Sue Reedová, která se v britském Northumberlandu živí pletením z recyklované vlny, si už léta vyrábí domácí jogurt. „Snažíme se už dlouho žít udržitelným způsobem a hospodárně. Pěstujeme si vlastní zeleninu, do supermarketů moc nechodíme a jíme to, co zrovna roste,“ říká. „Vypadáme jako hipíci, ale vlastnoručně vyrobený jogurt je opravdu o dost levnější a chutnější,“ doplnila.
Britské obchodní řetězce John Lewis a Lakeland hlásí, že prodeje jogurtovačů rostou. Online obchodu EasiYo, který prodává pomůcky a ingredience pro výrobu vlastního jogurtu, loni stoupla poptávka o 26 procent, píše list Guardian.
Britka přivede mléko k varu, pak ho nechá zchladnout. V plastové nádobě ho pak smíchá se startovací kulturou. Nádobu zakryje vlněnou pokrývkou a nechá ve skříňce s přístupem vzduchu odpočívat. „Ve skutečnosti nepotřebujete módní vybavení, stačí jen trochu zkušenosti,“ vysvětluje Reedová.
Řecký jogurt zmizí ze zákona, nově toto označení může mít cokoliv |
Nákupčí řetězce John Lewis Stella Winklewska nicméně potvrzuje, že prodeje multifunkčního hrnce za 80 liber (2350 Kč) s funkcí jogurtovače rostou o 300 procent. „Naši zákazníci jsou v kuchyni kreativnější a investují do produktů, které jim umožní osobní vklad,“ míní.
Mluvčí obchodů s domácími potřebami Lakeland vyšší poptávku zas vysvětluje intenzivnější starostí zákazníků o životní prostředí a touhou snížit objem plastového odpadu. Tržby z elektrického jogurtovače jeho vlastní značky v posledním roce narostly o 49 procent.
Tento trend se nevyhýbá ani Česku. Například v internetovém obchodě Alza.cz rostou prodeje přístrojů na výrobu domácího jogurtu meziročně v desítkách procent. „Vliv na životní prostředí z pohledu plastů může být jeden z aspektů – může to být také ale i viditelný příklon ke zdravé výživě,“ míní mluvčí Alzy Patricie Šedivá. „My se na důvody nákupu zákazníků neptáme, ale sledujeme, že kupují i další produkty zohledňující zdravý životní styl,“ doplnila. Podle ní se jogurtovače nejvíc prodávají v tomto období, kdy je nejdostupnější čerstvé ovoce a dále před Vánoci, kdy ho lidé pořizují jako dárek.
Pro britskou foodblogerku Priyu Krishnovou je domácí jogurt také způsob, jak zůstat v kontaktu s tradicí. „Pro mnoho Jihoasiatů je důležitá startovací kultura - dává jogurtu unikátní a důvěrnou příchuť a umožňuje uchovat rodinný dokaz,“ konstatuje.
Vypráví o příbuzných, kteří startovací kulturu vezli přes několik kontinentů, aby ji mohli sdílet se svou komunitou. „Dlouho žijící startovací kultury se mohou stát věcí děděnou z generace na generaci,“ říká. Její otec například své jogurtové bakterie udržoval při životě 26 let.