, tak to je samozřejmě jiná přidaná hodnota, než když vybuduji vývojové centrum, kde mám devadesát procent vysoce sofistikovaných pozic, spojené s výrobním závodem,“ říká programový ředitel GE Aviation pro Českou republiku Milan Šlapák, který poskytl redakci MM Průmyslového spektra rozhovor.

Pavel Sobotka: Příležitost je nutné v pravý čas chytit za pačesy

Píšeme první kapitolu knihy příběhů, v níž chceme představit úspěšné české podnikatele, kteří něco dokázali a kteří se za svou práci rozhodně nemusejí stydět. I když v České republice má slovo „podnikatel“ spíše pejorativní význam – a zasloužili se o to tzv. „rychlí podnikatelé“, kteří ostrými lokty dokázali rychle zbohatnout na úkor ostatních –, tento seriál ukazuje druhou stranu mince. Nápad, záměr, tvrdá práce, stanovení filozofie firmy, vztah k lidem. Pro mnohé to nebylo jednoduché a my chceme představit právě ty, kteří svou usilovnou prací dokázali, že Česká republika má stále na to, aby se pohybovala na špičce nejen v technologiích, ale i v managementu. Nechť vám tento seriál slouží jako příklad toho, jak nelehká cesta na samotný vrchol v určitém oboru mnohdy vede.

Češi v říši středu a snů

Česká expozice společné účasti na veletrhu CIMT je stejně jako v předchozích ročnících realizovaná specializovaným úsekem a. s. Veletrhy Brno a organizovaná pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Nutno podotknout, že letošní expozice, i když po dlouhé době beze strojů, byla po designové stránce s ohledem na její kompaktnost velmi povedená. Možná právě proto, že ji netříštily volné otevřené plochy kolem stroje.

CIMT je v Číně, Čína je na CIMTu

Při letošním ročníku došlo na CIMT k významné změně. Evropští i američtí vystavovatelé byli přemístěni z hal tzv. západních do východních. Proč, to se mi nepodařilo zjistit. V reportáži před čtyřmi lety jsem umístění evropských a asijských firem popisoval s notnou nadsázkou, a tak si tuto změnu vysvětluji po svém – vystavovatelé si přečetli mé zpravodajství z výstaviště?. Také platí, že není pavilon jako pavilon. Standardy úklidu v halách, stravovacích prostorech, na toaletách byly v pavilonech, kde byla německá a švýcarská expozice, bližší evropským zemím než asijským. A o tom je jedna z čínských mentalit – jaké standardy mají být, ty jim musejí být ukázány, resp. nadiktovány či nařízeny.

Dvacet let ve výrobě ocelových konstrukcí

Moravská firma Motor Lučina je předním exportérem ocelových konstrukcí ve střední Evropě. Svůj úspěch majitelé postavili na zkušenostech z krize. „Rok 2010 byl pro nás nejhorší v historii firmy. V době celosvětové krize, kdy jsme bojovali o zachování firmy, jsme zjistili, že nás okrádá náš vlastní generální ředitel. Ztráty byly ohromné. Dnes, po letech, nám to paradoxně několik desítek milionů zase přineslo, jelikož jsme se poučili. Pro firmu není nic horšího, než když se ji dvacet let daří. Dokud nepoznáte dno, tak se od něho nemůžete odrazit,“ říká jeden z majitelů společnosti Motor Lučina Tomáš Polach, který se s redakcí MM Průmyslového spektra podělil o své zkušenosti s podnikáním.

Zapalovací svíčky z jihu Čech dobývají celý svět

V letošním roce oslaví táborský Brisk osmdesát dva let své existence. Již od svého vzniku měla firma světové ambice. Na veletrhu Automechanika 2016 ve Frankfurtu je opět potvrdila. O zapalovací svíčky z jihočeského Tábora je velký zájem. „Aktuálně vyvážíme do více než 70 zemí a každý rok nám přibývají nová teritoria. Loni to byl například Mauricius, Zimbabwe a Malajsie. Nyní očekáváme první objednávky z Indonésie a Thajska,“ říká majitel společnosti Brisk Ing. Mojmír Čapka.

České letecké firmy mají ve světě dobré renomé

„Objem české letecké výroby roste a míří hlavně do zahraničí. Především v oblasti produkce ultralightů a leteckého výcviku je naše republika opravdovou velmocí. Počátky tradice pilotního, leteckého i vrtulníkového výcviku se datují již do roku 1948. České letecké školy jsou velice vyhledávané pro své kvalitní pilotní výcviky, které poskytují za bezkonkurenční ceny,“ potvrzuje Alice Undusová.

Reklama
Předplatné MM

Dostáváte vydání MM Průmyslového spektra občasně zdarma na základě vaší registrace? Nejste ještě členem naší velké strojařské rodiny? Změňte to a staňte se naším stálým čtenářem. 

Proč jsme nejlepší?

  • Autoři článků jsou špičkoví praktici a akademici 
  • Vysoký podíl redakčního obsahu
  • Úzká provázanost printového a on-line obsahu ve špičkové platformě

a mnoho dalších benefitů.

... již 25 let zkušeností s odbornou novinařinou

      Předplatit