Advertorial |
Konstruktéři automobilů jako by běželi uličkou, která se stále zužuje. Na jedné straně jsou pod tlakem, aby snížili emise skleníkových plynů a jejich výrobky byly čím dál „zelenější“. Na straně druhé stojí jejich zákazníci, které si v tvrdém konkurenčním boji mezi automobilkami rozmazlili. Těžko jim prodáte auto, jež pojede hůř než jeho přímý předchůdce. S tím souvisí ještě jeden prvek „rozmazlování“ zákazníků: aniž by si toho řidiči všimli, osobní automobily v posledních třiceti letech doslova prorostly elektronikou. Kde jsou časy, kde se za vrchol luxusu považovaly vyhřívané sedačky a vyhřívané zadní sklo…
Auta dnes obsahují kilometry kabelů, spoustu senzorů a hromadu asistenčních systémů. Přiznání je polehčující okolnost. Komu v poslední době v prudkém svahu nepomohl asistent rozjezdu do kopce? Tiše a nenápadně. Kdo se vyhnul kolizi jen díky důraznému upozornění na auto ve slepém úhlu, když se poněkud lehkomyslně a bez pořádného rozhlédnutí pustil do předjíždění na dálnici? Kdo zbytečně riskoval, dokud ho na to, že je až příliš blízko smyku, neupozornila ikonka ESP a systém preventivně auto nesrovnal? Jenže každá legrace něco stojí. V tomto případě moderní vozy potřebují mnohem víc elektřiny než jejich předchůdci. Ale kde „šťávu“ vzít, a přitom nezvyšovat spotřebu motoru, tedy ony prokleté emise?
Příběh třídy GLEMercedes-Benz uvedl třídu M na trh v roce 1997. Od podzimu 2015 nese toto SUV označení GLE, z nějž vyplývá jeho příslušnost k třídě E. S více než dvěma miliony prodaných vozů je GLE nejprodávanější SUV v historii značky Mercedes-Benz. V současnosti je značka s hvězdou ve znaku mimořádně úspěšně zastoupena v segmentu SUV, a to sedmi modely. Na celém světě si dosud SUV Mercedes-Benz zakoupilo přes pět milionů zákazníků. |
Aby vyřešili tento hlavolam, konstruktéři stuttgartské automobilky vybavili novou generaci vozů Mercedes-Benz GLE malou „elektrárnou“. Jak to vypadá v praxi? Když jste zvedli kryt motoru škodovky stodvacítky vašeho dědy, první, co jste viděli, byl klínový řemen. Ten poháněl alternátor, tedy zařízení, v němž se rodila elektřina a také chlazení. Rozhýbání motoru měl na starosti startér schovaný dole v temnotě.
V nejnovějším SUV z Německa v motorizaci s řadovým šestiválcem řemen ani jeho kladky na motoru nenajdete, protože funkci startéru a alternátoru převzalo jediné zařízení. Jmenuje se poněkud technicistně: integrovaný spouštěč s funkcí generátoru ISG (z Integrierte Starter-Generator – pozn. red.). V podstatě jde jediný výkonný elektromotor se schopností rekuperace energie. Navíc umí ještě jednu věc: když řidič potřebuje maximální výkon, ať už na silnici, nebo v terénu, zařízení dokáže poslat do pohonné soustavy 16 kW výkonu a 250 Nm točivého momentu. Na první pohled vypadá přidaný výkon lehce přes jednadvacet koní jako zanedbatelný, ale jde o zhruba tolik „koníků“, jimiž disponovaly motory menších předválečných automobilů. Sestava se montuje i do nejvýkonnějších verzí dodávaných pod značkou AMG.
Nejnovější zástupce v modelové řadě, která před více než dvaceti lety vlastně založila dnes tolik populární segment prémiových SUV, v sobě skrývá dvojité rozvody elektřiny. Kromě tradiční soustavy pracující s dvanácti volty je ve voze i soustava pro 48 V. Akumulátor pro 48 V rozvod zvyšuje celkovou kapacitu akumulátorů vozidla. Další výhodou je, že díky vyššímu napětí mohou být ve voze použity „kabely“ s menším průřezem. Dobrá zpráva pro každého, kdo počítá každý gram hmotnosti, aby ušetřil na spotřebě.
„Díky ISG bylo možné upustit od pohonu vedlejších agregátů řemenem na čelní straně motoru, což zkrátilo jeho délku. Úzká konstrukce vytvořila společně s prostorovým oddělením sací a výfukové soustavy místo pro uložení systému dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru. Elektrická síť s napětím 48 V napájí agregáty s vysokou spotřebou, jako je čerpadlo chladicí kapaliny nebo kompresor klimatizace,“ uvádí automobilka. Klasicky na 12 V jedou světlomety, spotřebiče v interiéru, palubní displeje a řídicí jednotky.
Víc elektřiny je skutečně potřeba. Do modelu GLE se totiž mimo jiné montuje systém označovaný jako E-Active Body Control. Je to hydropneumatický, aktivní podvozek s nově vyvinutým vzduchovým odpružením. „Jako jediný systém na trhu dokáže individuálně regulovat intenzitu odpružení a tlumení u každého kola zvlášť,“ chlubí se výrobce.
Prapředek dnešního vozu Mercedes-Benz GLE si premiéru odbyl v roce 1997. Stalo se tak, když se dinosauři z Jurského parku vrátili do kin ve druhém pokračování nazvaném Ztracený svět. SUV s trojcípou hvězdou na kapotě účinkování v tomto filmu do jisté míry pomohlo se vstupem na severoamerický trh.
„Mercedes-Benz založil v roce 1997 s třídou M segment prémiových SUV. Od té doby se pro tento terénní automobil rozhodly více než dva miliony zákazníků,“ říká Ola Källenius, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. Mimochodem, Källenius je designovaným šéfem celé automobilky.