Praha chce zrušit stanoviště taxíků v centru, městu vadí šizení zákazníků

Ilustrační foto.

Ilustrační foto. Zdroj: Profimedia.cz - ilustrace

Protest taxikářů proti novele silničního zákona, 8. dubna 2019.
Protest taxikářů proti novele silničního zákona, 8. dubna 2019.
Protest taxikářů proti novele silničního zákona, 8. dubna 2019.
Protest taxikářů proti novele silničního zákona, 8. dubna 2019.
Protest taxikářů proti novele silničního zákona, 8. dubna 2019.
8
Fotogalerie

Pražský magistrát má v plánu zrušit 29 taxistanovišť, která jsou pod správou města nebo Technické správy komunikací. Pokud návrh radního pro dopravu Adama Scheinherra v pondělí projde hlasováním, zmizí některá stanoviště z Václavského a Staroměstského náměstí. „O těchto plánech vím už dva měsíce. Nijak proti tomu nejsem. Sám nevím, zda stanoviště na Václavské náměstí patří,” říká ředitel a majitel AAA radiotaxi Jiří Kvasnička.

„Poctivost taxikářů pravidelně kontrolují naši figuranti. U těchto stanovišť většina kontrol odhalila předražené jízdy, a to dlouhodobě. Proto jsme se rozhodli stanoviště zrušit,“ vysvětluje pro deník E15 radní Scheinherr.

Z celkem 24 namátkových kontrol, které proběhly poblíž Václavského náměstí během posledních čtyř let nasazenými figuranty, vyplynulo, že pouze v pěti případech taxi nebylo předražené. Ve dvou případech měl taxikář jet za 82 a chtěl 500 korun.

Existují i případy, kdy si taxikáři účtovali nepřiměřené ceny na stanovištích viditelně označených maketou ruky se vztyčeným palcem a nápisem Fair Place. Tato místa fungují od roku 2007 kvůli lepší orientaci, ale také ochraně cestujících. Jejich správci se mimo jiné zavazují, že zajistí kvalitní služby včetně regulované ceny.

Rušení míst pro taxikáře však vnímá Jiří Kvasnička, šéf AAA radiotaxi, jako nepříliš koncepční rozhodnutí. Efektivnější by podle něj bylo trestat jednotlivé taxikáře například odejmutím koncese. „Zajímalo by mě také, zda magistrát má vše podložené studií o tom, že stanoviště plnohodnotně nahradí tzv. stání ve druhé radě. Tedy takové, které využívá například Uber,” dodává Kvasnička.

V současnosti vlastní město celkem 29 stanovišť. Pět z nich je v pronájmu s ročním výnosem zhruba 3,5 milionu. Zbytek spravuje Technická správa komunikací.

Svůj návrh Scheinherr rovněž podkládá analýzami, podle nichž díky mobilním aplikacím jako Uber, Bolt nebo Liftago dochází k útlumu využívání taxistanovišť. Jejich minimální kapacita je prý výrazně vyšší než zájem než počet žádostí o ně.

Jedním z takových případů je podle Magistrátu stanoviště na Staroměstském náměstí, které je vyhrazeno pro vozidla s alternativním pohonem. O oprávnění užívat toto stanoviště požádal v minulosti pouze jeden řidič. Magistrát mu jej neudělil.

Místa zrušených parkovacích stání pro rezidenty plánuje magistrát využít pro školy, zdravotnická zařízení nebo nové cyklostojany. „Budeme ale vybírat podle konkrétního místa ve spolupráci s městskými částmi,“ dodal radní Scheinherr.