Motorkáři jsou na silnicích nejohroženější účastníci. Jak začít novou sezónu bezpečně?

S koncem jara vyjíždějí na silnici i ti motorkáři, kteří nestihli svůj stroj odzimovat během prvních teplých dnů v dubnu. Podle policejních statistik patří motorkáři stále k jedné z nejohroženějších skupin na silnicích a v roce 2018 jich na nich zemřelo o 27 více než o rok dříve. Jak tedy co nejvíce zvýšit bezpečnost na silnici?
58404_16ym_crf1000l_africa_twin-1100x618.jpg Zdroj: Honda

Po několikaměsíčním stání je potřeba pečlivě zkontrolovat celý stroj a jeho provozuschopnost od funkčnosti světel (především brzdových a blinkrů) až po tlak v pneumatikách. Obzvlášť důležitá je správná funkčnost brzd.

Vzhledem k tomu, že motorkáře nechrání karoserie auta, pásy ani airbagy, je jeho jedinou ochranou dostatečné oblečení. To by motorkáři neměli podceňovat ani v horkých dnech. Krátké kalhoty, tričko ani žabky na motorku nepatří. „Důležitý je chránič páteře, ochranná přílba, vhodná obuv, rukavice a další prvky. Ať už sáhnete po kůži, nebo jiném materiálu, zvolte vždy viditelnou barvu, oblečení dvojitě prošité, bez volných tkaniček a řemínků,“ radí Zdeňka Papežová z tiskového oddělení Policie české republiky Karlovarského kraje.

Zvláštní pozornost si zaslouží ochranná helma. „Přílba i hledí musejí být označeny schvalovací značkou. Integrální přilba by měla být lehká s průzorem, s bradovým řemenem, který by měl pod bradou naléhat rovnoměrně a měl by být ovladatelný jednou rukou, stejně jako průzorové okno. Helma musí sedět pevně, volná je nebezpečná. Přilba vás chrání jen jednou, po nárazu ji už nepoužívejte, nárazem ztrácí svoji ochrannou funkci,“ dodává Papežová. Zapomínat by se nemělo rovněž na spolujezdce, jehož oblečení by mělo splňovat stejná kritéria jako řidičovo.

Na riziko nehody je potřeba myslet též z finančního hlediska. Povinné ručení musejí platit motocyklisté stejně jako provozovatelé či vlastníci automobilů. „Nabídka pojištění je široká. Důležité je, aby pojistka při nehodě pokrývala hmotné i nehmotné škody poškozeného, jako jsou náklady na léčbu, právní pomoc a odškodné, ale také odstranění škod po nehodě,“ upozorňuje Zbyněk Kočiš, finanční specialista společnosti Poutko.

Povinné ručení ovšem není nutné platit celoročně. „Takzvané sezónní povinné ručení využívají nejčastěji právě motorkáři, ale dále například i řidiči veteránů a kabrioletů. Po skončení sezóny, která může podle konkrétní pojišťovny trvat 3 až 10 měsíců, sice smlouva nekončí, ovšem řidič v žádném případě nesmí vyjet na silnici. Podobnou alternativou je potom krátkodobé povinné ručení, kdy je celá smlouva uzavřena jen na několik měsíců. Po jejím skončení musí plátce odevzdat registrační značku vozu do depozitu a vyzvednout ji až po sjednání nové smlouvy o povinném ručení,“ vysvětluje Kočiš.

Povinné ručení zpravidla neřeší škody viníka nehody. Pokud selže prevence, mohou poškození stroje výrazně eliminovat ochranné prvky, jako jsou protektory, slidery a padací rámy. Ty mohou při pádu zachytit první kontakt motorky s vozovkou a ušetřit většinou boční části motorky, tedy kapotáž, víka motorů či chladič. Vzhledem k vysoké pravděpodobnosti poškození stroje při nehodě stojí za zvážení uzavření havarijní pojistky. „I tu některé pojišťovny, stejně jako povinné ručení, umožňují uzavírat jen sezónně,“ doplňuje Kočiš.

29.5.2019 7:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Lesensky.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist