Obavy z výluk na koridoru a ETCS. Nákladní železniční dopravce čekají krušné roky

Nový Traxx pro EP Cargo. Autor: OestreichNový Traxx pro EP Cargo. Autor: Oestreich

Nákladní železniční doprava v Česku roste, nemusí tomu být ale dlouho. Železniční nákladní dopravci se dnes na své konferenci ve

Nákladní železniční doprava v Česku roste, nemusí tomu být ale dlouho. Železniční nákladní dopravci se dnes na své konferenci ve Špindlerově Mlýně pořádané sdružením ŽESNAD.cz shodli, že v řadě případů mají velké obavy z dalšího vývoje, zejména s ohledem na zavádění ETCS i velké výlukové práce.

„Máme velkou obavu, zda tyto akce na koridoru nákladní doprava přežije,“ řekl Jaroslav Tyle ze ŽESNAD.cz na adresu chystaných velkých výluk mezi Prahou a Českou Třebovou a Brnem. Nejkritičtější je podle něj období od června do října 2022, kdy se předpokládá naprostá uzavírka koridoru mezi Brnem a Blanskem.  Bude podle něj velmi důležitá koordinace výluk, nebude možné provádět například v té době výluky na trati z Havlíčkova Brodu do Brna.

Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody ale není jiná možnost než tratě opravit než je dál chátrat.

Stejně jako loni budí velké emoce zavádění ETCS, které má být spuštěné od roku 2025 na hlavních koridorových tratích. Někteří dopravci se navíc netají tím, že pro ně může být ETCS smrtící, protože nejezdí tak často po koridorech a nevyplatí se jim drahou mobilní jednotku instalovat.

Průběh konference jsme sledovali on-line.

ON-LINE průběh konference

18:24 Konec konference

18:09 Dopravci upozorňují na problém, kdy se strojvedoucí naučí německy a vzápětí odchází jezdit do Německa za vyšší mzdu.

18:01 Daniela Kovalčíková upozornila na nový problém s požadavky na jazykové znalosti strojvedoucích, které může ohrozit mezinárodní dopravu. Evropská unie podle ní umožňuje výjimky pouze pro přeshraniční dopravu, u dalších výjimek je proces získání podle ní velmi složitý.

17:49 Jiří Minka z AWT upozornil na problém s pohraničními přechodovými stanicemi, kde dochází k velkým zdržením.

17:47 SŽDC podle Jasenčáka již testuje automatické stavění vlakové cesty

17:42 Dálkové řízení podle něj umožňuje mnohem lepší organizaci provozu.

17:34 Náměstek generálního ředitele SŽDC Miroslav Jasenčák. Podle něj je železnice u nás využita podobně jako v Německu a Rakousku, naopak výrazně více než v Polsku a na Slovensku (1,11 vlaku na 1 km železniční sítě).

17:32 Jiří Pohl upozornil, že problém s kapacitou má jednoduché řešení: budováním nových vysokorychlostních tratí.

17:28 Podle Tylla máme nevýhodu v tom, že nejsme tak velká země  a proto je u nás málo železničních právníků.

17:08 Právnické okénko Tomáše Tylla týkající se výluk a přidělování kapacity. Upozorňuje na naprosto nejasnou legislativu v této oblasti, která řeší to, kdo má být omezen. Na jednom z příkladů vysvětluje, že při výlukách může být ve výjimečných případech upřednostněna nákladní doprava před osobní.

17:03 Jiří Kolář věří, že implementaci IV. železničního balíčku Drážní úřad stihne

16:58 Podle jednoho z dopravců by Drážní úřad a ÚPDI měly více spolupracovat, protože jejich přístup je často velmi odlišný.

16:53 Šéf Drážního úřadu Jiří Kolář prezentuje největší změny na železnici za posledních třicet let a chystané změny související se IV. železničním balíčkem.

16:50 Tomáš Tyll upozornil, že by měly vzniknout speciální senáty u soudů, které budou řešit spory týkající se železnice.

16:43 Daniela Kovalčíková upozornila, že liberalizace přinesla velký přísun nových dopravců, kteří omezují osobní dopravu.

16:34 Podle Martina Hořínka jsou nabízené trasy na některých koridorech nabízeny v podobě, které neodpovídají dnešním požadavkům na nákladní dopravu. Jde například o délku vlaku. Podle něj navíc není naplněn slib o tom, že koridorové trasy mají prioritu.

16:32 Jindřich Kušnír upozorňuje, že při přidělování kapacity má podle zákona přednost objednávaná doprava.

16:27 Kodym ukazuje řadu statistik o postavení české železnice včetně například informace, že máme jednu z nejhustších sítí na světě.

