V rodinách přibylo druhé i třetí vozidlo a každý se za svými povinnostmi přesouvá po vlastní ose. Když se k tomu přidají i auta, která „jen“ projíždějí, je na malér zaděláno. Propustnost komunikací bez existence obchvatu, který by dopravu od Prahy, Týnce nad Sázavou či Bystřice na Vlašim, odvedl z obytných částí, je omezená.

A bude hůř. Ne týden ani měsíc, ale nejméně rok a půl. Z mapy průtahů vyškrtnou dlouho plánované stavby nádražního terminálu a parkovacího domu celou čtvrtinu. Pak někdy na přelomu roku přibude další stavba. Kruhový objezd u sokolovny. Stavba Nádražní ulici uzavře zcela. Veškerá tranzitní doprava pak povede Čechovou ulicí.

Tato situace bude mít vliv i na školní docházku. Aby se žáci dostali do škol ještě před prvním zvoněním, je potřeba snížit počet aut v ulicích. Jejich velkou část totiž tvoří v ranní špičce právě auta rodičů školáků.

Aby z provozu zmizela úplně, nebo alespoň v některý den pracovního týdne, musí jejich uživatelé dostat odpovídající alternativu. Tou je městská hromadná doprava. Ta však Benešově využívána příliš není. Právě to by se podle plánů radnice mělo už brzy změnit. A to by také mělo mít vliv na počet osobních aut v ulicích.

Benešovu zajišťuje městskou hromadnou dopravu smluvní partner Icom transport Jihlava, potažmo jeho ČSAD Benešov. „Smlouvu o tom máme uzavřenou do konce letošního října,“ potvrdil benešovský starosta Jaroslav Hlavnička s tím, že jednání s přepravcem o nové smlouvě už začala. „Máme od února dojednáno, že místo velkých autobusů budou u nás jezdit menší, obratnější vozidla,“ zdůraznil starosta.

Právě to by mělo zvýšit obsloužený prostor a především přimět obyvatele města k tomu, aby přesedlali z osobních aut do autobusů městské hromadné dopravy. Jenže pravidlo, že nic nemůže jít tak, jak by bylo potřeba, platí také zde.

Starosta Benešova Jaroslav Hlavnička.
Benešov má řadu plánů, které zlepší život jeho obyvatel

Poptávka po malých autobusech je od přepravců totiž vyšší, než možnosti jejich výrobců. Podle původního záměru vedení města měly malé autobusy vyrazit do benešovských ulic od nového školního roku, tedy od září. To se však kvůli potížím s dodávkou vozidel nestane. „Nyní proto předpokládáme, že by poprvé měly jet až po novém roce. Ještě před tím je totiž potřeba naplánovat a vyznačit nové trasy a zastávky a sestavit jízdní řád,“ poznamenal starosta.

Až však ČSAD Benešov malé autobusy získá a vyjede s nimi do ulic, přijdou změny. „Bude moci zajíždět i do sídliště, kam se velké autobusy kvůli rozměrům vůbec nedostanou. Chceme, aby autobus prokličkoval sídliště Spořilov i Červené Vršky a tím byl pro cestující mnohem dostupnější,“ popsal plány pro nedalekou budoucnost benešovský místostarosta Zdeněk Zahradníček.

Jenže to také přinese určité potíže. Jak potvrdil benešovský starosta, bude potřeba, aby školní autobusy nejely mezi 7. a 8. hodinou ranní jen jednou, ale hned dvakrát. „Pak to bude dávat smysl. Jeden autobus by cestující nestačil obsloužit,“ je přesvědčen Hlavnička.

Jenže nejspíš ani to nepřiměje rodiče k tomu, aby místo osobního auta dali přednost při cestování svých dětí autobusu. Proto má Benešov v záloze ještě jednu zajímavou pobídku – nulové jízdné pro školáky.

Budování provizorních autobusových zastávek v Táborské ulici v Benešově.
Technické služby staví zastávky autobusů v Táborské ulici