16:20 Prezentace Pavla Kodyma, předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Vyzval dopravce k tomu, aby byli opatrní, co podávají, protože výsledek může být nakonec zcela jiný, než očekávali. Zatím má ÚPDI uzavřený pravomocně jediný případ, ostatní jsou u soudu. Upozornil na nové nařízení Komise o přístupu k zařízení služeb a k službám souvisejícím s železniční dopravou.

15:48 Přestávka

15:43 Jindřich Kušnír připomíná, že ETCS povede k velkému zvýšení bezpečnosti, připomíná výrazný nárůst počtu projetí návěstí Stůj.

15:38 Luděk Sosna se zeptal dopravců, zda by souhlasili s rozšířením ETCS i na mimokoridorové tratě. „Pokud to přinese vyšší bezpečnost a propustnost, tak určitě. Nesmí to ale vést ke zvýšení cen pro zákazníky,“ říká Ivan Bednárik.

15:36 Podle zástupce AWT je nešťastné, že například budou muset kvůli přejezdu z jedné vlečky na druhé po pár set metrech koridoru investovat do pořízení ETCS. To bude dražší než samotná lokomotiva.

15:30 Zástupce IDS Cargo uvedl, že kvůli ETCS jsou středně velcí a menší dopravci v situaci, kdy řeší, jak vůbec dál podnikat. Neví, zda už mají investovat do nových lokomotiv nebo ještě modernizovat stávající. Podle něj z této situace budou těžit jen velcí nadnárodní dopravci.

15:27 Zástupce AŽD Praha uvedl, že s ETCS Level I se v budoucnu už příliš nepočítá.

15:18 Jiří Svoboda se podivuje, proč se porovnáváme stále s jinými zeměmi. Podle něj s tím bojují i sousedé, například v Rakousku. Petr Šimral uvádí, že SŽDC nabízí zkušební jízdy s lokomotivou a strojvedoucím, ale SŽDC po nich chce zaplatit poplatek za dopravní cestu. Podle SŽDC je informace ale zavádějící.

15:16 David Votroubek z Federace strojvůdců uvedl, že k 1. lednu 2025, kdy má být zaveden ostrý provoz ETCS, podle jeho názoru dojde ke kolapsu provozu. „Dnes už nikdo nevěří tomu, že ETCS nebude znamenat snížení propustnosti,“ řekl. Podle něj je pět let do spuštění ostrého provozu velmi málo.

15:13 Strojvedoucí pod ETCS musí být proškolen a současně mít buď spuštěný další zabezpečovač nebo pojede maximálně stokilometrovou rychlostí. Do konce roku by podle něj mohlo být na koridoru vybaveno zhruba 50 mobilních jednotek.

15:11 Podle něj se podařilo projednat podmínky, kterou jsou splnitelné pro dopravce, kteří už ETCS mají na svých lokomotivách. Upozornil, že ve Švýcarsku už proběhlo 10 tisíc zkušebních jízd na ETCS, v Česku 10.

15:09 Petr Šimral z Metrans Rail prezentuje zkušenosti se zaváděním ETCS. Zájmem dopravců je podle něj, aby se začalo používat co nejdříve. Podle něj ale všichni dopravci s tímto názorem nesouhlasí.

15:07 Tomáš Tyll, právní zástupce ŽESNAD.cz uvedl, že omezování na koridoru nesmí dojít do situace, kdy bude bolet jen nákladní dopravce. Tomáš Čoček uvedl, že pokud dopravcům vadí výluky, tak klidně může jít na železnici méně peněz.

15:05 Ivan Bednárik: Musíme si nalít čistého vína. Víme, že se tu dvacet let na spoustu tratí nesáhlo. Ale není možné rozkopat najednou celou republiku. Musíme mít jistotu, že tratě budou průjezdné. Následující roky budou krušné, dodal Martin Hořínek.

15:03 Zástupce SŽDC upozornil, že proběhla nedávno roční výluková porada, snažili se vyjít dopravcům maximálně vstříc.

15:00 Luděk Sosna rozesmál sál slovy, že z D1 bude jednou velmi krásná fungující dálnice.

14:59 Jiří Svoboda takové výtky odmítl, podle něj je koordinace výluk aktuálně velmi dobrá a že není jiné řešení, jak koridor opravit.

14:56 Jaroslav Tyle upozornil, že koridor z Prahy do České Třebové čekají velké výluky a SŽDC by to měla řešit při přidělování kapacity. „Máme velkou obavu, zda tyto akce na koridoru nákladní doprava přežije,“ řekl. Nejkritičtější je podle něj období od června do října 2022, kdy se předpokládá naprostá uzavírka koridoru mezi Brnem a Blanskem.  Bude podle něj velmi důležitá koordinace výluk, nebude možné provádět například v té době výluky na trati z Havlíčkova Brodu do Brna.

14:51 Podle Tyleho by bylo možným řešením vlaky dálkové dopravy zařadit například do jedné půl hodiny, v druhé půlhodině by jezdily pak nákladní vlaky. Luděk Sosna upozornil, že se na tyto dálkové vlaky ale staví jízdní řády v regionech a tímto by došlo k rozkladu těchto přestupních vazeb.

14:46 Jaroslav Tyle upozornil, že v dopravní politice státu je uveden slib zajištění dostatečné kapacity na koridorech, což se ne vždy děje. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna uvedl, že řešením by bylo spojování vlaků některých osobních dopravců. Podle ředitele odboru drážní a vodní dopravy Jindřicha Kušníra není možné v tuto chvíli legislativně ale dopravce omezovat. Řešením by podle Kušníra mohlo být zavedení koncesního modelu. „Expresní segment nabobtnal do nepřirozeného objemu,“ dodal Kušnír.

14:43 Podle Tyleho se předělávají některé studie proveditelnosti, které by odstranily kritická místa pro nákladní dopravu. Jako příklad uvedl například chystanou modernizaci „pravobřežky“ či modernizace ostravského uzlu. Na všech hlavních směrech jsou podle něj stále úzká hrdla pro nákladní dopravu. Nákladní vlaky podle něj musí velmi často zastavovat: průměrná rychlost nákladních vlaků mezi Kolínem a Českou Třebovou tak je podle něj jen 38 kilometrů za hodinu.

14:40 Jaroslav Tyle ze ŽESNAD.cz představuje výsledky působení organizace na projektování. Podle něj se podařilo změnit u řady projektů parametry díky většímu zapojení. Jako příklad dává budování odboček na dvojkolejných tratích, které zvyšují propustnost tratí.

14:30 Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu se podivuje nad tím, že v novém operačním programu Doprava bude jen 50 % na železnici, podle něj by měl být vyšší, jinak bude železnice stagnovat. Ivan Bednárik uvedl, že by uvítal, kdyby se z operačního programu daly pořizovat vozidla, jako například v Polsku. Podle Tomáše Čočka se vede diskuse o dotacích na vybavení ETCS. O přímé dotaci na nová vozidla  ale podle něj neuvažují. Podle Martin Kolovratníka stát zatím málo využívá možnost čerpat peníze z půjčky Evropské investiční banky.

14:25 Nový operační program na dopravu (OPD 3) bude podle Hořelicy zaměřen pouze na dopravu, podle Hořelici se podařilo zažehnat nebezpečí, že bude spojen s životním prostředí. Věří, že se zapojí i další financování formou úvěru, aby se podařilo pokrýt některé připravované investice.

14:23 Šéf SFDI Zbyněk Hořelica uvedl, že objem peněz do železniční dopravní infrastruktury dlouhodobě roste. Na železnici podle něj půjde celkem 46 miliard korun a je možné, že se ještě letos navýší. SŽDC je podle něj v přidělování dodatečných prostředků úspěšnější než ostatní organizace.

14:20 V debatě o financování Čoček uvedl, že na železnici by mělo jít ročně v příštích letech kolem 50 miliard korun.  Upozornil na financování z nástroje CEF. Evropská komise se podle něj brání investicím do sítí mimo TEN-T.

14:15 Podle Tomáše Čočka by česká dopravní síť potřebovala ročně 166 miliard korun, aby byla v dobrém stavu. To je zhruba dvojnásobek letošního rozpočtu. Podle něj ale není pravděpodobné, že by stát měl tolik peněz a trh takový objem investic zvládl. Nejklíčovějším zdrojem na dopravní stavby podle něj budou hlavně národní zdroje, u evropských dotací upozorňuje, že bude čím dál větší zapojení úvěrových prostředků.

14:10 Ivan Bednárik se pozastavil nad tématem přesunu seřaďovacího nádraží v Praze – Libni. Podle něj se před pěti lety museli stěhovat z Kralup nad Vltavou do Libně a proto se diví, proč se mají stěhovat zpět. Podle něj tak chybí dlouhodobější strategie.

14:08 Podle Martina Hořínka se sice náklady za trakční elektřinu snížily, ale v Prohlášení o dráze se nově objevilo zpoplatnění objízdných tras při výlukách.

14:07 Konečně máme pocit spravedlnosti, konstatoval na téma nového hybridního modelu za spotřebu elektřiny předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

14:05 Za velký úspěch loňského roku považuje Svoboda zavedení takzvaného hybridního modelu pro výpočet spotřeby trakční energie. Ten přinesl spravedlivější rozúčtování. „Můžeme teď říct, že nákladní doprava opravdu doplácela na osobní,“ řekl.

14:03 Zavedení nového modelu zpoplatnění přineslo podle Svobody celkově snížení finančního zatížení dopravců, zejména v nákladní dopravě. Dokazuje to čísly, kdy i přes růst dopravy vybrala SŽDC méně peněz.

14:02 Velkým tématem je podle Svobody síť seřaďovacích nádraží. Podle něj jich je zbytečně moc. Naznačil, že chce, aby se opustilo seřaďovací nádraží v Libni.

14:00 Podle Svobody byl loňský rok ve znamení ambiciózních opravných prací. Podle něj se to projevilo na počtu pomalých jízd, kterých je v síti SŽDC 1,4 km.

13:58 Svoboda zmiňuje ožehavé téma ETCS. Podle něj o zkoušky zatím není mezi dopravci velký zájem, vyzdvihl přístup Metransu. S ČD Cargo řeší, jak omezit opotřebování podvozků. Vyzval dopravce, ať nepodceňují tyto zkoušky. „Vlak nám obrazně ujíždí již nyní,“ dodal.

13:55 Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda prezentuje opatření v oblasti provozuschopnosti dráhy. Uvedl, že začaly první zkoušky postrkové služby, která má být zavedena mezi Brnem a Kutnou Horou. „Letos budeme mít jasno, jakým způsobem je budeme využívat během velkých výluk na koridoru,“ uvedl Svoboda.

13:50 Náměstek ministra dopravy Ladislav Němec poděkoval za to, že ŽESNAD.cz mohl vzniknout, protože mají s kým diskutovat například legislativu. Jako příklad spolupráce uvedl vyjednání výjimky pro používání starších nákladních vozů po roce 2024.

13:46 Poslanec Martin Kolovratník (ANO 2011) uvedl, že v Česku je sice hustá síť železniční dopravy, mělo by dojít ale k jejímu zmenšení, aby se peníze mohly investovat více do koridorů. Upozornil, že probíhá jednání o zákonu o dráhách.

13:35 Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek uvedl, že na konferenci jsou všichni, kteří jsou pro českou železnici důležití. Zdůraznil, že je potřeba zvýšit atraktivitu železniční nákladní dopravy i u laické veřejnosti. Lidé by podle něj viděli rádi více zboží na kolejích, ale nevědí o problémech, s kterými se nákladní kolejová doprava potýká.

13:30 Moderátor Jan Kovařík zahájil konferenci a přivítal hosty

Program konference:

I. ÚVODNÍ SLOVA
Martin Hořínek (METRANS Rail), prezident ŽESNAD.CZ a CEO METRANS Rail
Martin Kolovratník (Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR), poslanec a organizátor spolupracující „Železniční konference Pardubice“
Ladislav Němec (MD ČR), náměstek ministra dopravy ČR

II. BLOK PROGRAMU
„Nákladní železniční doprava a infrastruktura současná i budoucí“

Vystupující:
Jiří Svoboda (SŽDC), generální ředitel SŽDC
Jaroslav Tyle (ŽESNAD.CZ), odborný spolupracovník ŽESNAD.CZ
Petr Šimral (METRANS Rail), prokurista METRANS Rail a vedoucí PS ETCS ŽESNAD.CZ

Panelisté:
Tomáš Čoček (MD ČR), 1. náměstek ministra dopravy ČR
Zbyněk Hořelica (SFDI), ředitel
Luděk Sosna (MD ČR), ředitel Odboru strategie MD ČR
Jindřich Kušnír (MD ČR), ředitel Odboru drážní a vodní dopravy MD ČR
Tomáš Slavíček (SUDOP Praha), generální ředitel

III. BLOK PROGRAMU
„Malé radosti a velké starosti železničních nákladních dopravců“

Vystupující:
Pavel Kodym (ÚPDI), předseda
Jiří Kolář (Drážní úřad), ředitel
Tomáš Tyll (AK VKS Legal), právník ŽESNAD.CZ a společník AK
Miroslav Jasenčák (SŽDC), náměstek GŘ pro řízení provozu

Panelisté: Předsednictvo ŽESNAD.CZ
Martin Hořínek (METRANS Rail), prezident ŽESNAD.CZ a CEO METRANS Rail
Ivan Bednárik (ČD Cargo), viceprezident ŽESNAD.CZ a předseda představenstva ČD Cargo
Michal Gajdoš (IDS CARGO), člen předsednictva ŽESNAD.CZ a CEO IDS CARGO
Jana Vládková (EP Cargo), viceprezidentka ŽESNAD.CZ a členka představenstva EP Cargo
Jiří Minka (AWT), člen předsednictva ŽESNAD.CZ a člen představenstva AWT

IV. ZÁVĚREČNÁ SLOVA

Tagy Top Žesnad.cz
108 komentářů